Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-T2

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Jag kör ofta på största bländaren, men det har som sagt stor betydelse hur långt ifrån man stor från motivet. Ligger ofta mellan 1.2 och 2.0, men då är jag väldigt svag för kort skärpedjup.

Det här är taget med 85/1,2 på största bländaren, och här tycker jag det fungerar bra.
160827-johan&matilda-716.jpg

Det här är taget på bländare 1,8 och jag tycker inte det gör något att det bortre ögat inte är i fokus.
viktoria&erik-44.jpg

Jag älskar mitt 85/1,2, men säger inte att det går att få lika bra bilder med Fuji. Sen att det är många som säger att det går att få så mycket skarpare och att färgerna är så mycket bättre med Fuji jämfört med tex 5D3 är jag mer tveksam till. Men jag har aldrig fotat med en Fuji-kamera så egentligen ska jag inte uttala mig. Det enda jag vet är att mina Canon-kameror (5D3 och 5Dr s) ger mig tillräckligt bra kvalitet, men då kör jag också i stort sätt bara med riktigt bra fasta gluggar. För det får man också tänka på, att Fuji verkar göra överlag riktigt fina objektiv medans Canon och Nikon finns en hel del objektiv som inte gör kameran rättvis.
 

afe

Aktiv medlem
Jag kör ofta på största bländaren, men det har som sagt stor betydelse hur långt ifrån man stor från motivet. Ligger ofta mellan 1.2 och 2.0, men då är jag väldigt svag för kort skärpedjup.

Det här är taget med 85/1,2 på största bländaren, och här tycker jag det fungerar bra.

https://static1.squarespace.com/static/55714809e4b0da9c2f508d26/57cfcef9be6594f91111ccf5/57cfcefc46c3c4d2933f5aa5/1473236735153/160827-johan&matilda-716.jpg?format=1500w

Jag älskar mitt 85/1,2, men säger inte att det går att få lika bra bilder med Fuji. Sen att det är många som säger att det går att få så mycket skarpare och att färgerna är så mycket bättre med Fuji jämfört med tex 5D3 är jag mer tveksam till. Men jag har aldrig fotat med en Fuji-kamera så egentligen ska jag inte uttala mig. Det enda jag vet är att mina Canon-kameror (5D3 och 5Dr s) ger mig tillräckligt bra kvalitet, men då kör jag också i stort sätt bara med riktigt bra fasta gluggar. För det får man också tänka på, att Fuji verkar göra överlag riktigt fina objektiv medans Canon och Nikon finns en hel del objektiv som inte gör kameran rättvis.
Ja, det är för såna där bilder stor bländaröppning gör skillnad på FF. Där får du ju ändå tillräcklig skärpa på huvudmotivet. Med en Fuji och 56/1.2 hade det motsvarat 85/1.8 på full öppning, så det hade blivit något längre skärpedjup. För det mesta räcker det dock till :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ja, det är för såna där bilder stor bländaröppning gör skillnad på FF. Där får du ju ändå tillräcklig skärpa på huvudmotivet. Med en Fuji och 56/1.2 hade det motsvarat 85/1.8 på full öppning, så det hade blivit något längre skärpedjup. För det mesta räcker det dock till :)
Sen finns det väl även någon crème de la crème version av den där 56:an också? Bokstavligen talat med en extra lins som skall smöra till det lite extra med den åtråvärda bokehn. Det är tydligt att Fujifilm flirtar med FF fotografer i det avseendet.
 

AFJ

Aktiv medlem
En orsak till varför jag uppskattade möjligheten till kort skärpedjup när jag gick från APS-C till småbild var förstås att jag ofta använde samma objektiv. T ex mitt 70-200 4L IS som är skarpt redan vid full öppning blev trevligare att använda på 5D än vad det var på 7D och gav större flexibilitet.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den här bilden är tagen med 50mm på f/2,8 (visserligen med en Sonykamera, men den har också 24 mp). Kortare skärpedjup än i den vill jag mycket sällan ha. Bilden finns i fullstorlek på https://www.flickr.com/gp/aferiksson/pem548

Med Fujis 56/1.2 på full öppning får man definitivt ett tillräckligt kort skärpedjup tycker jag :)
.
Har sett dina tidigare porträtt bilder av arbetskamrater tagna med Nex 7, den var tidig med 24mp och dina bilder var som oftast mycket skarpa och fina, hur mycket bättre kan det bli, vem kräver bättre bilder än så. Inte bara för att det nu var en Nex 7, utan det hade nog blivit bra med någon annan kamera från den tiden också.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Jag kör ofta på största bländaren, men det har som sagt stor betydelse hur långt ifrån man stor från motivet. Ligger ofta mellan 1.2 och 2.0, men då är jag väldigt svag för kort skärpedjup.

Det här är taget med 85/1,2 på största bländaren, och här tycker jag det fungerar bra.
Visa bilaga 142512

Det här är taget på bländare 1,8 och jag tycker inte det gör något att det bortre ögat inte är i fokus.
Visa bilaga 142511

Jag älskar mitt 85/1,2, men säger inte att det går att få lika bra bilder med Fuji. Sen att det är många som säger att det går att få så mycket skarpare och att färgerna är så mycket bättre med Fuji jämfört med tex 5D3 är jag mer tveksam till. Men jag har aldrig fotat med en Fuji-kamera så egentligen ska jag inte uttala mig. Det enda jag vet är att mina Canon-kameror (5D3 och 5Dr s) ger mig tillräckligt bra kvalitet, men då kör jag också i stort sätt bara med riktigt bra fasta gluggar. För det får man också tänka på, att Fuji verkar göra överlag riktigt fina objektiv medans Canon och Nikon finns en hel del objektiv som inte gör kameran rättvis.
Otroligt fin bröllopsbild, och definitivt en situation där riktigt kort skärpedjup kommer till sin rätt. Jag tycker dock att Fujis objektiv kan tävla rätt bra där; här är en bild tagen med min XPro-2, 56mm 1.2 APD, bländare 1.4. SooC i råformat, exporterad som jpeg i lightroom CC (i det här fallet relevant eftersom jag inte gjort något för att förändra bokehn): http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/373547/3510929.htm?set=mp

Just ljus som skiner genom växtlighet är ju notoriskt svår att få lugn bokeh på, den blir lätt orolig. Den här är inte perfekt, men jag tycker den står sig ganska bra mot ljusstarka porträtt-telen på fullformat (kan inte kommentera Canon men har använt Nikon 85mm 1.4G på fullformat). Tyvärr tog jag ingen på bländare 1.2 att jämföra med, men bokehn hade ju inte blivit sämre av det.
 

martinot

Aktiv medlem
Men blixtarna är ett problem.
Själv har jag bara en liten nissin i40. Trevlig liten skapelse men den funkar inte med x-t2:an. Oklart om det kommer att gå att fixa överhuvudtaget och när och hur isåfall.
Synd! Jag gillar verkligen min i40. Har du hört något ifrån Nissin om detta?

Vet om själv att det alltid är en risk med "pirat"/tredjepartsprodukter som objektiv och blixtar (därav att jag till 90-95% köper originalprodukter), men ändå trist då jag är väldigt förtjust i den lilla i40:an. Passar så fint på små spegellösa som min X-E1 och X-T1.

Har varit extremt nära att beställa en version av i40 för mina M43-kameror, men om Nissins support är kass och de inte bryr sig om kunderna som får problem, så kommer jag nog förmodligen att skippa det.
 

martinot

Aktiv medlem
Ett annat exempel på "skärpdjup" och "släpp"

http://jerka.zapto.org/images/

Tagen med 56/1,2 på 1,4 med en X-E1. Drar man ner bilden och tittar i full upplösning ser man att höger öga inte är riktigt skarpt.... :p
Jag gillar mitt 56/1,2 såpass mycket på mina Fuji att jag inte brytt mig om att skaffa ett renodlat porträttobjektiv för mina FF Nikon (kanske kommer någon dag, man har inte riktigt sätt det behovet än).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Synd! Jag gillar verkligen min i40. Har du hört något ifrån Nissin om detta?

Vet om själv att det alltid är en risk med "pirat"/tredjepartsprodukter som objektiv och blixtar (därav att jag till 90-95% köper originalprodukter), men ändå trist då jag är väldigt förtjust i den lilla i40:an. Passar så fint på små spegellösa som min X-E1 och X-T1.

Har varit extremt nära att beställa en version av i40 för mina M43-kameror, men om Nissins support är kass och de inte bryr sig om kunderna som får problem, så kommer jag nog förmodligen att skippa det.
Ryktena säger att Nissin kommer med en mjukvarauppdatering som skall lösa detta.
 

martinot

Aktiv medlem
Intressant uttalande av Sony Manager Legend Kimio Maki, angående Fuji X-T2:an. Men vi som har X-T2:an visste ju det redan.


http://www.fujirumors.com/top-sony-manager-fast-focussing-fuji-x-t2-threat-sony-a7-series-dont-weapon-right-now/
Jag gillar ödmjuka chefer och PR-folk som faktiskt kan ge credd till lyckade modeller eller egenskaper hos konkurrenter. Klart förtroendeingivande och stort plus till Mr Maki (och därmed även Sony) där.

Skall även bli intressant att se när denna nya Sony-modell kommer ut, och vad det blir!

Jag gissar antingen på en upphottad och"A6500" (dvs en mer pro-modell av A6300 med förbättrad AF och dubbla minneskortfack), eller en "A9" (större A7-variant och mer gediget pro-inspirerat hus med rejäla grepp för att balansera de nya tunga FE-objektiven).
 

ajoe

Aktiv medlem
Nu har jag hunnit vara på en kurshelg med minimal packning, fiol'n, ljudinspelare, kameran med 18-55, telefon, androidplatta och telefonladdare.

Filmade en del och tänkte det lite som ett test om jag ska skaffa det stora batterigreppet.

Men så som jag använder kameran så värdesätter jag nog att den är liten och kompakt mer och möjligheten att ladda via USB är egentligen den självklarhet som gör att detta fungerar.

Har däremot haft konstiga problem med Fujis Androidapp som vägrat koppla upp sig, givit upp och så har det funkat perfekt senare. Tycker att jag provat att stänga av/starta på alla tänkbara vis, men har ännu inte begripit orsakssammanhanget. Kan tro att det kommer nya versioner både till kamera och app vad det lider. Men inte till felan, nedrans...
 

Gutta

Aktiv medlem
Upplever också att wifi mellan kamera och telefon är väldigt buggigt.
Det går sakta.
Den kopplar ner och kopplar upp när man byter "funktion".
Någon gång när jag skuklle tanka över några bilder så slutade överföringen efter ett par bilder. Men kamera och app svarade fortfarande.
En annan gång hängde kameran sig helt och det hjälpte inte att slå av strömbrytaren.
Det räckte dock att börja skruva av batterigreppet så att kontakten mellan grepp och kamera bröts...behövde alltså inte ta ut batterierna.
Nästa gång det händer ska jag se om det räcker att dra ut batterierna från greppet.

<Edit>Har en android, samsung s7</edit>
 

ajoe

Aktiv medlem
...Har en android, samsung s7
Är det inte de som brukar brinna upp?

Har egentligen bara använt Fujiappen för att tanka över bilder och när den väl hoppat igång har den inte stannat. Irriterande är när den inte vill ansluta utan visar felmeddelande, "Redo att ansluta när nätverkskvaliteten förbättras" och alldeles under "Signalstyrka Mycket Stark" samt "Länkhastighet 65 Mbps".

Men jag hoppas att Fuji arbetar med uppdateringar både litet här och där. Det är ju inte självklart var felet ligger. Någon som kör motsavarande iOS-app?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är det inte de som brukar brinna upp?

Har egentligen bara använt Fujiappen för att tanka över bilder och när den väl hoppat igång har den inte stannat. Irriterande är när den inte vill ansluta utan visar felmeddelande, "Redo att ansluta när nätverkskvaliteten förbättras" och alldeles under "Signalstyrka Mycket Stark" samt "Länkhastighet 65 Mbps".

Men jag hoppas att Fuji arbetar med uppdateringar både litet här och där. Det är ju inte självklart var felet ligger. Någon som kör motsavarande iOS-app?
Jag har kört ISO appen. Tycker den är ganska oanvändbar.
Vi får hoppas att Fuji ger den lite Kaizen-behandling också.
 

Jacob Jexmark

Aktiv medlem
Fullkomligt älskar mina X-T2. Har släpat runt på D800E med batterigrepp och diverse gluggar sen den kameran kom ut och jag har stundtals kollat åt det spegellösa hållet men aldrig gillat vad som funnits. Sony är jag inget större fan av alls.

Hade turen att få leka med en X-T2 rätt tidigt och 10 minuter räckte för att jag skulle åka hem lägga ut alla mina Nikon-hus och gluggar till försäljning och förhandsboka 2st X-T2.

Fujifilm gör väldigt mycket rätt just nu. Och nu till Fotokina presenterades ju mellanformataren som får det att seriöst ryka i plånboken. Blir intressant att se vad priset hamnar på. Fuji pratar ju om en bit under 10k dollar.
 
ANNONS