Annons

Bildupplösning Nikon D3300

Produkter
(logga in för att koppla)

mixern

Medlem
Hej,
Har klurat på detta med bildupplösning för kameran Nikon D3300. Finns ju inställningar för bildstorlek (megapixlar), men upplösningen på bilden får jag inte högre än 300 dpi. Jag vet inte om det är normalt, finns tre bildkvalitet att välja på, varav en är fine jpeg. Vet inte om raw ger bättre upplösning när man börjar redigera denna.

Märkte att bilderna blir väldigt pixliga tidigt när man zooma in, därav funderingen.
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Hej,
Har klurat på detta med bildupplösning för kameran Nikon D3300. Finns ju inställningar för bildstorlek (megapixlar), men upplösningen på bilden får jag inte högre än 300 dpi. Jag vet inte om det är normalt, finns tre bildkvalitet att välja på, varav en är fine jpeg. Vet inte om raw ger bättre upplösning när man börjar redigera denna.

Märkte att bilderna blir väldigt pixliga tidigt när man zooma in, därav funderingen.
Dpi har inget att göra med bildkvaliten utan är som jag förstått det bara relevant vid tryck eller i program inriktade mot tryck.
En bild på 2 Megapixel är lika stor oavsett om dpi är 96 eller 300 eftersom det fortfarande är lika många pixlar i bilden.
Skriver du däremot ut bilden i 96 istället för 300 blir bilden större men med sämre detaljer eftersom samma antal pixlar skrivs men färre pixlar per tum.
 

mixern

Medlem
Vet inte riktigt hur jag ska få fram skarpa bilder. Vissa jag tagit ser väldigt pixliga ut även i dagsljus och med fine inställning.

Hur mycket påverkar objektivet skärpan egentligen?

Har fått för mig att det är bättre att inte ha för stor storlek på bilden då det kan göra den oskarp men rätta mig gärna om.jag har fel...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ursäkta en dum fråga, men är du säker på att du har den inställd på 24mp (ca 6000x4000 pixlar) i bildstorlek och inte lägre upplösning?
 

johnlennonx

Aktiv medlem
I kameran vill du att det ska vara så stor bild som möjligt, dvs så många megapixlar som möjligt, om du ska kunna "zooma" in i bilden.
Sen kan man i datorn senare minska bilden för att det ska se skarpare ut, men observera att det inte går zooma mer då utan bara att om du tittar på bilden i ett 1:1 förhållande så ser bilden skarpare ut.

Sen bör iso vara inställt på grundiso för att det ska bli bästa möjliga bildkvalitet, brukar ligga på 100 men är ibland 200 för vissa kameror.

Objektivet spelar väldigt stor roll för bildkvaliten vad gäller skärpa och hur mycket ljus som behövs för att fota (bländarinställningen) men ett dåligt objektiv bör inte leda till att det ser pixligt ut.

Sen personligen drabbas jag ibland av CSI-sjuka och försöker zooma in på enskilda hårstrån när man tagit ett gruppfoto på 12 personer.
När man sen inser hur extremt liten del av bilden man faktiskt tittar på brukar man förstå varför det blir pixligt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Simon har på det stora hela besvarat dina frågor, jag bara formulerar samma sak på ett lite annat sätt :)

Finns ju inställningar för bildstorlek (megapixlar), men upplösningen på bilden får jag inte högre än 300 dpi.
Bildstorlek är alltså hur många pixlar du får i den färdiga bilden, som mest 6000x4000 med din kamera. Man kan ställa in mindre storlek om man vill få mindre filer (t.ex. om man har ett extremt trångt minneskort eller så). Men för normal fotografering finns ingen direkt anledning att köra annat än största storleken.

DPI blir bara intressant för tryck/utskrift, och ofta knappt ens då :) Säg så här: så länge du inte skall göra stora utskrifter (typ 50x70 cm eller större), behöver du normalt inte fundera alls på det där med DPI.

Jag vet inte om det är normalt, finns tre bildkvalitet att välja på, varav en är fine jpeg. Vet inte om raw ger bättre upplösning när man börjar redigera denna.
De tre bildkvaliteterna för jpeg är en lite annan inställning, det påverkar inte bildstorleken, utan snarare hur hårt data komprimeras. Jpeg Fine innebär minst komprimering och därmed bäst kvalitet.

Att köra råformat påverkar inte upplösningen eller bildstorleken, det handlar mest om att du själv styr saker i bilden (i datorn, efteråt) istället för att utgå från inställningarna i kameran. Råformat är i sig självt inte "bättre", bara något som ger dig mer kontroll över hur bilderna blir.

Märkte att bilderna blir väldigt pixliga tidigt när man zooma in, därav funderingen.
Det tyder på att du inte spar dem i full storlek (6000x4000 pixlar) eller möjligen att du zoomar in mer än du inser :)

Hur mycket påverkar objektivet skärpan egentligen?
En hel del. Men det gör även saker som slutartid, i synnerhet i kombination med hur stilla kamera hålls och hur mycket motivet rör sig. Mängden ljus när och där du tar bilden spelar också roll, för lite ljus ger mer synligt brus vilket försämrar skärpan.

Har fått för mig att det är bättre att inte ha för stor storlek på bilden då det kan göra den oskarp men rätta mig gärna om.jag har fel...
Generellt är det snarare tvärtom. Att spara i liten storlek (mindre än 6000x4000 med din kamera) innebär i praktiken att du slänger bort detaljinformation, och det blir skärpan inte bättre av.

Sedan kan det vara en bra idé att skala ned bilder som skall visas till exempel på webben, men det är i så fall bättre att göra i datorn efteråt, inte genom att dra ned bildstorleken som kameran spar.
 
ANNONS