Annons

Time Lapse

Produkter
(logga in för att koppla)

cnohall

Medlem
Hej,

Av olika anledningar har det blivit en hel del resande på senaste och ser ut att hålla i sig. Funderar på att göra något produktivt jag kan dela med mig av. Riktar mig främst till dem som planerar att besöka samma ort och vill få en liten känsla för platsen på förhand. Här är ett försök:

Hong Kong Nattsbussresa

Tanken är att begränsa det till under en minut per video. Förstår behovet av att inskaffa någon typ av stabilisator vid filmning.

Vill också fråga vad ni tycker om:
Filmning från en plats eller under rörelse?
Ikoniska platser eller mera vardagsplatser?

Ser det som en hobby som kan hjälpa mig att utvecklas på många fronter. Är tacksam för alla råd!
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är kul att göra timelapsefilmer med min iPhone. Ibland fotar jag genom framrutan när jag åker taxi, ungefär som du gjorde ovan.

Det brukar bli mindre hackigt för mig. Jag undrar om inte iPhone har en inbyggd elektroniskt vibrationsreduktion eller liknande.

Jag gillar det bättre om bilden ligger ned i landskapsformat.

Det är också effektfullt med stationära timelapsefilmer, men det måste finnas något som rör sig, som bilar eller moln. Det är också snyggt när ljuset ändras.

En av de coolaste applikationerna är med tilt-shiftlinser som skapar en miniatyreffekt.

https://youtu.be/IpCdMGfducg
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

Av olika anledningar har det blivit en hel del resande på senaste och ser ut att hålla i sig. Funderar på att göra något produktivt jag kan dela med mig av. Riktar mig främst till dem som planerar att besöka samma ort och vill få en liten känsla för platsen på förhand. Här är ett försök:

Hong Kong Nattsbussresa

Tanken är att begränsa det till under en minut per video. Förstår behovet av att inskaffa någon typ av stabilisator vid filmning.

Vill också fråga vad ni tycker om:
Filmning från en plats eller under rörelse?
Ikoniska platser eller mera vardagsplatser?

Ser det som en hobby som kan hjälpa mig att utvecklas på många fronter. Är tacksam för alla råd!
Ja skaffa en gimble för mobilen, de är inte dyra. Sen så, film ska vara i liggande format även om de som ser på den i sin mobil då måste ta sig besväret att vrida den 90 grader.
 

afe

Aktiv medlem
Ja skaffa en gimble för mobilen, de är inte dyra. Sen så, film ska vara i liggande format även om de som ser på den i sin mobil då måste ta sig besväret att vrida den 90 grader.
Försök att livesända på facebook i liggande format med en Androidlur ...
 

PMD

Aktiv medlem
Försök att livesända på facebook i liggande format med en Androidlur ...
Jag har aldrig försökt livesända på facebook överhuvudtaget, så jag skulle uppskatta en förklaring till varför det skulle vara krångligt/problematiskt/svårt/omöjligt.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Med tanke på vilka objektiv som videografen har uppgett att han använt så är det varken tilt- eller shift-objektiv. Förmodligen är "tilt/shift"-effekten gjord i efterbehandlingen med den programvara som uppges under videon.
Gäsp... Det spelar ingen roll om det var objektivet eller en effekt i den här specifika videon. Jag letade snabbt upp en för att illustrera vad jag menar.

Har du något att tillföra?
 

PMD

Aktiv medlem
Inte mer än jag just gjorde. Det är skillnad på att skifta eller vrida skärpeplanet och att framställa en effekt i efterbehandling. Det ser inte riktigt likadant ut.

Och man bör inte kalla det ena för det andra.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Inte mer än jag just gjorde. Det är skillnad på att skifta eller vrida skärpeplanet och att framställa en effekt i efterbehandling. Det ser inte riktigt likadant ut.

Och man bör inte kalla det ena för det andra.
Jag har märkt att 9 av 10 på de här forumen mest ägnar sig åt att lurka i bakgrunden och peka ut småfel istället för att föra diskussionen framåt.

Om du vill tillföra något är det bättre att komma med ett kreativt förslag till hur man gör en timelapse video.
 

cnohall

Medlem
Är tacksam för tipsen!

Det jag har fått ut är:

  • Filma horizontellt
  • Reducera skakningar
  • Experimentera med effekter

Ska börja med det omedelbart. Tänkte testa stationära time lapses lite. Eventuellt använda en äggklocka så att videon sakta kan vridas.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har märkt att 9 av 10 på de här forumen mest ägnar sig åt att lurka i bakgrunden och peka ut småfel istället för att föra diskussionen framåt.
Om du inte kallar ett foto eller en video som inte är producerad med tilt- eller skiftoptik för producerad med tilt- eller skiftoptik så kommer jag inte att ha några invändningar.

När man kallar något för något det inte är blir folk lurade.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Om du inte kallar ett foto eller en video som inte är producerad med tilt- eller skiftoptik för producerad med tilt- eller skiftoptik så kommer jag inte att ha några invändningar.

När man kallar något för något det inte är blir folk lurade.
Jag kallade inte något för någonting och jag lurar ingen. Jag förde in en kreativ ide i mixen och illustrerade det med en video som tydligen var fel. Du märkte fel och tillförde som vanligt ingenting. Messerschmidt!
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kallade inte något för någonting och jag lurar ingen. Jag förde in en kreativ ide i mixen och illustrerade det med en video som tydligen var fel. Du märkte fel och tillförde som vanligt ingenting. Messerschmidt!
I inlägg #2 skrev du:
Jonas sa:
En av de coolaste applikationerna är med tilt-shiftlinser som skapar en miniatyreffekt.
och hänvisade till en video. Den videon var dock inte filmad med några "tilt-shiftlinser".

Som exempel på användning av tilt- och skiftobjektiv hade det förstås varit bättre med en video som faktiskt hade filmats med sådana objektiv. Det är inget fel på den video du hänvisade till om du vill ge ett exempel på efterbehandling som ger en liknande effekt som om man hade använt ett tiltobjektiv (men inte riktigt samma effekt).

Det är väl bra att visa rätt sorts exempel, och det är väl bra om fel blir rättade?
 

iSolen.se

Guest
I inlägg #2 skrev du:

och hänvisade till en video. Den videon var dock inte filmad med några "tilt-shiftlinser".

Som exempel på användning av tilt- och skiftobjektiv hade det förstås varit bättre med en video som faktiskt hade filmats med sådana objektiv. Det är inget fel på den video du hänvisade till om du vill ge ett exempel på efterbehandling som ger en liknande effekt som om man hade använt ett tiltobjektiv (men inte riktigt samma effekt).

Det är väl bra att visa rätt sorts exempel, och det är väl bra om fel blir rättade?
Vad är en tiltskiftlins? Tiltskiftobjektiv vet jag vad det är dock.

/besserwisser
 

afe

Aktiv medlem
Jag har aldrig försökt livesända på facebook överhuvudtaget, så jag skulle uppskatta en förklaring till varför det skulle vara krångligt/problematiskt/svårt/omöjligt.
Det går helt enkelt inte (så länge man filmar med FB-appen alltså). Däremot går det bra att livesända på FB från min drönare eller gopro i liggande format.
 
ANNONS