Annons

Var går gränsen.... ???

Produkter
(logga in för att koppla)

CreativeMind

Aktiv medlem
bEPH skrev:

Jag förstod inte riktigt det här,
Nä - jag förstår det ;-)

Jag uppfattar det inte som två sidor och det här med fanatiker som du utvecklar känns väldigt långsökt....

Personligen så är jag INTE EMOT modellfoto, posering, fine art mm jag tar själv bilder som skulle kunna kategoriseras under ovanstående. Och i mitt arbete så kommer jag i kontakt med modeller och agenturer samt många andra duktiga fotografer.

Om du läser inläggen i tråden så vänder jag mig emot den typ av bilder som tråden handlar om, dvs en ohelig allians av erotik, kvinnoideal, kirurgi och Photoshop ;-) som säljer ett ideal till betraktaren som - enligt mig - är destruktivt, spec. för tjejer. Jag förstår fotograferna, jag förstår modellerna men jag tycker inte att FS är rätt plats för dem, inte om de bara marknadsför sig och aldrig tar del i debatten.

Dvs - jag skulle aldrig startat tråden om jag bara sett bilden ifråga i en medlems portfolio!

/johan e
 
Senast ändrad:

Anders Svensson

Aktiv medlem
bEPH skrev:

Alternativt kan man tolka dem som stora konstnärer, de är missförstådda av samtiden också.
Frågan kan ju också få vara om det är etiskt problem att exploatera människor för att visa sig som fotograf? Slitzograferna kan faktiskt få sällskap av Christer Strömholm och Yngve Baum om man drar den frågan tillräckligt hårt och långt.

***

Problemet med extremt magra fotomodeller som dör av undernäring kan ju beröra på ett starkare sätt (tragiken är ju så uppenbar), men skillnaden mot att på konstgjord väg förstora brösten, göra läppförstoringar och fixa till utseendets små brister är ju i så fall bara var på skalan man vill ligga, inte principiell.

Man kan väl knappast vara så oinformerad att man förväxlar bröstimplantat med hälsosamt hull eller vara omedveten om hälsoriskerna med estetisk kirurgi?
 

Tomasz

Aktiv medlem
Den här bilden är inte ett fotografi, som tur är. Men den har, tycker jag, en del kvalitéer som säkert skulle berömmas här på FS: Skärpa, ljus, komposition och ett sammanhang med en berättelse.

Det går ju utmärkt att göra en sån här bild med riktiga människor. Och tjejen kan ju tänkas ha uppmanat fotografen att ta en sån här bild, orsaken till hennes uppmaning får vi aldrig veta. Och de kan ju ha fikat och skrattat och haft mysigt innan/efter att bilden togs.

Och man kan ju vara riktigt trångsynt och moraltyngd om man inte förstår att uppskatta bilden och gärna tiga om vad man tycker om den. Likaså kan man tiga och gå runt när man ser någon trakassera en annan människa, vad vet jag om hur man ska bete sig?

Nä, bättre att vara tyst och låta FS dö en stilla död. Mina inlägg är ändå så ofokuserade. Men jag tycker att varje människa måste fundera över vad han sprider för budskap, vilka effekter det får, och varför.
 

bEPH

Aktiv medlem
CreativeMind skrev:
Om du läser inläggen i tråden så vänder jag mig emot den typ av bilder som tråden handlar om, dvs en ohelig allians av erotik, kvinnoideal, kirurgi och Photoshop ;-) som säljer ett ideal till betraktaren som - enligt mig - är destruktivt, spec. för tjejer.
Det är nog här det skiljer sig, jag anser att den där alliansen består av kvinnoideal, media och dålig självkänsla.
Jag anser nog att all modellfotografi är "ond" om den använder sig av ett ideal, ideal blir bara ett sätt att kunna ingjuta rädsla och tvinga konsumenten att köpa.
Så fort en fotograf fotograferar en vacker person så bidrar han/hon till att förringa en annan.

Erotiken är bara den enklaste vägen för att få uppmärksamhet, kirurgi är en aning svårare väg. Problemet är att individerna inte är nöjda med sig själva och gör vad som helst för att slippa vara sig själva kan ingen FS hjälpa till med.

Men pengar spenderas inte utan ideal, skönhets- och prestations-ideal, därför är min ideala ideallösa värld en dröm:)

Det som jag anser är vägen är att man ska fotografera fula personer och göra dem vackra, porr som inte porr. Media åt fula, inte eliten.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Nu är vi ganska många som uttryckt vår åsikt!

Till FS admin & crew:
Tycker att vi är några stycken som uttryckt samma/liknande åsikter här:
att det är dags för FS att se över sina policys!

Några konkreta förslag som utkristalliserats i denna tråd:

1. En "stötande" knapp att kryssa i för fotografen?
2. En generell åldersgräns för medlemskap?
3. Tydligare tillämpning av gällande regler ang. marknadsföring?
4. Tydligare gränsdragning av vad som är "ottillåten" porr - dvs "var går gränsen"?
5. Vissa bildkategorier kan bara ses o kommentras av inloggade medlemmar (med ev rätt ålder)?
6. Slutna klubbar för "Slitz"-gänget?
7. De som lägger ut bilder i pooler måste svara på kommentarerna för att få lägga ut igen?

Fler förslag?
Admin - åtgärder?

/johan e
Ps.
FS blir en bättre plats att vara på om vi tänker lite på de mest utsatta och unga, det är ingen som förlorar något på det (utom möjligen lite uppmärksamhet :)
 
Senast ändrad:

elbe

Avslutat medlemskap
Re: Nu är vi ganska många som uttryckt vår åsikt!

CreativeMind skrev:
Till FS admin & crew:
Tycker att vi är några stycken som uttryckt samma/liknande åsikter här:
att det är dags för FS att se över sina policys!

Några konkreta förslag som utkristalliserats i denna tråd:

1. En "stötande" knapp att kryssa i för fotografen?
2. En generell åldersgräns för medlemskap?
3. Tydligare tillämpning av gällande regler ang. marknadsföring?
4. Tydligare gränsdragning av vad som är "ottillåten" porr - dvs "var går gränsen"?
5. Vissa bildkategorier kan bara ses o kommentras av inloggade medlemmar (med ev rätt ålder)?
6. Slutna klubbar för "Slitz"-gänget?
7. De som lägger ut bilder i pooler måste svara på kommentarerna för att få lägga ut igen?

Fler förslag?
Admin - åtgärder?

/johan e
Ps.
FS blir en bättre plats att vara på om vi tänker lite på de mest utsatta och unga, det är ingen som förlorar något på det (utom möjligen lite uppmärksamhet :)
Vi är nog lika många som inte håller med er förbudsivrares brist på tro på den enskilda människan att självständigt utvärdera olika bilders lämplighet och männsikors ev olämpliga utseende.

Alla sju förslag du listar skapar ett kontrollsamhälle där individers egna beslut åsidosätts för "enkla" förbud i tron att förbud i sig är lösningen på allt som inte faller någon på läppen.

Åldersgränser är lätta att gå runt.
Rapportera bild finns redan.
Marknasföringsreglerna finns redan och FS sköter det bra.
Klar porrgränns finns redan vilken oxå FS sköter bra.
Vissa bildkategorier kan idag bara ses av inloggade medlemmar och de tycker jag oxå FS sköter bra.
Slutna klubbar för "Slitz-gänget" skapar bara mer irritation från er...typisk slitsbild säger ni... "Var går gränsen...???" Och cirkusen är igång igen.
Kommentarkrav och svar på dessa förbättrar inget.

Ett förslag från mej till FS är att FS ska fortsätta sin öppna och toleranta linje och fortsätta verka för mångfald istället för enfald. Hellre mer öppenhet än mer slutenhet!
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Och man kan ju vara riktigt trångsynt och moraltyngd om man inte förstår att uppskatta bilden och gärna tiga om vad man tycker om den. Likaså kan man tiga och gå runt när man ser någon trakassera en annan människa, vad vet jag om hur man ska bete sig?

Nä, bättre att vara tyst och låta FS dö en stilla död...
elbe mfl:
Jag tycker att Tomas sammanfattar det ganska bra. Frågan är om "hänsyn" alltid är detsamma som "förbud"?

elbe skrev:
Ett förslag från mej till FS är att FS ska fortsätta sin öppna och toleranta linje och fortsätta verka för mångfald istället för enfald. Hellre mer öppenhet än mer slutenhet!
Men snälla du - det handlar ju inte om politik, etniska minoriteter, förttyck av det fria ordet, etc, etc - utan om hårt retuscherade mjuk-porrigga bilder på plastikopererade flickor!!!!
 
Senast ändrad:

elbe

Avslutat medlemskap
CreativeMind skrev:
Men snälla du - det handlar ju inte om politik, etniska minoriteter, förttyck av det fria ordet, etc, etc - utan om hårt retuscherade mjuk-porrigga bilder på plastikopererade flickor!!!!
Snälla Johan! Det är bara tron som kan föra utvecklingen framåt...inte misstron! Jag föredrar ju att tro på unga tjejers förmåga att se vad som är rätt eller fel och jag tror ju att de är fullt kapabla själva att bedöma vad som är bra och inte bra i de bilder/modeller du vill censurera.

Du är en erfaren fotograf inom modevärlden och jag tycker du borde kunna använda din kunskap på ett bättre sätt än att här på FS göra indirekt reklam för de bilder och männsikotyper du inte tycker om. Lyft fram dina ideal genom att uppmärksamma de blider och flickmodeller som du tycker passar dina ideal istället. Det är det enda sättet du kan påverka din omgivning.

Jag tycker t.ex. att denna bild borde lyftas fram av dig istället...http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/940008.htm?set=lp
men tyvärr så saknar jag din kommentar under den...både om fotografen och flickan.

Och visst handlar dina med fleras inlägg här om begränsningar i slutändan om förtryck av det fria ordet m.m. som i alla fall får mej att tänka på medeltida prästerskaps totala intolerans och misstro...
 

CreativeMind

Aktiv medlem
elbe skrev:
Snälla Johan! Det är bara tron som kan föra utvecklingen framåt...inte misstron! Jag föredrar ju att tro på unga tjejers förmåga att se vad som är rätt eller fel och jag tror ju att de är fullt kapabla själva att bedöma vad som är bra och inte bra i de bilder/modeller du vill censurera.
Delar tyvärr på grund av förstahandserfarenheter inte din tilltro till unga tjejers omdöme - tyvärr!

Du är en erfaren fotograf inom modevärlden och jag tycker du borde kunna använda din kunskap på ett bättre sätt än att här på FS göra indirekt reklam för de bilder och männsikotyper du inte tycker om. Lyft fram dina ideal genom att uppmärksamma de blider och flickmodeller som du tycker passar dina ideal istället. Det är det enda sättet du kan påverka din omgivning.

Har lagt upp en del porträtt på vackra, starka och självständiga flickor här på Fs - men jag skulle aldrig lägga ut något lättklätt här med tanke på "publikens" pubertala karaktär....
För att förtydliga mig, citerar här en annan yrkesfotograf på Fotosidan (fd guldmedlem):

"Har nu varit med här ett par veckor. Märker att det är en vansinnig nyfikenhet på tjejbilder, i synnerhet de som har lite kläder på sig. Nåväl, inget ont i detta, men man blir lite konfunderad då man för att testa lite lagomt, lägger ut en transferbild som visar baksidan på en tjej och den får 393 besök på några dagar. Under tiden ligger en fantastisk fin bild på en kille utan ben som lirar golf. Bra komposition, spännande motiv och den får 69 besök under den dubbla tiden. Är det bara folk som är intresserade av halvnakna och nakna tjejer som tittar på bilder här? Det ger mig en lite prägel av det mest är "smygtittare" här på Fotosidan. Visst! Det finns många seriösa och duktiga killar och tjejer här, men var finns det som man ursprungligen eftersträvar (om jag har förstått grundarna rätt) konstruktiv kritik, goda råd etc."
Slut citat!



Jag tycker t.ex. att denna bild borde lyftas fram av dig istället...http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/940008.htm?set=lp
men tyvärr så saknar jag din kommentar under den...både om fotografen och flickan.

Förstår inte din argumentation här? Du vurmar för det fria ordet osv - men vill samtidigt tala om för mig vad jag skall tycka om?
Har faktiskt inte "sett" bilden ifråga när jag skummat poolen, men lägger inga värderingar i det. Men jag kommenterar normalt inte "fine art nude" då jag bla anser mig var en novis inom genren. Och jag tror inte att någon får sina värderingar påverkade av den heller,just min poäng är att det är 1000-mil mellan den bild du nämner och tex den som utlöste tråden.


Och visst handlar dina med fleras inlägg här om begränsningar i slutändan om förtryck av det fria ordet m.m. som i alla fall får mej att tänka på medeltida prästerskaps totala intolerans och misstro...
Blir så fruktansvärt trött på denna typ av argumentation - om man inte är liberal nog i leberalernas ögon så kommer alltid påståenden som: "korståg", "fanatiker" och "medeltida prästerskap" osv, osv....

Så svenskt, så svenskt...
 
Senast ändrad:

elbe

Avslutat medlemskap
Jag försöker inte styra dina kommentarer och tyckande tänkte bara att de skulle vara intressant att se om du kunde tänka dej att lyfta fram en mer "normal" modells utseende lika gärna som du lyfter fram de modeller som du tycker ser "onormala" ut. Och nu har vi nog kommit till "pudelns kärna"...ditt mål...inte ett enda naket bröst på FS...

Så sant, så sant... Jag är så genuint svensk som man överhuvudtaget kan bli men jag lever i ett mångkulturellt och mångsocialt familjeförhållande som lärt mej se de mesta från en annan kant än enbart min svenska och det är minst "1000-mil" mellan min och din tro på andra människors förmåga att kritiskt granska och lära.
 

David G

Aktiv medlem
Korståg mot vad?

Förbud och förbud överallt, gamla tröga sosse-sverige kommer att framstå som ett liberalt paradis när kristna-högern har fått som dom vill.

Stock-konsrvativa bönder, småfascister och religösa fanatiker och Volkpartister som mest bara vill stoppa näsan i andras göromål, och så klagade folk på den "grön-röda-röran".



Edit: HaHa, "Volkpartister" var inte meningen tänkte bara på "VolksWagen", eller var det ett "freudian slip"?
 
Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
elbe skrev:
Snälla Johan! Det är bara tron som kan föra utvecklingen framåt...inte misstron! Jag föredrar ju att tro på unga tjejers förmåga att se vad som är rätt eller fel och jag tror ju att de är fullt kapabla själva att bedöma vad som är bra och inte bra i de bilder/modeller du vill censurera.
Du måste ha varit insnörd i en säck de senaste 20 åren. Unga tjejer har uppenbarligen INTE förmåga att se vad som är rätt eller fel. Fattar du inte det så är det något rejält fel hos dig.

Har du funderat på varför begreppet myndig existerar? För att barn och ungdomar INTE begriper hur saker och ting fungerar. Man får inte köpa öl när man är 15 eftersom man inte kan hantera det. Men matas med bilder som framställer kvinnor som plastdockor med ballongbröst och kåt blick, det går bra det. Ingen fara på taket, alla förstår ju att det inte ser ut sådär på riktigt... Eller? Nej, tyvärr verkar väldigt väldigt många inte begripa hur sjukt det är.

Varför i halva helvete vill man framställa en kvinna på det där sättet? Oavsett om hon själv vill så kan man ta avstånd från det om man inte gillar det. Men uppenbarligen gillar ni det. Ni måste ju det, för annars vore det lätt att säga "nej tack, jag vill inte fotografera dig på det sättet eftersom det står för något jag inte gillar".

Allt har alltså redan gått så snett att silikonbröst är mer eller mindre regel på omslaget till Slitz. För att inte tala om bortredigering av kroppens alla defekter. Inga födelsemärken, fräknar, rynkor, hudstruktur. Bara plast. Tror ni att det stannar där? Knappast. Man blir ju spyfärdig när man hör om unga vackra tjejer som sparar ihop till implantat trots att de ser hur bra ut som helst redan.
Men det är väl så ni vill ha det. Kvinnor duger inte som de är.
 

PMD

Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker om silikonbröst och "bilder som framställer kvinnor som plastdockor" (och jag tycker inte om dessa företeelser) så kan man nog konstatera att något är lite fel i uppfostringsmetoderna av flickor här i landet om det är så de vill se ut. Föräldrar har faktiskt ett ansvar för att ge sina barn en sund inställning till det mesta, men om man släpper det ansvaret så går det förstås så här illa.

Omyndiga personer måste man hålla koll på om man är deras förmyndare.
 

Makten

Aktiv medlem
PMD skrev:
Omyndiga personer måste man hålla koll på om man är deras förmyndare.
Så alla som inte är förmyndare saknar ansvar? Varför är reklam riktat till barn förbjudet?

Edit: Vi har ju uppenbarligen en hel del män här i tråden där uppfostran inte bitit ordentligt.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Re: Nu är vi ganska många som uttryckt vår åsikt!

CreativeMind skrev:
Till FS admin & crew:
Tycker att vi är några stycken som uttryckt samma/liknande åsikter här:
att det är dags för FS att se över sina policys!

Några konkreta förslag som utkristalliserats i denna tråd:


Utkristalliserats? Av en högljudd miniminoritet?


1. En "stötande" knapp att kryssa i för fotografen?


Bättre med en knapp där fotografen kan kryssa för "lättstött medlem" så att bilden inte visas för dessa medlemmar....


2. En generell åldersgräns för medlemskap?


Självklart inte. Fotosidan har aldrig haft bilder som inte är "lämpliga för barn". De finner dagligen "spännande" (för dem) hårdporr på tusentals andra sajter.


3. Tydligare tillämpning av gällande regler ang. marknadsföring?


Möjlligen.


4. Tydligare gränsdragning av vad som är "ottillåten" porr - dvs "var går gränsen"?


Porr är inte tillåtet på FS idag. Fungerar kanon som det gör.


5. Vissa bildkategorier kan bara ses o kommentras av inloggade medlemmar (med ev rätt ålder)?


Se punkt 1.


6. Slutna klubbar för "Slitz"-gänget?


Slitzgäng? Bättre med blockeringsfunktion för (över)känsliga medlemmar.


7. De som lägger ut bilder i pooler måste svara
på kommentarerna för att få lägga ut igen?


Tandlöst. Kan ju svara, "-Jaså det tycker du, tack för kommentaren"



FS blir en bättre plats att vara på om vi tänker lite på de mest utsatta och unga, det är ingen som förlorar något på det (utom möjligen lite uppmärksamhet :)


Otroligt naivt att tro att unga skulle ta någon som helst skada av bilderna på FS. Både på Lunar och snyggast, Playahead mm mm hittar du bilder som skulle få dig att rodna men som "ungarna" knappast reagerar över. Kan inte förstå varför folk inbillar sig att bilderna på FS övehuvudtaget är något som skulle få "de unga" att ens "blinka"...

[/B]
 

Makten

Aktiv medlem
Re: Re: Nu är vi ganska många som uttryckt vår åsikt!

Mattsen skrev:
Otroligt naivt att tro att unga skulle ta någon som helst skada av bilderna på FS. Både på Lunar och snyggast, Playahead mm mm hittar du bilder som skulle få dig att rodna men som "ungarna" knappast reagerar över. Kan inte förstå varför folk inbillar sig att bilderna på FS övehuvudtaget är något som skulle få "de unga" att ens "blinka"...
Vad är det som säger att de bilder som förekommer på Lunarstorm inte får unga att ta skada? Har du helt missat debatten kring detta?

Ni verkar ju helt blinda. Det är ju just att ungarna "inte reagerar" som är problemet!

Edit: ATT kvinnor skaffar silikonbröst är ju ett direkt bevis för att de tar skada.
 
Senast ändrad:

elbe

Avslutat medlemskap
Makten skrev:
Du måste ha varit insnörd i en säck de senaste 20 åren. Unga tjejer har uppenbarligen INTE förmåga att se vad som är rätt eller fel. Fattar du inte det så är det något rejält fel hos dig.

Hmm...insnörd? Har fött upp och uppfostrat tre flickor de senaste 26 åren och jag tänker fortsätta med de minst fyra år till innan alla är myndiga. Hur många har du fött och uppfostrat?

Kan även tillägga att två av dom modellat både nakna och påklädda varav den ena fortsatt modellandet tills för nåt år sen. Hon tyckte själv att det inte var något att satsa på så hon slutade. Den andra har varit uttagen till finalen i Miss Sverige som 17-åring...minderårig alltså...men valde att hoppa av själv för hon tyckte att det inte verkade seriöst. Det enda jag har gjort är att jag bidragit med stöd till deras egna beslut och hade "17-åringen" velat vara med i finalen så hade jag följt henne dit (hon skulle fylla 18 innan finalen var över)

Barnreklamförbudet har kommit för att vuxna ska slippa bry sig i vad deras barn ser på. För i.o.m. de förbudet så finns det ju ingen barnreklam... -Va skönt! -Nu slipper jag de engagemanget i barnen...!
(Ta vilekt förbud som helst förresten)

Undrar vem som är naiv och "insnörd"...
 
Senast ändrad:

kiwawa

Aktiv medlem
Re: Re: Nu är vi ganska många som uttryckt vår åsikt!

Mattsen skrev:
...Av en högljudd miniminoritet?





Du skriver hyfsat ofta om denna minoritet.
Jag tror att vi är en del som vill se dina belägg(siffror)på detta.Är det på FS du menar?
 

Makten

Aktiv medlem
elbe skrev:
Hmm...insnörd? Har fött upp och uppfostrat tre flickor de senaste 26 åren och jag tänker fortsätta med de minst fyra år till innan alla är myndiga. Hur många har du fött och uppfostrat?
Vad har det med saken att göra? Du har ju tydligen undgått att se hur sjuk världen håller på att bli, men det beror väl på att du blundar.

Kan även tillägga att två av dom modellat både nakna och påklädda varav den ena fortsatt modellandet tills för nåt år sen.
Så oväntat.

Hon tyckte själv att det inte var något att satsa på så hon slutade. Den andra har varit uttagen till finalen i Miss Sverige som 17-åring...minderårig alltså...men valde att hoppa av själv för hon tyckte att det inte verkade seriöst. Det enda jag har gjort är att jag bidragit med stöd till deras egna beslut och hade "17-åringen" velat vara med i finalen så hade jag följt henne dit (hon skulle fylla 18 innan finalen var över)
Och allt detta har vad att göra med bilderna på FS?

Barnreklamförbudet har kommit för att vuxna ska slippa bry sig i vad deras barn ser på.
Är du komplett knäpp?

För i.o.m. de förbudet så finns det ju ingen barnreklam... -Va skönt! -Nu slipper jag de engagemanget i barnen...!
(Ta vilekt förbud som helst förresten)

Undrar vem som är naiv och "insnörd"...
Du, tveklöst. Man baxnar ju.
 

kiwawa

Aktiv medlem
elbe skrev:

Barnreklamförbudet har kommit för att vuxna ska slippa bry sig i vad deras barn ser på. För i.o.m. de förbudet så finns det ju ingen barnreklam... -Va skönt! -Nu slipper jag de engagemanget i barnen...!
(Ta vilekt förbud som helst förresten)

Undrar vem som är naiv och "insnörd"...
Om du hade haft småbarn(jag har 2)idag hade du nog varit glad för alla restrektioner som syftar till att hejda den hysteri av påverkningar som riktas mot barn.
Att reklamförbudet skulle ha kommit för att jag som förälder skulle slippa engagera mig i mina barn är ren rappakalja.

Det är naivt att tro att "samhällets" påtryckningar genemot barn såg likadan ut för 10-20 år sen som det ser ut i dag.
 
Senast ändrad:
ANNONS