Annons

Vitbalans Nikon D610

Produkter
(logga in för att koppla)

Maximmux

Ny medlem
Har bytt upp mig från en Nikon D7100 till en D610.
Brukar köra vitbalansen manuellt på min D7100, men när jag ska göra det med min D610 får alla bilder en grön ton.
När jag satte de båda kamerorna bredvid varandra med samma exponeringstid, bländare, ISO och Kelvin emot samma motiv får D610 en grön ton, men inte D7100.
Har hört att displayen på D610 kan vara något åt det gröna hållet, men när jag kollar på rawfilerna i datorn på en kalibrerad skräm är dem ändå gröna.
Vitbalansen är även lite smått grön på Autoläget, dock inte lika mycket.

Har ställt in D610 så att den ska vara identisk med D7100 i menyerna, utan framgång.
Kan även vara värt att tillägga att jag köpte d610 begagnad.

Är det någon som vet vad som är felet och hur man åtgärdar det?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Normalt

Har hört många säga det samma om nikonkameror. Min D500 uppträder likadant. Fotar man i raw så går det ju bra att göra en preset som eliminerar problemet. Tyvärr verkar det dock som om det gulgröna sticket varierar en aning så det blir ändå till att pilla lite. Har aldrig haft det problemet med mina Canon systemkameror däremot på bägge mina canonkompakter.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hur blir en jpeg från respektive kamera?
En raw-bilds utseende beror nästan helt och hållet på framkallarens tolkning av informationen.

Använder du Nikons egna program för framkallning ska raw-bilden se likadan ut som både nef och jpeg oavsett om programmet eller kameran producerar jpegfilen. Detta då de tolkar och använder informationen i kameran på samma sätt som programmen deras.

Om du istället använder en fristående pgramvara som tex LR/C1/DarkTable etc så överlåter du till just det programmet att tolka dina två nef/raw filer på ett sätt som tillverkaren av programmet anser vara i deras smak.

Jämför två jpegfoton direkt från kameran, tagna med samma exponering och inställningar, bildkontroll/picture control då dessa påverkar färgbalans etc. Tänk på att bara för att en bilkontroll heter samma sak kan den ena vara justerad. De får då en stjärna vid namnet har jag för mig.

Hur skiljer dessa jpeg bilder sig när du tittar på dem på datorn?
 

Maximmux

Ny medlem
Problemet är löst.
Hittade en undermeny där man kunde ställa in färgton osv i manuell vitbalans. Nu ser allt korrekt ut.
Tack för hjälpen.
 
ANNONS