Annons

Makro-objektiv till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Lehner

Medlem
Hej,

Fotograferade mer för ett tag sedan, blev då intresserad av Macro foto, men insåg att dessa objektiv var fördyra för mig som student ihop med att man gärna skall ha stativ osv.... Men för att korta ned historian har jag återigen tagit fram min gamla D5200 och fallit tillbaka för intresset att kunna fotografera Macro.

Min fråga till er blir dock vilket av Nikons objektiv man bör satsa på.
40 // 60 // 85 // 105mm brännvidd?

Tankegångarna går väl likt för alla att man framöver kanske kommer nå fullformat och därför är framtidskompabiliteten trevlig i 60 alt 105mm. Men där ligger prisläppen även högst.

Vad rekommenderar ni till en novis inom macro, som kanske vill börja med blommor/insekter/fjärilar/Larver osv..
 

pdahlen

Aktiv medlem
Skärpemässigt är alla makro bra. För arbetsavståndet så bör man ha så långt makro som möjligt. Jag har haft de flesta nikons 40, 60, 85 och 105 samt sigmas 150 och just nu har jag Tamrons 90/2,8 den första generationen med VC väldigt nöjd med den. Du behöver inte köpa Nikons jag tycker mitt Tamron fungerar bättre iaf AF än vad nikons gör. Sigma 105/2,8 är också ett prisvärt objektiv.
 

Olof R

Aktiv medlem
Om du vill komma billigt undan rekommenderar jag att du använder de objektiv du har och skaffar försättslins (t.ex som dessa http://www.fotofyndet.se/narbildslinsset-1-2-4-58mm) och/eller mellanringar (t.ex https://www.cyberphoto.se/info.php?article=323027 ).
Försättslins passar bra då man inte vill ha så extrema macrobilder. Då är det bättre med mellanringar. En bra sak med försättslins är att kamerans automatik fortfarande fungerar. En nackdel är att man får en förlust i optisk bildkvalitet. Mellanringarna gör det som sagt möjligt att komma riktigt nära och ta riktigt extrema macrobilder. Mellanringar innehåller inte någon lins, utan ökar bara avståndet mellan kamera och objektiv. Som du kanske såg på exemplen finns försättslinser i olika styrkor och mellanringar i olika tjocklek. Ofta kan man köpa dem i set med olika styrkor / tjocklekar. Men om man vill kan man börja med en.
Och vill man hålla ner priset ytterligare går det givetvis att titta efter begagnat.
 

Lehner

Medlem
Skärpemässigt är alla makro bra. För arbetsavståndet så bör man ha så långt makro som möjligt. Jag har haft de flesta nikons 40, 60, 85 och 105 samt sigmas 150 och just nu har jag Tamrons 90/2,8 den första generationen med VC väldigt nöjd med den. Du behöver inte köpa Nikons jag tycker mitt Tamron fungerar bättre iaf AF än vad nikons gör. Sigma 105/2,8 är också ett prisvärt objektiv.
Får spana in Tamron / Sigmas objektiv lite med, känner mig dock mest "trygg" med ett Nikkor. Men det kanske är mer dumheter än verklighet.
Men kort sagt då du haft samtliga brännvidder, så verkar det som att du förespråkar så lång som möjligt. Behöver man arbetsavståndet rent praktiskt? eller gör det faktiskt skillnad?
 

Lehner

Medlem
Om du vill komma billigt undan rekommenderar jag att du använder de objektiv du har och skaffar försättslins (t.ex som dessa http://www.fotofyndet.se/narbildslinsset-1-2-4-58mm) och/eller mellanringar (t.ex https://www.cyberphoto.se/info.php?article=323027 ).
Försättslins passar bra då man inte vill ha så extrema macrobilder. Då är det bättre med mellanringar. En bra sak med försättslins är att kamerans automatik fortfarande fungerar. En nackdel är att man får en förlust i optisk bildkvalitet. Mellanringarna gör det som sagt möjligt att komma riktigt nära och ta riktigt extrema macrobilder. Mellanringar innehåller inte någon lins, utan ökar bara avståndet mellan kamera och objektiv. Som du kanske såg på exemplen finns försättslinser i olika styrkor och mellanringar i olika tjocklek. Ofta kan man köpa dem i set med olika styrkor / tjocklekar. Men om man vill kan man börja med en.
Och vill man hålla ner priset ytterligare går det givetvis att titta efter begagnat.
Har inte ens redig funderat på att det finns försättslinser eller mellanringar, på något sätt så känns det rörigt att hålla på med och man tappar i skärpa vilket är det som är så läckert med Macro enligt mig. Begagnat är dock något som jag skulle kunna tänka mig, men först gäller det att förstå vad jag behöver, så man inte bara slår till på något för att man tänker "åhh det var ett bra pris"
 

pdahlen

Aktiv medlem
Får spana in Tamron / Sigmas objektiv lite med, känner mig dock mest "trygg" med ett Nikkor. Men det kanske är mer dumheter än verklighet.
Men kort sagt då du haft samtliga brännvidder, så verkar det som att du förespråkar så lång som möjligt. Behöver man arbetsavståndet rent praktiskt? eller gör det faktiskt skillnad?
Arbetsavståndet ökar chanserna för att det ska bli en bild iaf om vi pratar insekter. 40mm har kanske 5cm medan 90mm ligger kanske runt 15cm eller mer, har inte de exakta måtten, det är från framkant av objektivet till objektet vid 1:1. Ofta väljer man dock att ta från något större avstånd för att få lite mer skärpedjup också.. Tamron och jag tror Sigma har 5 års garanti. ScandinavienPhoto har ibland bra priser på begagnat så titta där så får du iaf 6mån garanti på det du köper.

Fördelen med makro jämfört med mellanringar och frontlinser är att man har skärpa från närgräns til oändligheten, det finns inget fixt avstånd som det är med tex mellanring. Mellanringen tar också ljus så man bör ha det till ett ljusstarkt objektiv runt f/1,8 och 35-70mm
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Rekommenderar också Tamron 90 mm. Finns i flera generationer, men välj företrädesvis ett med VC. Bildkvaliteten är på topp och ungefär lika oberoende av generation. På "köpet" får du då också ett alldeles utmärkt porträttobjektiv.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej,

Fotograferade mer för ett tag sedan, blev då intresserad av Macro foto, men insåg att dessa objektiv var fördyra för mig som student ihop med att man gärna skall ha stativ osv.... Men för att korta ned historian har jag återigen tagit fram min gamla D5200 och fallit tillbaka för intresset att kunna fotografera Macro.

Min fråga till er blir dock vilket av Nikons objektiv man bör satsa på.
40 // 60 // 85 // 105mm brännvidd?

Tankegångarna går väl likt för alla att man framöver kanske kommer nå fullformat och därför är framtidskompabiliteten trevlig i 60 alt 105mm. Men där ligger prisläppen även högst.

Vad rekommenderar ni till en novis inom macro, som kanske vill börja med blommor/insekter/fjärilar/Larver osv..
Ska du fotografera fjärilar och andra skygga kryp behöver du så lång brännvidd som möjligt. Har själv Nikons 105:a som fungerar bra i kombination med TC-20Eiii som då ger dig 210 mm.

Förutom att längre arbetsavstånd minskar risken för att skrämma motiven ger det också mera utrymme för att sätta upp blixtar eller andra ljussättningsprylar.

För riktigt skygga insekter kanske ett 300mm eller längre + mellanringar kan vara ett alternativ.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Arbetsavståndet ökar chanserna för att det ska bli en bild iaf om vi pratar insekter. 40mm har kanske 5cm medan 90mm ligger kanske runt 15cm eller mer, har inte de exakta måtten, det är från framkant av objektivet till objektet vid 1:1. Ofta väljer man dock att ta från något större avstånd för att få lite mer skärpedjup också.. Tamron och jag tror Sigma har 5 års garanti. ScandinavienPhoto har ibland bra priser på begagnat så titta där så får du iaf 6mån garanti på det du köper.

Fördelen med makro jämfört med mellanringar och frontlinser är att man har skärpa från närgräns til oändligheten, det finns inget fixt avstånd som det är med tex mellanring. Mellanringen tar också ljus så man bör ha det till ett ljusstarkt objektiv runt f/1,8 och 35-70mm
Jo mellanringar stjäl ljus, men även många makroobjektiv i ljusstyrka på största förstoring.
Tror inte ljusstarka objektiv är lösningen på det problemet eftersom man vill blända ned kanske till bländare 8 eller mer för att få tillräckligt skärpedjup. Lösningen på ljusproblemet heter blixt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo mellanringar stjäl ljus, men även många makroobjektiv i ljusstyrka på största förstoring.
Tror inte ljusstarka objektiv är lösningen på det problemet eftersom man vill blända ned kanske till bländare 8 eller mer för att få tillräckligt skärpedjup. Lösningen på ljusproblemet heter blixt.
Det är sant men jag tänkte inte på sådant ljus, sätter man den på ett objektiv på f/4 eller sämre så blir det ganska mörkt i sökaren och D5200 har inte bästa sökaren att börja med och ska man finjustera fokus manuellt så blir det inte så lätt

Att komplettera med någon ringblixt eller LED matris är alltid bra oberoende av makroval
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att man ska undvika alltför billiga försättslinser (enlinsiga). Raynox DCR-250 kostar 600-700 kr och brukar ofta få goda omdömen.

Givetvis är ett riktigt makroobjektiv det bästa (för det mesta) men en bra försättslins kan ge mycket gott resultat.

Om man inte vill ha mycket stor förstoringsgrad är dessutom en försättslins enklare att använda än mellanringar för praktisk fotografering. Man behöver inte montera av objektivet, vilket ju behövs för att peta in en eller flera mellanringar mellan objektiv och kamera.

För den som vill prova på lite närbildsfoto och är osäker på om det är något hon kommer att forsätta med så är nog en försättslins det bästa att börja med.
 

PMD

Aktiv medlem
Ger dock inte autofocus med D5200, men för macro kanske det inte har så stor betydelse.
Det beror på vad man ska fotografera. Jag har provat att fotografera humlor med ett makroobjektiv och två blixtar monterade på armar bredvid objektivet. Utan autofokus tvivlar jag på att jag hade fått en enda skarp bild. Det är rätt svårt även med autofokus.

Om man ska fotografera sånt som inte rör sig så klarar man sig förstås alldeles utmärkt utan AF.
 

lonian

Aktiv medlem
Hade tidigare Nikon 105. Fint objektiv som passar även till annat som porträtt. Sålde dock det då jag bytte ut en del. Idag äger jag Nikon 60mm macro och tycker den duger gott och väl för mina bilder då jag inte kör extrema 1:1 bilder. Liten och lätt på kameran. Raynox 250 har jag också som man kan kombinera med om man vill kliva över 1:1 gränsen.
 

PMD

Aktiv medlem
Men läs med kritiska ögon. Artikeln har inte helt rätt om hur Canonkameror visar bländare vid närbilder. Det som står stämmer om objektivet fokuseras med utdrag, men det stämmer inte nödvändigtvis om objektivet har internfokusering. I det senare fallet ändras brännvidden vilket komplicerar saken (det gäller alla objektiv med internfokusering, inte bara Canonobjektiv).
 

Lehner

Medlem
Tack så mycket för alla era svar, finns en hel del att fundera kring helt enkelt =)
Men det är väl ändå det som är roligt med att fundera på ny utrustning.
 

Lehner

Medlem
Tack så mycket för alla era svar, finns en hel del att fundera kring helt enkelt =)
Men det är väl ändå det som är roligt med att fundera på ny utrustning.
Kanske är onödigt, men känner ändå att det var på sin plats med en uppdatering om vad jag hamnade på. Nikkor 105mm Makro, grymt skoj objektiv.
Även om det på min nuvarande DX body kanske upplevs som man i vissa lägen behöver vara lite väl långt bort, osv... Men det blir väl nästa byte =)

Tack för alla era svar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske är onödigt, men känner ändå att det var på sin plats med en uppdatering om vad jag hamnade på. Nikkor 105mm Makro, grymt skoj objektiv.
Även om det på min nuvarande DX body kanske upplevs som man i vissa lägen behöver vara lite väl långt bort, osv... Men det blir väl nästa byte =)

Tack för alla era svar.
Intressant synpunkt, har nog aldrig tidigare hört kommentaren vid makro att man är för långt bort :). Är det ljussättning du tänker på, om du tex har en LEDringblixt på objektivet så skulle man ev kunna tänka sig att man är för långt bort?

Närgränsen är ju lika oberoende av sensor, men du har ju en snävare bildvinkel med DX eftersom 1:1 är jämfört med sensorytan, så på det sättet kan det kännas som ökad förstorningsgrad
 
ANNONS