Annons

Prishöjning att vänta för Adobe CC Photo

Produkter
(logga in för att koppla)

thommya

Aktiv medlem
Samma här, funkar alldeles utmärkt på min dator!
Förstår inte upprördheten och det är väl bara att ge tusan i att använda det om man nu tycker det är så dåligt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Det finns ingen som tvingar dig att använda Adobes produkter?
Eller gör du det för att klaga på dem? 😎
Det är en sanning med modifikation om du jobbar med bilder, design eller film så är det nog oundvikligt att inte använda någon av Adobes produkter på ett eller annat sätt. Jag klagar för att jag tycker att de. misslyckats totalt med programmen jag listat tidigare.

Varför skulle jag inte få klaga om det är något som är helt åt helvete fel med företaget och det som de släpper.

Om jag ska gissa så tror jag det finns för mycket mellanchefer, outsourcing till Asien samt att företaget inte är hett. Det gör att ingen duktigt vill jobba där utan söker sig till andra företag.
 

Gamle

Aktiv medlem
Visst får du klaga. Det är du ju väldigt duktig på oavsett vad det än gäller.
Att Adobe och deras produkter inte är idealiska vet de flesta, men tillräckligt bra för att bli en de factostandard.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Knappast förvånande... Det är ju trots allt Adobe. Företaget som tex har givit oss säkerhetsprogrammet Adobe Flash Player. Ett program som får Stuxnent att framstå som säkerheten självt! Men som tur är så finns det ju alternativ.

Mao inget att gråta över.
 

thommya

Aktiv medlem
Det är en sanning med modifikation om du jobbar med bilder, design eller film så är det nog oundvikligt att inte använda någon av Adobes produkter på ett eller annat sätt. Jag klagar för att jag tycker att de. misslyckats totalt med programmen jag listat tidigare.

Varför skulle jag inte få klaga om det är något som är helt åt helvete fel med företaget och det som de släpper.

Om jag ska gissa så tror jag det finns för mycket mellanchefer, outsourcing till Asien samt att företaget inte är hett. Det gör att ingen duktigt vill jobba där utan söker sig till andra företag.
Om de nu oundvikligen använder Adobes produkter, borde det väl betyda att de är bra? Och igen, varför inte helt enkelt låta majoriteten av alla fotografer fortsätta gilla Adobes produkter och själv låta bli?
Det hjälper inte speciellt mycket att skrika och svära på ett forum.
Skicka konkreta förslag och ideér till Adobe istället - här läser du om hur man gör:
https://www.lightroomqueen.com/send-bug-report-feature-request-adobe/
Många av förslagen på detta forum har blivit nya funktioner.
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Man kan alltid försöka sia om vad som kommer hända. Jag är ett fan av Adobe PS/LR. Har också haft iPad sedan länge men har nu uppgraderat till Nya iPad med pencil och därmed öppnar sig en hel värld med roliga photo/draw-appar. Det finns hur mycket som helst att välja på och många appar är gratis eller kostar mellan 50 - 100 kr. Skaffar man sig en större iPad så räcker apparna väldigt långt om redigerar för webben.

Apparna är också inspirerande och användarvänliga. Med det sagt tror jag att om Adobe gasar på för mycket med prishöjningar så kan de också förlora användare. Prispressen är nedåt inte uppåt.
Frågan man ställer sig som företag innan en sån här grej, om de nu ska dubbla priset på en populär produkt, är inte om man förlorar användare eller inte. Det kan styrelsemedlemmarnas 9-åriga söner räkna ut, det är om användarbortfallet blir tillräckligt stort för att totalintäkten ska gå ner.

Höjer de med 100% har de råd att förlora 50% av användare och fortfarande gå jämnt ut. Kommer HÄLFTEN av alla som betalar för Photoshop/Lightroom verkligen sätta sig på tvären över 20 dollar istället för 10?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Frågan man ställer sig som företag innan en sån här grej, om de nu ska dubbla priset på en populär produkt, är inte om man förlorar användare eller inte. Det kan styrelsemedlemmarnas 9-åriga söner räkna ut, det är om användarbortfallet blir tillräckligt stort för att totalintäkten ska gå ner.

Höjer de med 100% har de råd att förlora 50% av användare och fortfarande gå jämnt ut. Kommer HÄLFTEN av alla som betalar för Photoshop/Lightroom verkligen sätta sig på tvären över 20 dollar istället för 10?

Jag tror att det är attraktivt för Adobe med många användare, det ger positiva spilleffekter. Det är bättre för Adobe om barnen börjar med Adobe direkt istället för att vänja sig vid annan mjukvara. Proffsen väljer det bästa, entusiasterna som förmodligen är en stor grupp användare är mer mottagliga för förändringar.

Det ser man bara här på FS att en del medlemmar väljer andra lösningar än PS/LR. Jag är datoranvändare sedan PC kom på 90-talet, men tror att läsplattor kommer starkt som verktyg för bildbehandling, det är behändigt, inspirerande och väldigt bra.

Vi säger att Adobe dubblar priset för PS/LR basutförande, då öppnas ett prisspann upp för andra utvecklare?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Adobe var framgångsrik när man betalade stora summor för mjukvarorna som engångssumma. De florerade massa piratkopior då.
Sen började de med prenumerationsmodellen ocn en stor del av piraterna blev helt plötsligt villiga att betala. Även nybörjare som annars aldrig skulle köpt PS eller LR utan istället Elements tyckte även att det var prisvärt.
Ökar de priset så ökar även risken att fler hoppar av, blir pirater eller t.o.m. byter till alternativa mjukvaror.
Det är ett vågspel som allt annat. Mer mer man tar betat desto mindre blir kundkretsen. Det gäller alla marknader.

/Stefan
 

Polar300

Aktiv medlem
Problemet för en stor mängd före detta professionella användare av Adobes produkter är att de inte är lika kostnadsimmuna som de var när firman betalade vad än Adobe prissatte programmen till.
Och Adobe har konsekvent undvikit att sätta ihop ett kostnadseffektivt paket med bara de program som är av intresse för före detta professionella inom publikation; InDesign, Photoshop och Acrobat Pro. Resten av deras program är ointressanta och/eller lätt ersatta med konkurrenters (ofta bättre?) produkter...
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Adobe var framgångsrik när man betalade stora summor för mjukvarorna som engångssumma. De florerade massa piratkopior då.
Sen började de med prenumerationsmodellen ocn en stor del av piraterna blev helt plötsligt villiga att betala. Även nybörjare som annars aldrig skulle köpt PS eller LR utan istället Elements tyckte även att det var prisvärt.
Ökar de priset så ökar även risken att fler hoppar av, blir pirater eller t.o.m. byter till alternativa mjukvaror.
Det är ett vågspel som allt annat. Mer mer man tar betat desto mindre blir kundkretsen. Det gäller alla marknader.

/Stefan
Exakt, det är en dynamisk marknad.

Håller på och lär mig det där med appar. Slog till igår och köpte ProCreate 4 som är ett grafiskt design och fotoprogram. En del menar ett av det bästa designprogrammen till iOS, priset är 104 kr. Pixelmator har funnits med länge och har nu släppt Pixelmator Photo för 50 kr, vill man köpa en PS-kopia och slå på stort finns Affinity Photo för 200 kr och det anses vara riktigt kompetent.

Säljer man dessa program till en halv miljard asiater förstår vilka pengar det handlar om. Det är så användarvänligt och kul och det passar perfekt till presentationer för tex Instagram.

Lägger man sedan till Apples nya åttakärniga ritplattor på 11" och 12,5" som kommer falla pris och är kraftfulla, kommer det sammantaget bli en faktor att räkna med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är det inte jag som har bestämmer det. Du kanske inte hängt med men:

Premiere
Premiere har varit extremt buggig och kraschat och Adobe har försökt fixa men verkligen misslyckats och samma visa om och om igen. Särskilt om man jobbar med undertexter har det var riktigt kasst. Finns flera video där folk gjort narr av premiere. Många har hoppat över till ressolve.

Grading
Adobe hade ett program som hete speedgrade tyvärr floppade det helt och hållet och idag använder ingen Adobe för gradning.


Lightroom
Programmet är riktigt uselt programmerat, segt och har inte hänt särskilt mycket med det på senaste åren. Adobe säger att de gjort det snabbare men kollar man hur segt programmet flyter så märker man direkt. Vilka minns inte den nya import dialogen, haha vilken jävla soppa. De släppte en version med en ny import som de fick dra tillbaka för den var helt värdelös. Sen har de börjat gjort en ny version för cloud, detta är också ett snesteg, varför göra en helt ny version och inte göra den funktionen i vanliga elller bygga om hela skiten så att det både fungerar med cloud och Lokal Filåterkomst. Adobe gick själva ut i ett pressmeddelande och bad om förlåtelse över att lightroom var helt välrdelöst. Adobe lovar hela tiden men inget händer. Men många har redan gett upp lightroom. Undrar annars varför andra program har kunnat växa fram så stort. On1, luminar osv.
Är det nåt som är buggigt så är det davinci resolve.
kraschar stup i minuten.
Premiere Pro CS6 funkar som en klocka.

Ja Adobe slutade väl med Speedgrade? Folk använde andra alternativ som ansågs bättre.

LR
Ja det funkar i stort sett som det gjort sen LR3.
Är du förvånad över det?
(En bil fungerar som den gjorde för över hundra år sedan men ingen är förvånad över det)

Vet du verkligen hur det är programmerat? Har du läst koden?
Men visst är det lite segt. Framförallt om man börjar göra partiella ändringar i bilder.

Sen alla de saker du räknar upp är ett aber att mjukvaruföretagen allt mer lägger testandet på kunderna. Ingen bra framtid och ofta riktigt klantigt utfört.

Att det inte går att lägga molnfunktionen i Classic förstår jag.
Jag vet inte var du har fått ifrån att CC är ett snedsteg. Men det är uppenbart att du inte har ngn nytta av det.
Det har inte jag heller.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem

Abe Normal

Aktiv medlem
Victoria är väldigt insatt och har tillgång till att ge synpunkter till programmerare på Adobe.
Det är inte ovanligt att hon skriver i trådar i tillsammans med Jeff Hirsch.
Sen är det inte samma sak som att vara i kontakt med marknadsavdelningen...
Okay, hon lät insatt i ämnet. Vi får se vad som händer med PS/LR :)
 
ANNONS