Annons

Smidigt stativ för M43

Produkter
(logga in för att koppla)

olind

Aktiv medlem
Hej!

Jag har just bytt från ett Canon-paket till en M43 (Oly OMD med en 25f0.95) med en motsv. 50mm glugg. Främst för att få ner storleken lite.

De gamla stativet jag har känns otroligt stort till den lilla kameran.

Jag har försökt titta runt men hittar inget som känns både ok robust och ändå dugligt. Har ni några tips?
 

MattiasL

Aktiv medlem
Manfrotto 190-serien är inte så jättestor, men fortfarande ett "riktigt" stativ. Jag har haft en aluminiumvariant av det hur länge som helst utan problem, och det finns i kolfiber också.

Ännu mindre är MeFoto (som väl säljs med lite olika namn). Jag har deras Backpacker för tillfällen då jag tvekar om det är värt att ta med stativ. Det är en kompromiss med smala ben och låg maxhöjd. Men det funkar bra och är stadigare än det ser ut. Känns som att det kommer hålla länge. Toppenbra snabbfäste av Arca Swiss-typ. Roadtrip heter deras lite större modell som också är värd att titta på.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med er både. Jag har kört både Manfrotto och Gitzo till mina små m43-hus (och tom någon gång kompaktkamera).

Visst kan det se lite "löjligt" ut, men det skiter jag i (fungerar bra i praktiken).
 

olind

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har gjort lite research på MeFoto-stativen och de ser lovande ut. Nu finns dessutom en Backpacker Air-variant som är ännu något mindre.

Jag har ju ett stort stativ redan. Som nästan aldrig åker med ut... Istället får jag bygga upp nått dåligt av väskor eller liknande. Så himla fånigt.

Fler tips? :)
 

Gutta

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Jag har gjort lite research på MeFoto-stativen och de ser lovande ut. Nu finns dessutom en Backpacker Air-variant som är ännu något mindre.

Jag har ju ett stort stativ redan. Som nästan aldrig åker med ut... Istället får jag bygga upp nått dåligt av väskor eller liknande. Så himla fånigt.

Fler tips? :)
Jag använde ett Velbon El Carmagne 630 till man gamla dslr (heter lite olika beroende på marknad).
Tyckte också det kändes lite stort till den nya betydligt mindre Fujikameran så till slut köpte jag ett sirui NX-1205 som dels är mindre och lättare, men också blir betydligt mindre ihopfällt, eftersom det är 5 istället för 3 delat. Då får man ett "inbyggt" monopod med i paketet.
De finns i en nästan likadan modellserie som heter TX istället för NX där skillnaden är monopodmöjligheten samt lite små skillnader i vikt, maxhöjd och storlek ihopfällt.
Båda serierna finns i lite olika varianter, 3, 4 eller 5 delat och i alu eller carbon.

Jättenöjd. Men inte det billigaste alternativet kanske...

http://www.sirui.eu/en/products/tripods/nx-series/
 

afe

Aktiv medlem
Jag har ett Benrostativ som blir helt platt hopfällt och är väldigt lätt (C0180T med B00 kulled). Det är förstås inte lika stabilt som tyngre prylar, men väldigt portabelt.

Det verkar dock ha ersatts av det här paketet: http://www.benroeu.com/products/benro-ftf18cib0.aspx

benrosverige.se ser inte ut att längre sälja Benrostativ så jag vet inte vart man får tag på det ...

.
 

Bilagor

Oquist

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Jag har gjort lite research på MeFoto-stativen och de ser lovande ut. Nu finns dessutom en Backpacker Air-variant som är ännu något mindre.

Jag har ju ett stort stativ redan. Som nästan aldrig åker med ut... Istället får jag bygga upp nått dåligt av väskor eller liknande. Så himla fånigt.

Fler tips? :)
Om du skulle köpa det (eller något annat) återkoppla gärna. Har också leta efter och funderat om ett mindre stativ ett tag. Men hittar inte något som motiverar nyköp.

MeFotos stativ har jag kollat på ett tag och med den nya serien så kan det vara lite mer intressant, vikt - pris - storlek.
 

olind

Aktiv medlem
Hej igen!

Jag har inte lyckats bestämma mig ännu. Har haft lite paus och kört med mitt stora ett tag till men nu i veckan blev det ännu en gång när jag inte fick med det för att det var för stort och missade det jag ville fota.

Jag läser på lite igen om Backpacker Air men får en känsla av att den kanske är lite för fepplig? Och den stora ligger ändå på ~1800:- vilket var lite mer än jag hoppats först. Himla svårt val :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej igen!

Jag har inte lyckats bestämma mig ännu. Har haft lite paus och kört med mitt stora ett tag till men nu i veckan blev det ännu en gång när jag inte fick med det för att det var för stort och missade det jag ville fota.

Jag läser på lite igen om Backpacker Air men får en känsla av att den kanske är lite för fepplig? Och den stora ligger ändå på ~1800:- vilket var lite mer än jag hoppats först. Himla svårt val :)
Titta på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=104347
Jag köpte själv ett 005X för 1000kr. Ännu mindre o lättare. Kommer att ha den som resestativ åt en A7R2 + 1 kg objektiv + Stjärnföljare + 0,5 kg kulhuvud.

Har du mer ekonomi så kanske Sirui 025x är bättre val. Jag tog det billigare för jag ska "bara" ha den för resor samt till min TL-kamera på nätterna.

/stefan
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Titta på http://www.cyberphoto.se/info.php?article=104347
Jag köpte själv ett 005X för 1000kr. Ännu mindre o lättare. Kommer att ha den som resestativ åt en A7R2 + 1 kg objektiv + Stjärnföljare + 0,5 kg kulhuvud.

Har du mer ekonomi så kanske Sirui 025x är bättre val. Jag tog det billigare för jag ska "bara" ha den för resor samt till min TL-kamera på nätterna.

/stefan
Har själv ett likadant stativ (fast blått) för mitt Sony A6000 kit. Funkar otroligt bra o är väldigt smidigt o ta med sig. Det är inte det absolut stadigaste som finns men med tanke på hur litet o lätt det är anser jag att det gör upp för det. Men det känns ändå välbyggt o ordentligt o inte plastigt som många andra stativ gör. Tex manfrottos billigare varianter som känns som leksaker.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med er både. Jag har kört både Manfrotto och Gitzo till mina små m43-hus (och tom någon gång kompaktkamera).

Visst kan det se lite "löjligt" ut, men det skiter jag i (fungerar bra i praktiken).
Uppdatering (eftersom tråden vaknat till liv igen):

Har kompletterat ovan genom att alldeles nyss beställa ett litet kompakt resestativ "Leo" från 3-LT för att just ha på resa/flyg där det ibland blir svårt med stora långa stativ (oavsett om till m43, Fuji eller DSLR):

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=3LTLEOKITECLIPSE
https://www.3leggedthing.com/leo.html

Blir endast 35 cm ihopfällt, vilket är riktigt bra på resa, men ett drygt halvkilo tyngre än Siruiut som länkades innan (gillar den Siriu kulled som jag har, så säkert bra märke också). Klarar dock upp till 30 kg (men det skall man alltid ta med en stor nypa salt).

Tips: Just nu 20% på alla stativ från 3-LT hos CP med rabattkod: 3LEGGEDFOTO

Kan återkomma när jag hunnit att testa det.
 
ANNONS