Annons

80D för film & foto trackdays?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Testat! :)

Igår var det första bankörningen sedan kamerainköpet! 80D’n har varit väldigt lätt att lära sig även om jag kanske inte gjort alla inställningar i menyerna som ”man” brukar göra?

Utrustning: Eftersom jag skulle filma också så var jag fullt kittat med monopod, ext.mic osv. Det blev att jag fotade mest eftersom det var den största utmaningen där. Jag tappade lusten lite för att filma eftersom det var svårt att få panoreringarna med monopoden ”smidiga” – får se hur jag ska lösa detta utan stativ. Första halvan på dagen försökte jag fota via live view. Det gick inte bra. Jag hade inte läst på om att fotande med live view gör att man plötsligt får en mycket långsammare kamera haha... Sååå jag stängde av live viewn och körde vidare med monopod och sökaren.

Det gick heller inte bra. Monopoden gör att man blir lite "låst" och jag missade ofta fokus. Så efter lunchen så testade jag att lyfta monopoden från marken och voila! Nu började jag äntligen sätta fokusen på de flesta bilderna :) Enda ”problemet” är att vissa bilar är små och snabba och svåra att hinna få på bild...

Började daagen med att fota på Tv-läget men gick snabbt över till M eftersom jag ville ha koll på vad kameran gjorde. Enda som var auto var ISO men eftersom det var solsken så var den på ISO 100 hela tiden. Jag fotade mest med slutartid 200 och styrde exponeringen med bländaren. Första halvan av dagen så hade jag lite för stor bländare vilket gjorde bilderna överexponerade... det tog en stund innan jag fattade att jag kunde ha en mindre bländare för att stänga ut ljuset och ÄNDÅ få fartkänsla bilderna... Ibland får man vara trög. Minns inte vilken bländare jag körde med men jag tror det var mest kring 9.

Summasumarum:
Jag är GRYMT nöjd med kameran och 55-250’an! Den var snabb och jagade aldrig. Nu var det visserligen väldigt ljust ute men just idag kände jag inte någon avsaknad av större bländare – snarare tvärtom. Frågan är om jag någonsin i utomhus-motorsport kommer behöva ha bländare större än tex 4.5? Efterbehandlingen skulle göras i iPad Pron men klanten (jag) glömde SD-adaptern hemma... Men väl hemma så var det för många foton på minneskortet (28mb RAW per foto...) så det blev för tungt att ladda över alla. Jag behöver helt klart sålla bland bilderna innan jag för över dem till den. När sållningen var klart förde jag över resterande till iPaden via Airdrop och pillade lite med dem i Lightroom CC. Direkt-ur-kameran-färgerna var jag nöjd med så det blev bara lite pyttejusteringar i skärpa, ”clarity” och beskärningar. Lite lättning i skuggor på vissa bilder också. Så länge jag bara för över sållade bilder till iPaden så funkar detta arbetssätt mycket bra. Jag längtar ut till nästa gång och jag känner ingen begränsning i min utrustning (just nu) – förutom just panorering i video, men det kanske blir bättre med övning. Vill ni se några bilder så har jag lagt upp det på min sida  Fortfarande lite att jobba med men jag är enormt stolt över mig själv! 
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Tror du klarar dig bra utan ljusstarkare gluggar. När jag fotat t.ex. rally brukar jag landa runt 1-125 - 1/160 slutare för att det ska se "rätt" ut, och med 80D kan du lätt fota ISO 1600 eller 3200 och få bra resultat om det blir lite mörkare. Det är om autofokusprestandan begränsar dig som du kanske borde titta på t.ex. 70-200/4L. Men eftersom du bländar ner till f/8-11 eller så måste inte fokuseringen sitta 100% för att det ska se bra ut ändå.
 

snysop

Aktiv medlem
Tittade på exifen och insåg att jag fotat de (enligt mig) bästa bilderna på 1/100 f9! Inte alls 1/200 som jag trodde. De kassa bilderna från förmiddagen var dock runt 200 men eftermiddagsbilderna är nästan alla 1/100. :) Är lite stolt över mig själv nu men nästa gång ska jag försöka sänka det ytterligare för att få mer "bakgrundsfartoskärpa" :) Tex Dunlop-texten...
 

snysop

Aktiv medlem
Tror du klarar dig bra utan ljusstarkare gluggar. När jag fotat t.ex. rally brukar jag landa runt 1-125 - 1/160 slutare för att det ska se "rätt" ut, och med 80D kan du lätt fota ISO 1600 eller 3200 och få bra resultat om det blir lite mörkare. Det är om autofokusprestandan begränsar dig som du kanske borde titta på t.ex. 70-200/4L. Men eftersom du bländar ner till f/8-11 eller så måste inte fokuseringen sitta 100% för att det ska se bra ut ändå.
Det hade varit himla smidigt att "slippa" köpa "bättre" optik. Just nu så känner jag inte att jag saknar något. AF gick super när jag väl fick in klämmen. Det är egentligen mer övning för att få in tajmingen bättre och "våga" zooma ut lite. Porschen är brännvidd 183mm och VX'en är 169mm. Det svåra är att bilarna ofta är små och snabba, ju mer jag zoomar in desto större chans att träffa med fokusen men svårare att hänga med och placera bilen rätt i bilden. Porschen är stor när man jämför den med min familjs bilar (miata och VX'en). Men öva öva öva :D Båda bilderna är tagna med 1/100 och f9 :) (Kvalitén är dock inte att hurra för - komprimerad av facebook..........)
 

Bilagor

MedinFoto

Aktiv medlem
Fotade detta med 105mm 1/160, skulle nog sikta på 1/100-1/125 för dina ändamål. En fördel med vissa av Canons IS gluggar är att man kan få de att stabilisera bara vertikalt för panning.
 

Bilagor

snysop

Aktiv medlem
Fotade detta med 105mm 1/160, skulle nog sikta på 1/100-1/125 för dina ändamål. En fördel med vissa av Canons IS gluggar är att man kan få de att stabilisera bara vertikalt för panning.
"Stabilisera bara vertikalt" - det är nytt för mig. Hur blir det då? Nu har jag visserligen bara billig optik, tex 55-250 STM och jag tror inte att den har det du pratar om?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kopierad text från Canons hemsida:
Alla egenskaper
Ta en titt på mer detaljerad information om Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM

Optisk bildstabilisator

I EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM används Canons bildstabiliseringsteknik, vilket förbättrar skärpa. Det möjliggör slutartider på upp till 3,5 steg långsammare än normalt och minskar samtidigt effekten av kameraskakningar – bra i svagt ljus eller när du fotograferar med lång brännvidd. Funktionen för identifiering av panorering innebär att stabiliseringen stängs av automatiskt i antingen horisontell eller vertikal riktning, vilket bidrar till en fartkänsla vid fotografering av rörliga motiv.
 

snysop

Aktiv medlem
Funktionen för identifiering av panorering innebär att stabiliseringen stängs av automatiskt i antingen horisontell eller vertikal riktning, vilket bidrar till en fartkänsla vid fotografering av rörliga motiv.
Här går man och lägger sig och vips har man fått info när man vaknar :) Stort tack Erik för infon! :)
 
ANNONS