Annons

Hur strukturera upp bland mina bilder på bra sätt

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Jag har valt en annan väg att strukturera min bilder.

Jag har ett träd med kataloger som heter People, Street, Travel, Landscape osv.

Under Travel kommer sedan Death Valley, Mexico City, NYC, Penang, Stockholm osv.

Under People, t.ex. Aom, Book, Kaosamai, Maprang, Nelly osv.

Ibland gör jag ytterliggare en undergrupp.

För mig blir det mycket lätt och intuitivt att hitta den bild jag söker.

Jag kommer nästan alltid ihåg att jag fotade det där trädet eller den modellen i Paris, men det är omöjligt att komma ihåg datum och ibland blandar jag t.o.m. ihop åren, men aldrig platsen.

Scott Kelby kallar metoden SLIM (Simplified Lightroom Image Management).
Man kan ju kombinera.

2019-05-24 Seol Morning. Steeet in rain. Timelapse subway.
2019-05-24 Kuala Lumpur models Elissa and John. Cityscape.
2019-05-25 DJI. Hong Kong. Hyperlapse. Cityscape day and night panorama.

och sen nyckelord på bilder, eller i separat program. Skulle länken paja för att du flyttat bilderna har du ju datumet kvar så det är lätt att hitta igen.

Sen kan man ju köra vilken raw-konverterare man vill, mappnamnen räcker rätt långt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Man kan ju kombinera.

2019-05-24 Seol Morning. Steeet in rain. Timelapse subway.
2019-05-24 Kuala Lumpur models Elissa and John. Cityscape.

och sen nyckelord på bilder, eller i separat program. Skulle länken paja för att du flyttat bilderna har du ju datumet kvar så det är lätt att hitta igen.

Sen kan man ju köra vilken raw-konverterare man vill, mappnamnen räcker rätt långt.
Mycket bättre än bara datum. Måste du ändå inte bläddra igenom ett stort antal mappar innan du hittar rätt om du t.ex. inte minns exakt vilket år?
 

AFJ

Aktiv medlem
Mm, prestanda är roten till mycket. Det blir såklart mindre beroende på vad man har för egen hårdvara när man använder molntjänster.
Jag undrar om du tänker rätt där. Jag vet inte alls hur ert system funkar men säg att jag kommer hem från en dag på racerbanan eller fotbollsmatchen. Jag har 1000 RAW filer på 50 MB styck. Jobbar jag lokalt med LR så skall jag "bara" ladda in dem till datorn, gallra, redigera och sedan exportera ut ett urval. Alla som har gjort detta vet att det är skönt med en snabb kortläsare, snabba hårddiskar, bra processor, massor av minne etc.

Att tillföra ytterligare ett steg där all data dessutom skall laddas upp i molnet lär knappast göra det snabbare. Eller?



Heh, väldigt märkligt faktiskt. Eftersom vi helt valt att skippa tradionella mappstrukturer och album i Picular då taggar kan fylla samma funktion och samtidig ge mer dynamiska möjligheter undrar jag hur du tänker kring mapp kontra tagg?
Det skulle inte passa mig i alla fall. I de allra flesta fall vill jag jobba med bilder från den senaste "sessionen". Ta exemplet ovan, då är det ju enkelt att ha mappen "2019-05-24 Mantorp Porsche Cup", klicka på den och vips så är man där man vill vara.

Att tillföra keywords gör man ju för att tillföra ytterligare sökmöjligheter för framtida behov. För egen del gör jag det ofta vid ett senare tillfälle, kanske dagar, veckor eller månader efter att jag fotade. Om jag inte enkelt kan hitta min session så blir det ju lite knepigt att utföra det jobbet vid ett senare skede.

Som jag ser det behöver man alltid ha någon grundstruktur. Kronologisk är det bästa för de flesta - det hävdar jag med bestämdhet.




Har du någon speciell dubbelskärms-layout i tanken som du hade hurrat för?
Jag hade gärna sett möjligheten att flytta t ex mapp-strukturen där, eller nyckelorden, eller, eller, eller. Ja det borde finnas mycket som kunde hamna på en sekundär monitor för att göra huvudfönstret renare och mer fokuserat. De val som finns idag är rätt begränsade.
 

AFJ

Aktiv medlem
Mycket bättre än bara datum. Måste du ändå inte bläddra igenom ett stort antal mappar innan du hittar rätt om du t.ex. inte minns exakt vilket år?
Hur Ola gör vet jag inte men vi som använder Lightroom så som det är tänkt att göra "bläddrar" sällan efter bilder. Vi söker upp dem med det verktyg som programmet har. Ju "duktigare" vi varit på att tagga våra bilder med nyckelord och platser, desto enklare blir sökandet.

Bara genom att ändra mappnamnet från det automatiskt genererade "YYYY-MM-DD" till "YYYY-MM-DD Midsommar hos moster Margit" så behöver vi ju bara trycka Ctrl+F och skriva Margit och trycka Enter så har vi med stor sannolikhet hittat rätt.
 

thommya

Aktiv medlem
Scott Kelby har många styrkor - att organisera sina bilder är inte en av dem! :)
Håller fullständigt med dig!
Ett av de sämsta råd man kan ge Lightroomanvändare är att använda Kelbys SLIM metod.
Läs gärna LR-experternas kommentarer om metoden:
https://forums.adobe.com/thread/2242707
https://www.lightroomqueen.com/community/threads/kelby-slim-method.30078/

Å andra sidan - funkar det så funkar det och vi har olika sätt att tänka och organisera oss. Men inget man skall lära ut till nya i Lightroom. De behöver veta och lära sig styrkan i Lightrooms funktioner för organisering först o främst.

Eller som någon skrev i ovan nämnda forumdiskussioner
"Kelby's system is designed to be so EASY that you avoid making use of the power of Lightroom. In Kelby's system, you don't even learn the power of Lightroom. I bought Lightroom to as many of it's features as I want, not to stay away from it's features"

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Hur Ola gör vet jag inte men vi som använder Lightroom så som det är tänkt att göra "bläddrar" sällan efter bilder. Vi söker upp dem med det verktyg som programmet har. Ju "duktigare" vi varit på att tagga våra bilder med nyckelord och platser, desto enklare blir sökandet.

Bara genom att ändra mappnamnet från det automatiskt genererade "YYYY-MM-DD" till "YYYY-MM-DD Midsommar hos moster Margit" så behöver vi ju bara trycka Ctrl+F och skriva Margit och trycka Enter så har vi med stor sannolikhet hittat rätt.
Vad får dig att tro att jag bläddrar efter bilder över huvud taget? På den tiden det tar dig att starta lightroom har jag redan hittat mina bilder. Windows innehåller en väldigt bra sök.

Windows hittar förstås även bilder som inte ligger i LR och videofilmer som aldrig varit i LR.
 

thommya

Aktiv medlem
Vad får dig att tro att jag bläddrar efter bilder över huvud taget? På den tiden det tar dig att starta lightroom har jag redan hittat mina bilder. Windows innehåller en väldigt bra sök.

Windows hittar förstås även bilder som inte ligger i LR och videofilmer som aldrig varit i LR.
Beror ju lite på hur och i vilken fas man jobbar.
Oftast är det ju i Lightroom man vill jobba vidare med sin bild som utskrift, efterbehandling, ladda upp på webben eller liknande. Och då hjälper det ju inte hur man hittar den i Windows och man skall ändå ha igång Lightroom.
Tycker själv det bästa är att gå all-in om man jobbar i Lightroom och inte blanda in en massa onödiga steg i externa produkter eller OS - så långt det går.
För att hitta bland redan exporterade bilder på hårddisken kanske Windows är ett bra alternativ.

Thommy
 

iSolen.se

Guest
Beror ju lite på hur och i vilken fas man jobbar.
Oftast är det ju i Lightroom man vill jobba vidare med sin bild som utskrift, efterbehandling, ladda upp på webben eller liknande. Och då hjälper det ju inte hur man hittar den i Windows och man skall ändå ha igång Lightroom.
Tycker själv det bästa är att gå all-in om man jobbar i Lightroom och inte blanda in en massa onödiga steg i externa produkter eller OS - så långt det går.
För att hitta bland redan exporterade bilder på hårddisken kanske Windows är ett bra alternativ.

Thommy
Nu kanske man inte vill köra LR för resten av sitt liv, för några år sedan fick jag mycket kritik för att jag inte accepterade LR som enda raw-konverterare men faktum kvarstår, LR är inte bäst, bara ok men har ett bra flöde. Om man ska få ut max ur några kritiska bilder finns bättre raw-konverterare, tex så löser LR fortfarande CA-borttagning dåligt vilket leder till sämre skärpa och även extremerna löser den inte lika bra som "dåliga" gratisprogramvaran CNXD. Och så kanske man håller på med timelapse, stackning, panoraman, hypelapse, 360, eller video emellanåt. Eller vill köra ett snabbare program för att gallra eller välja ut bilder.

Varför hjälper det inte att veta var på disken din bild finns? LR visar ju fysiska mappar.

Jag förstår dock viljan att gå all in, det vore väldigt bekvämt.
 

Guldvarg

Medlem
..säg att jag kommer hem från en dag på racerbanan eller fotbollsmatchen. Jag har 1000 RAW filer på 50 MB styck. Jobbar jag lokalt med LR så skall jag "bara" ladda in dem till datorn, gallra, redigera och sedan exportera ut ett urval. Alla som har gjort detta vet att det är skönt med en snabb kortläsare, snabba hårddiskar, bra processor, massor av minne etc.
Att tillföra ytterligare ett steg där all data dessutom skall laddas upp i molnet lär knappast göra det snabbare. Eller?
Jag tror att Adobe och LR kommer vara det starkaste alternativet när det kommer till postproduktionen av RAW bilder på en profesionell nivå. Så har man den ambitonsnivån som du har så skulle jag i dagsläget fortsätta som du gör men däremot ladda upp de "färdiga" utvalda bilderna till en molntjänst för att få det bästa av båda världarna.


I de allra flesta fall vill jag jobba med bilder från den senaste "sessionen". Ta exemplet ovan, då är det ju enkelt att ha mappen "2019-05-24 Mantorp Porsche Cup", klicka på den och vips så är man där man vill vara.
På samma vis kan du skapa en tag med namnet "2019-05-24 Mantorp Porsche Cup" även om det inte är ett förfarande jag skulle rekomendera. I ditt fall skulle jag ha skapat en tagg som ex. "Cup" och "Porsche" för att skapa fler möjligheter än den inramningen du fick med foldern.



Att tillföra keywords gör man ju för att tillföra ytterligare sökmöjligheter för framtida behov. För egen del gör jag det ofta vid ett senare tillfälle, kanske dagar, veckor eller månader efter att jag fotade. Om jag inte enkelt kan hitta min session så blir det ju lite knepigt att utföra det jobbet vid ett senare skede.
Jag tror det handlar mycket om vana. De flesta av oss lite äldre har ju i hela livet vant oss vid att skapa ordning genom strikta hirarkiska mappstrukturer vilket känns tryggt. Taggar upplevs nog lätt som kaotiskt eller bara något komplement särskilt om man inte har ett gränssnitt som på ett lättsamt vis stödjer det beteendet.



Som jag ser det behöver man alltid ha någon grundstruktur. Kronologisk är det bästa för de flesta - det hävdar jag med bestämdhet.
När man har foton rakt upp och ner i ett filsystem håller jag med. Det jag försöker säga är nog mer att den grundstrukturen blir någorlunda redundant när all meta-data är uppstädad och visualiserad i ett mer dynamiskt gränssnitt.


Jag hade gärna sett möjligheten att flytta t ex mapp-strukturen där, eller nyckelorden, eller, eller, eller. Ja det borde finnas mycket som kunde hamna på en sekundär monitor för att göra huvudfönstret renare och mer fokuserat. De val som finns idag är rätt begränsade.
Ja, håller med. Har nog aldrig sett en webbtjänst som har ett medvetet stöd för dubbla skärmar så det låter som en kul utmaning framöver.

Inser att mycket av det jag argumenterar lätt kan låta förvirrande, men någorlunda snart hoppas jag få tid att skapa lite videos så jag bättre kan visa hur jag menar med olika saker.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad får dig att tro att jag bläddrar efter bilder över huvud taget?
Ola, du måste läsa vad jag skrev:

Hur Ola gör vet jag inte men vi som använder Lightroom så som det är tänkt att göra "bläddrar" sällan efter bilder."

Jag svarade ju på en fråga ställd till dig. Därför var jag tydlig med att säga att jag inte vet hur du går. Jag har inte påstått att du bläddrar efter bilder. Däremot har du flera gånger förklarat att du inte använder LR på samma sätt som de flesta andra av oss gör.

På den tiden det tar dig att starta lightroom har jag redan hittat mina bilder. Windows innehåller en väldigt bra sök.
Jag har söllan behov av att hitta bilderna utanför LR. Om jag vill söka upp en bild så är det oftast för att jag vill göra något med den. En kompis vill ha en kopia i viss upplösning, farsan vill ha svartvit kopia av ett porträtt på morsan, etc. Då måste jag ändå ha igång LR.

Men, jag tycker det är intressant med sökningar direkt i Windows. Jag ställde en fråga till dig i inlägg #86. Du får gärna svara på den så jag kan lära mig mer om sökningarna direkt i Windows.
 

AFJ

Aktiv medlem
Svar på Kristofers inlägg #131

Jag använder inte LR professionellt men jag tror de flesta som hänger här på fotosidan hanterar hyfsat stora mängder bilder och väldigt ofta i RAW. Det är nog få som köper LR för att organisera upp några hundra JPG-bilder från mobilkameran. Därför kan jag tänka mig att ditt Picular kan bli ett intressant alternativ för andra än de som använder LR (eller liknande program).

När det gäller namnbytet från en ren datummapp till en mapp där man kompletterar datum med en kortare beskrivning tror jag att vi är många som har insett att det är väldigt praktiskt och det tar 2 sekunder att utföra. Självklart bör man komplettera sina bilder med ytterligare nyckelord. När det gäller just racing har jag även använt mig av färgkoderna i LR. En färg för panoreringar, en för prispall, en färg för depåbilder osv. För familjebilder, resor mm använder jag mig genomgående av keywords. Minst ett keyword per bild, är jag ambitiös kan det bli tre, fyra stycken.

För mig kommer aldrig grundstrukturen bli redundant. Jag tror det är ytterst få fotografer som skulle skicka upp alla sin originalfiler i molnet och sedan helt sonika radera originalfilerna från datorn.

Att en webbtjänst inte har stöd för dubbla skärma är ganska naturligt. Den primära målgruppen är väl ofta användare med mobiltelefoner, paddor och möjligen laptops. De som sitter vid en redig dator med dubbla skärmar och stora hårddiskar använder program som typ Lightroom! :)
 

iSolen.se

Guest
Ola, du måste läsa vad jag skrev:

Hur Ola gör vet jag inte men vi som använder Lightroom så som det är tänkt att göra "bläddrar" sällan efter bilder."

Jag svarade ju på en fråga ställd till dig. Därför var jag tydlig med att säga att jag inte vet hur du går. Jag har inte påstått att du bläddrar efter bilder.
Jag läste vad du skrev och jag vet vad du brukar skriva.

Det såg ut som ett ifrågasättande och att du trots allt ändå menade "bläddra" men jag lämnar öppet för annan tolkning nu eftersom du säger att du inte vet hur jag gör.

Däremot har du flera gånger förklarat att du inte använder LR på samma sätt som de flesta andra av oss gör.
Så då vet du att jag inte gör som du ...

...vet du eller vet du inte hur jag gör? ;-) Läser du inte mina inlägg eller glömmer du mellan gångerna?

Jag har söllan behov av att hitta bilderna utanför LR. Om jag vill söka upp en bild så är det oftast för att jag vill göra något med den. En kompis vill ha en kopia i viss upplösning, farsan vill ha svartvit kopia av ett porträtt på morsan, etc. Då måste jag ändå ha igång LR.
Tycker det är rätt trevligt att öppna filen med PS om man måste redigera vidare för att någon vill ha en bild, det finns så mycket fler möjligheter där, tex att klona blir snyggare och är lättare i PS. Om inte kan man ju alltid öppna filen med LR.

Men, jag tycker det är intressant med sökningar direkt i Windows. Jag ställde en fråga till dig i inlägg #86. Du får gärna svara på den så jag kan lära mig mer om sökningarna direkt i Windows.
Söksyntaxen?

Tex Hongkong NOT night? Vad är problemet? Tyckte du skrev rätt sånär som på att jag kör windows på engelska.

Datum och andra nyckelord brukar jag inte använda men följande borde funka:

Hongkong NOT night date:>2019-05-10
 

iSolen.se

Guest
...
Att en webbtjänst inte har stöd för dubbla skärma är ganska naturligt. Den primära målgruppen är väl ofta användare med mobiltelefoner, paddor och möjligen laptops. De som sitter vid en redig dator med dubbla skärmar och stora hårddiskar använder program som typ Lightroom! :)
Lite beroende på vad du vill göra, vill man ha t ex bilder i ett fönster och statistik eller nyckelord i ett annat kan man ju ha två webbläsarfönster öppna utan att sajten måste göra något speciellt. Eller varför inte bredda fönstret över de två skärmarna? Det kanske inte löser ditt problem men kanske andras.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ola, jag svarade på ett inlägg där en fråga ställdes till dig hur du gör.

Om jag vill svara på ett sådant inlägg så tycker jag det är kutym att man säger "Ola får svara för sig" eller "Jag vet inte hur Ola gör" och sedan tala om hur jag gör.

När det gäller din söksyntax i Windows så tackar jag för detta. Jag har inte använt mig av detta. Jag testade som hastigast men jag fick det inte att fungera men jag skall undersöka det lite mer för det kan säkert vara nyttigt att kunna.
 

AFJ

Aktiv medlem
Lite beroende på vad du vill göra, vill man ha t ex bilder i ett fönster och statistik eller nyckelord i ett annat kan man ju ha två webbläsarfönster öppna utan att sajten måste göra något speciellt. Eller varför inte bredda fönstret över de två skärmarna? Det kanske inte löser ditt problem men kanske andras.
Jag tror du missförstår mitt inlägg.

Vad jag menar är att om man har en molntjänst som främst vänder sig till användare med mobiltelefoner - då är det inte många användare som har dubbla skärmar...
 

iSolen.se

Guest
Ola, jag svarade på ett inlägg där en fråga ställdes till dig hur du gör.

Om jag vill svara på ett sådant inlägg så tycker jag det är kutym att man säger "Ola får svar för sig" eller "Jag vet inte hur Ola gör" och sedan tala om hur jag gör.

När det gäller din söksyntax i Windows så tackar jag för detta. Jag har inte använt mig av detta. Jag testade som hastigast men jag fick det inte att fungera men jag skall undersöka det lite mer för det kan säkert vara nyttigt att kunna.
Jag ber om ursäkt för tjafset, jag vägde in tidigare inlägg istället för att läsa exakt vad du skrev.

Kolla denna länken, hoppas den är aktuell.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/desktop/lwef/-search-2x-wds-aqsreference

Det finns fler söktermer men jag använder sällan något annat än enkla fraser, brukar inte hinna skriva färdigt så har windows autocomplete hittat åt mig innan jag hinner trycka enter.

Jag provade just NOT och den funkar för mig i Win 10 i alla fall.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt för tjafset, jag vägde in tidigare inlägg istället för att läsa exakt vad du skrev.

Kolla denna länken, hoppas den är aktuell.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/desktop/lwef/-search-2x-wds-aqsreference

Det finns fler söktermer men jag använder sällan något annat än enkla fraser, brukar inte hinna skriva färdigt så har windows autocomplete hittat åt mig innan jag hinner trycka enter.

Jag provade just NOT och den funkar för mig i Win 10 i alla fall.
Lugnt - jag kollar på länken - som sagt, kan säkert vara bra att kunna!
 
ANNONS