Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgblinda fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Det finns olika omfattning av färgblindhet, men när det gäller jobb och militära befattningar skiljer man bara mellan fullgott färgseende och defekt.
Fullt så drastiskt är det inte. Flygförare i Försvarsmakten är förvisso helt kört. När det gäller civilt flyg har jag dock fattat att det som kräver fullgott färgseende är instrumentcert/dåligt väder-cert eller motsvarande (IFR?). Det handlar alltså främst om att skilja på signalljus (lanternor, signalskott o.dyl.). Man kan tydligen göra ett praktiskt test (titta på signallampor) och få ett intyg som på engelska kallas "Statement of Demonstrated Ability".

När det gäller polisen så gör de numera en mer nyanserad bedömning. Iaf. tillräckligt för att de ska säga att det inte är kört bara för att man har defekt färgseende. Dock ska man till testerna medföra testresultat från optiker för att klargöra vad exakt det är man har problem med.


Pongu skrev:
Jag är själv läkare och vänder mig mot inställningen att det skulle vara onormalt att ha ett annat färgseende, sk färgblindhet. Eftersom det är så många som har det och det för de flesta inte innebär något som helst lidande eller handikapp borde det kallas en normalvariant.
/Pontus
Det där var tankeväckande. Fråga: Vet du om det är så att de med normalt färgseende är "färgblinda" på motsvarande sätt för något som färgblinda istället kan se?

Dock är det nog tyvärr så att det ibland är motiverat att säga stopp för färgblinda då just kombinationen rött/grönt betyder så motsatta saker. :-/

Själv märker jag mest att rött inte är en så
stark signalfärg för mig som det är för många andra. Jag har iaf förstått att för de flesta så kan en röd prick ute i ett gytter (typ skogen) lysa upp hur tydligt som helst. För mig är det bara ett olikfärgat objekt i mängden.

En annan grej jag har problem med är kronans "gröna" kortkalsong 93. Jag tycker att de är gråa. Sen kan jag iofs tänka mig att om jag fick in en bild av ett par i Photoshop och skulle korrigera den för färgstick, så skulle jag nog pröva att dra i grönreglaget...

Sen är jag värdelös på att plocka lingon också. Men det kanske har mer med motivationen att göra? ;-)
 

Tomasz

Aktiv medlem
Min son är rödgrönblind, han delar inte min förtjusning att plocka smultron;-) Men jag brukar ge honom hälften av mina.
Nuförtiden struntar han i bärplockandet och kollar in myrorna i stället, men innan han förstod varför han inte såg några bär stod det blixtar omkring honom av ilska då vi var ute och plockade.

Han har dock ett utmärkt bildsinne och brukar hänga över axeln på mig när jag kollar bilder på FS.
 

Pongu

Aktiv medlem
Paragrafryttaren skrev:
Fråga: Vet du om det är så att de med normalt färgseende är "färgblinda" på motsvarande sätt för något som färgblinda istället kan se?
Jag har inte sett något vetenskapligt skrivet om detta nej. Men jag har hört folk säga att man ska ha en färgblind med sig när man köper bil, för att de är bättre på att se om den är omlackerad, dvs urskilja nyanser. Om det stämmer vet jag inte, men det är ju inte otänkbart att hjärnan kompenserar på det viset, liksom en blind får bättre känsel osv.

/Pontus
 

Damocles

Aktiv medlem
Låter som en skröna. Snarare vill du då ha med en tjej som har det fjärde pigmentet i ögonen och är tetrakromat. Men det gäller ju att du då vet vilken typ av extra pigment hon har och att färgen på bilen då är i de färgtonerna.

Det finns ju även en typ av färgblindhet som går ut på att man just inte kan skilja på nyanser.
 

Jonas Hasting

Aktiv medlem
Svårt att tänka sig att det skulle vara något som helst hinder i att vara fotograf och samtidigt färgblind, undvik dock att kopiera/printa färgbilder själva, lämna bort allt sånt arbete.

Det funkar inte om man inte kan se magenta sticken i bilderna man kopierar, eller hur?
 

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Magenta

Hej

Jag är färgblind och har nu efter ca 1 års fotograferande kommit till den punkten där jag vill använda filter när jag fotar. Tyvärr köpte jag plastfilter från Asien där jag får ett magenta-stick som jag helt enkelt inte ser. Jag ska köpa ordentliga filter så småningom men jag är envis och gillar utmaningar.

Kan någon här förklara för mig hur jag går tillväga för att ta bort magenta från mina bilder med Lr eller Ps på ett idiotsäkert sätt?! 😃

Jag har hittat en avdelning i Lr där man kan dra ner på magenta och andra färger men som sagt jag ser ju inte vad jag gör.

Tacksam för all hjälp!!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Om du använder pipetten och kollar färgvärdena på flera ställen i bilden som borde vara neutrala i färgen, ex vit skjorta, grå kostym osv, så kan du styra det mer rätt.

Under färgtemperatur-reglaget har du ett reglage för grönt-magenta. Prova det.
 

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Om du använder pipetten och kollar färgvärdena på flera ställen i bilden som borde vara neutrala i färgen, ex vit skjorta, grå kostym osv, så kan du styra det mer rätt.

Under färgtemperatur-reglaget har du ett reglage för grönt-magenta. Prova det.
Hej o tack för visat intresse för mitt problem.

Jag har testat med pipetten utan någon direkt framgång. Och reglaget grön-magenta under färgtemperatur reglaget hittar jag inte. Vet inte egentligen vad du menar med färgtemperatur reglaget. Är det de två första till höger om pipetten?
 

alfin

Aktiv medlem
Hej o tack för visat intresse för mitt problem.

Jag har testat med pipetten utan någon direkt framgång. Och reglaget grön-magenta under färgtemperatur reglaget hittar jag inte. Vet inte egentligen vad du menar med färgtemperatur reglaget. Är det de två första till höger om pipetten?
Vitbalansverktyget i LR/ACR har ett "Tint"-reglage som du kan justera grön/magenta hue med. Color Balance i PS har motsvarande.
 

Gutta

Aktiv medlem
"Du måste kunna berätta och kommunicera i bild."

- Tidigare innehavare av tjänsten var nog inte så bra på att kommunicera.


"Normalt färgseende är en förutsättning."

- Han var "färgblind".


"God fysik är en fördel, utrustningen kan vara tung."

- Han vart lite klen och orkade inte konka ikring grejorna själv, alternativt krävde assistent.


"Det är stor konkurrens på arbetsmarknaden. osv osv"

- Du ska vara tacksam för att få slava här, din föregångare begrep inte det, dessutom begärde han för mycket i lön.


Jag anar problem med föregående innehavare av den där tjänsten. Och de vill inte ha tillbaka honom. Eller också finns det någon annan i deras närhet som de absolut inte vill anställa och som passar in i beskriven profil. Sök ändå, att personkemin stämmer brukar vara det viktigaste.
Mitt i prick tror jag... :)
 

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Vitbalansverktyget i LR/ACR har ett "Tint"-reglage som du kan justera grön/magenta hue med. Color Balance i PS har motsvarande.
Är det där som det står VB: Som fotografiet te.x och under där du menar?

Eftersom jag inte ser om det är magenta så blir det kanske svårt.
Jag är mer ute efter ett automatisk idiotsäker sätt att ta bort magenta med utan att jag ska behöva undra eller fråga någon om det funkade... :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är det där som det står VB: Som fotografiet te.x och under där du menar?

Eftersom jag inte ser om det är magenta så blir det kanske svårt.
Jag är mer ute efter ett automatisk idiotsäker sätt att ta bort magenta med utan att jag ska behöva undra eller fråga någon om det funkade... :)
Poängen med att använda pipett och få flera mätpunkter i bilden (i LR eller PS-ACR) är att inte behöver se utan läser av värdena när man justerar färgerna.
 

TorbjörnA1

Aktiv medlem
Poängen med att använda pipett och få flera mätpunkter i bilden (i LR eller PS-ACR) är att inte behöver se utan läser av värdena när man justerar färgerna.


Tack nu som först har jag fattat vad du menade med att man ser värdena. [emoji2]
Visste inte man såg värdena när man höll över en färg. [emoji2]
 
ANNONS