Annons

Ändra dpi på bilderna direkt ur kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Hur ska du få in bilderna i telefonen? Någon nämnde minneskortläsare men för mig låter hela upplägget väldigt amatörmässigt allt ifrån arbetssätt till hantering av kund. Om man nu måste lämna bilder direkt efter plåtning så anser jag att en bärbar dator o en makro inställning är ett måste dels går det fort o blir bra. Sedan man måste nog kunna förklara för en kund vad som krävs för att bildleveransen ska uppfylla tryckeriets behov.
Tror bestämt det var jag som nämnde minneskortsläsaremen wifi är ju helt klart också ett alternativ som ErlandH skriver (Antagligen det vanligare och bättre sättet).

Kalla det gärna amatörmässigt om du vill men om kunden kräver 300 dpi och man förlorar ett bra jobb om man inte anpassar sig är man inte bara amatör utan även arbetslös.
Allt du gör är ju att beskriva ett sätt som TS redan gör när han har möjlighet att använda en dator men du missar ju totalt hans fråga.
Jag säger inte att jag har rätt eller det bästa sättet att göra det TS vill men försöker iaf svara på frågeställningen.
 

lofling

Aktiv medlem
Wifi är väl vanligt som sagt. Det finns ju faktiskt minneskort med inbyggt wifi om nu inte kameran har det.
 

snap01

Aktiv medlem
Tror bestämt det var jag som nämnde minneskortsläsaremen wifi är ju helt klart också ett alternativ som ErlandH skriver (Antagligen det vanligare och bättre sättet).

Kalla det gärna amatörmässigt om du vill men om kunden kräver 300 dpi och man förlorar ett bra jobb om man inte anpassar sig är man inte bara amatör utan även arbetslös.
Allt du gör är ju att beskriva ett sätt som TS redan gör när han har möjlighet att använda en dator men du missar ju totalt hans fråga.
Jag säger inte att jag har rätt eller det bästa sättet att göra det TS vill men försöker iaf svara på frågeställningen.
jag har sagt samma sak hur han ska lösa problemet- Att koppla bilderna via en android telefon är knappast ett tips som fungerar lär vara jäkligt segt o är det många bilder så lär knappat telefonens minne klara av det.

Om kunden behöver bilden på en gång så är en bärbar dator lösningen i den har man skapat ett makro som ställer bilderna till den storlek o dpi etc som dom ska vara. Att köra ett makro på ett 30 tal bilder tar ca 1 minut. jämför det med att ladda in bilderna i en telefon hur lång tid tar det? speciellt med större filer? lycka till. Ditt sätt är inget som skulle fungera i verkligheten o att kunna prata med en kund o förklara sitt jobb är en del av det man kan inte anpassa sitt jobb till ett arbetssätt som är helt felaktigt pga att en kund vill det.

Utan då gäller det att kunna förklara att det gäller att ha ett arbetsföde som fungerar att ha en telefon i ett seriöst arbetsflöde är rent ut sagt galet speciellt om det är ett antal bilder.

Kräver 300 dpi visst ställ bilden i 400x300 pixlar så spelar knappast det någon roll utan det som spelar roll är hur stor bilden behöver o att den storleken är ställd i 300dpi. Jag har jobbat med direktleverans men använder en bärbar dator då knappast en mobiltelefon.

Har man ett sådant arbetsflöde så lär man bli utan jobb ändå om man inte kan förklara för en kund vad som krävs.
 

snap01

Aktiv medlem
Wifi är väl enklast och vanligast?

Fast jag förstår inte varför så många lägger så stor möda på att hävda att TS har/gör fel istället för att svara på den ursprungliga frågan ...
spelar det någon roll om det fungerar i verkligheten? eller du tror oxå att det skulle funka att skicka ett gäng filer från tex en nikon D810 in i en telefon o det skulle fungera som arbetsflöde? jag är rätt säker på att en bärbar dator med ett makro inställt fungerar bra mycket bättre.
 
Wifi är väl enklast och vanligast?

Fast jag förstår inte varför så många lägger så stor möda på att hävda att TS har/gör fel istället för att svara på den ursprungliga frågan ...
TS gör inget fel. Att svaret på frågan kan vara att förklara för kunden varför kravet är feltänkt tycker jag är självklart. Det är ju betydligt enklare att göra det än att skapa en omständlig och i praktiken helt onödig speciallösning.
 

Photocon

Aktiv medlem
TS gör inget fel. Att svaret på frågan kan vara att förklara för kunden varför kravet är feltänkt tycker jag är självklart. Det är ju betydligt enklare att göra det än att skapa en omständlig och i praktiken helt onödig speciallösning.
Självklart! Fattar inte varför göra ett icke-problem till ett veritabelt jätteproblem. Det handlar ju bara om att prata samma språk.

Hela tråden börjar ju likna en 3-årig utredning som aldrig behövt tillsättas.

Har haft liknande problem med vissa jag levererat till. Alltid fungerat efter en förklaring.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
jag har sagt samma sak hur han ska lösa problemet- Att koppla bilderna via en android telefon är knappast ett tips som fungerar lär vara jäkligt segt o är det många bilder så lär knappat telefonens minne klara av det.

Om kunden behöver bilden på en gång så är en bärbar dator lösningen i den har man skapat ett makro som ställer bilderna till den storlek o dpi etc som dom ska vara. Att köra ett makro på ett 30 tal bilder tar ca 1 minut. jämför det med att ladda in bilderna i en telefon hur lång tid tar det? speciellt med större filer? lycka till. Ditt sätt är inget som skulle fungera i verkligheten o att kunna prata med en kund o förklara sitt jobb är en del av det man kan inte anpassa sitt jobb till ett arbetssätt som är helt felaktigt pga att en kund vill det.

Utan då gäller det att kunna förklara att det gäller att ha ett arbetsföde som fungerar att ha en telefon i ett seriöst arbetsflöde är rent ut sagt galet speciellt om det är ett antal bilder.

Kräver 300 dpi visst ställ bilden i 400x300 pixlar så spelar knappast det någon roll utan det som spelar roll är hur stor bilden behöver o att den storleken är ställd i 300dpi. Jag har jobbat med direktleverans men använder en bärbar dator då knappast en mobiltelefon.

Har man ett sådant arbetsflöde så lär man bli utan jobb ändå om man inte kan förklara för en kund vad som krävs.
Gjorde ett litet test med 30 bilder från nikon D800 JPG 7360x4912 pixlar

2 minuter 45 sekunder tog det för mig.
45 s lägga över bilderna till telefonen (med wifi tror jag detta görs när du tar korten men har inget wifi-sd)
1:30 starta app och markera 30 bilder
30 s då appen arbetar med att ändra exif på bilderna
Lägg sedan till tiden att påbörja uppladdningen, hade ingestans att skicka en halv gig bilder

Antar att arbetsflödet går att snabba upp om man har en bättre app eller en platta att arbeta med.
 

peranders

Aktiv medlem
Jag har idag haft ett möte med en uppdragsgivare. Denne vill att bilderna som levereras ska vara "Högupplösta, 300 dpi, annars accepteras de inte av tidningarna"....
Jag tror att din kan omformulera till att jag vill ha hög kvalitet, typ 300 dpi för en A4 bild. Det verkar orimligt att du ska veta storleken på den tryckta bilden för att därigenom dra ner upplösningen. Man kan ju tänka sig att tidningen ogillar 20-30 megapixelbilder för struntsaker och vill ha 300 dpi för alla storlekar. Det är väl bara att komma överens om att 5, 10, 15 eller 20 MPx duger, sen får tidningen skala ner bilderna på egen hand om det är nödvändigt?
 

Tomasz

Aktiv medlem
Nu verkar det bara behövas en liten knuff, sedan åker den här tråden till månen. Och TS står kvar på jorden utan svar.

Jag tänker mig att bilden från kameran är så stor som den är, pixlarna i sensorn kan inte knuffas ihop eller dras isär, så bildens upplösning beror på hur den slutligen presenteras. Problemet handlar om hur bilden ska tolkas i slutänden, vid presentationen.

Den enda effektiva lösningen är att man pratar med varandra och kommer överens om att man pratar om samma sak och därefter bestämmer vad som ska levereras.
 

ErlandH

Aktiv medlem
TS gör inget fel. Att svaret på frågan kan vara att förklara för kunden varför kravet är feltänkt tycker jag är självklart. Det är ju betydligt enklare att göra det än att skapa en omständlig och i praktiken helt onödig speciallösning.
TS har ju redan förklarat att detta inte går. TS frågar efter en teknisk lösning som ger 300dpi.
 

jeduven

Aktiv medlem
dpi är en printegenskap, ingen kameraegenskap.

En bläckstrålestrivare med 8 bläckpatroner använder 8 dots, "d" i dpi står för "dots", för att printa en pixel. En bläckstråleskrivare med 8 färgpatroner är ofta märkt med 2400 dpi. Detta innebär, 2400/8=300, att skrivaren klarar 300ppi vid utskrift.

Ett tryck på papper kräver 300dpi enligt tråden. För att skapa ett tryck krävs det minst 4 dots för god kvalitet; rött grönt, blått och svart. 300/4=75. Alltså innebär det att trycket klarar 75ppi vid tryck.

Vad är problemet? eller var ligger problemet?
 

snap01

Aktiv medlem
dpi är en printegenskap, ingen kameraegenskap.

En bläckstrålestrivare med 8 bläckpatroner använder 8 dots, "d" i dpi står för "dots", för att printa en pixel. En bläckstråleskrivare med 8 färgpatroner är ofta märkt med 2400 dpi. Detta innebär, 2400/8=300, att skrivaren klarar 300ppi vid utskrift.

Ett tryck på papper kräver 300dpi enligt tråden. För att skapa ett tryck krävs det minst 4 dots för god kvalitet; rött grönt, blått och svart. 300/4=75. Alltså innebär det att trycket klarar 75ppi vid tryck.

Vad är problemet? eller var ligger problemet?
Dålig kommunikation mellan kund o fotograf. Ett icke problem för 99% av andra fotografer.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Cyan, Magenta, Gult (Yellow) och Svart, aka CMYK vid tryck
Röd, Grön, Blå aka RGB i bildskärmar



dpi är en printegenskap, ingen kameraegenskap.

En bläckstrålestrivare med 8 bläckpatroner använder 8 dots, "d" i dpi står för "dots", för att printa en pixel. En bläckstråleskrivare med 8 färgpatroner är ofta märkt med 2400 dpi. Detta innebär, 2400/8=300, att skrivaren klarar 300ppi vid utskrift.

Ett tryck på papper kräver 300dpi enligt tråden. För att skapa ett tryck krävs det minst 4 dots för god kvalitet; rött grönt, blått och svart. 300/4=75. Alltså innebär det att trycket klarar 75ppi vid tryck.

Vad är problemet? eller var ligger problemet?
 

Photocon

Aktiv medlem
Snart 100 inlägg om en självklarhet. Allt beroende på att 2 yrkesgrupper inte talar samma språk. Eller förstår varandra.

En sak som hände mig: En reklambyrå hade beställt 10 st naturbilder inför tryckandet av en turistbroschyr. Man skulle ha bilderna i TIFF (inget att säga om det) och färgrymden Adobe RGB (inget att säga om det heller). Men filerna skulle vara på" 50 Mb/styck och i 300 dpi.".

De godkände bilderna, men eftersom jag bara hade 8 megabixel anno dazumal (2004, Kamera Canon 1DMkII) blev ju inte filerna i tiff 50 Mb. Så man bad mig korrigera det. Vilket jag gjorde genom att interpolera bilderna till den storleken. Sedan var det frid och fröjd.

När jag sedan får det tryckta alsret i min hand ser jag till min förvåning att det hade räckt med filer på mellan 3 och 6 megapixel. Men kunden var nöjd och jag fick bra betalt.
 
ANNONS