Annons

Erfarenheter kring Nikon af-s 300 mm f4

Produkter
(logga in för att koppla)

Euler II

Medlem
Jag har letat efter liknande trådar, men har inte funnit någon kring detta topic. Flytta gärna om jag har missat något.

Är det någon som vill delge sina erfarenheter kring Nikons af-s 300mm f4?

Jag köpte ett sådant begagnat på blocket, objektivet var inköpt 2010 i USA. Fick hem varan via blocketpaket och provade det. Autofokusmotorn var helt död... Jag har ett D610-hus och vad jag förstår finns inga kompabilitetsbekymmer mellan det huset och objektivet. Så jag skickade tillbaka det.

Jag har läst runt lite och det verkar som att några har haft problem med tjutande, gnisslande af, samt att motorer har gett upp. Är detta ett frekvent problem? Hur robust är objektivet? Ställer mig frågan om jag vågar köpa ett begagnat igen, eller om jag ska hosta upp dubbelt så mycket och köpa nytt...

Tacksam för svar!

Mvh
Robert
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Jag skulle beskriva det som välbyggt med en hyggligt rapp fokus samt en mkt bra bildkvalitet redan från F.4. Man kan också hitta uppgifter om att den lär tappa ovanligt lite kvalitet vid användning tillsammans med 1,4x converter.

Att en del exemplar skriker vid AF är ju sant & man skulle nog våga påstå att fenomenet är förekommande på flera objektiv från Nikon, har 2 olika själv som skriker, dock är båda dessa den äldre generationen.Den ena har gjort så nu i 11 år, märker att detta är lägeskänsligt, den låter när man håller den rakt ner. Inte jätteofta med andra ord. Iom att det inte påverkar f.ö. ser jag det som ett kosmetiskt fel. Mitt andra som skriker är den ännu äldre 300/4, med skruvdriven fokus. Redan denna är f.ö. ordentligt bra och även med TC 1,4x. Kan tillägga att när jag letade 300:a läste mig till att den senare AF-S:en lär göra ett ytterligare bättre jobb med 1,4x.

Jag skulle lätt rekommendera AF-S:en. Sen att AF-motorn lägger av är så klart en ren defekt som man vill undvika. För ytterligare 7-10' får du den ultrakompakta, snabba, skarpa & stabiliserade senaste 300:an. Den är grym. Lycka till!
 

Euler II

Medlem
Jag skulle beskriva det som välbyggt med en hyggligt rapp fokus samt en mkt bra bildkvalitet redan från F.4. Man kan också hitta uppgifter om att den lär tappa ovanligt lite kvalitet vid användning tillsammans med 1,4x converter.

Att en del exemplar skriker vid AF är ju sant & man skulle nog våga påstå att fenomenet är förekommande på flera objektiv från Nikon, har 2 olika själv som skriker, dock är båda dessa den äldre generationen.Den ena har gjort så nu i 11 år, märker att detta är lägeskänsligt, den låter när man håller den rakt ner. Inte jätteofta med andra ord. Iom att det inte påverkar f.ö. ser jag det som ett kosmetiskt fel. Mitt andra som skriker är den ännu äldre 300/4, med skruvdriven fokus. Redan denna är f.ö. ordentligt bra och även med TC 1,4x. Kan tillägga att när jag letade 300:a läste mig till att den senare AF-S:en lär göra ett ytterligare bättre jobb med 1,4x.

Jag skulle lätt rekommendera AF-S:en. Sen att AF-motorn lägger av är så klart en ren defekt som man vill undvika. För ytterligare 7-10' får du den ultrakompakta, snabba, skarpa & stabiliserade senaste 300:an. Den är grym. Lycka till!
Stort tack för utförlig input! Lite gnissel från motorn kan jag leva med. Bra att få höra att dina objektiv fortfarande fungerar efter 11 år, det inger ju hopp! Jag har sneglat på den nya 300 pf vr, men har inte kunnat rättfärdiga köpet som glad amatör.
 
ANNONS