Annons

info om IR+UV känsliga kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

paco

Aktiv medlem
Tänkte lägga upp ett par länkar här för de som fascineras av infraröd foto lika mycket som jag. Bidra gärna med länkar till ställen som säljer och modifierar kameror, udda filter som t.ex. Hoya/Kenko U-360 etc. Förhoppningsvis kan detta bli den slutgiltiga tråden om detta ämne. Bokmärk :)

En som modifierar och säljer färdigmoddade DSLR: Jim Chen

Nätbutik som också säljer och modifierar:LDP maxmax.com Det roliga med dessa är att de säljer bl.a moddade digitalkompakter. Massor av filter också. IR, UV, IR-cut, bandpass etc.

Fuji sponsrad nätbutik:Direktlänk till Fuji IS-1

Jim Chen modifierar billigare än LDP. Detta hade varit mitt förstaval om jag hade haft kvar min 300D. LDP säljer en modifierad Fuji S9100, den är också $200 billigare än IS-1 från Brooks.

Kameror, färdiga för IR-foto från tillverkare (filtret som blockerar IR är borttaget redan från fabrik):

Fuji släppte S3'an förra året, en ny Finepix IS-1 har släppts i år. Detta är samma kamera som S9600 (S9100 i USA). Canon har sin 20Da, men den är minst lika dyr som Fuji S3, och hundra gånger mer sällsynt. S3 finns på ganska många ställen fortfarande.

Fördelen med en modifierad kamera är att den blir känsligare än om du bara skruvar på en Hoya R72. Med en Canon DSLR så blir tiderna flera sekunder på ISO100. Med en modifierad DSLR/kompakt får man handhållna tider. En kompakt har dessutom riktig live view, vilket kan underlätta. IR-filter är mörka :)

Jag mailade Cyberphoto om IS-1. De sa att de väntar på svar från Fuji, men den kommer knappast till Sverige. Det går knappt hitta den i USA. Det slutade med att jag beställde en S9100 med XNite1000nm IR filter. Det filtret släpper inte igenom synligt ljus så som Hoya R72 (720nm).

Som sagt, lägg gärna upp länkar och annan info om IR och UV-foto.
 

paco

Aktiv medlem
HÄR finns Baaders U-filter, som bl.a. Rörslett använt med sin UV-Nikkor lins. Lite saftigt pris på 225€. Sidan är på tyska. Kolla in bilen taget med U-filtret :) Kanske kan avslöja omlackeringar efter krock?

En svensk butik som säljer astrogrejer, bl.a en hel del roliga Baaderfilter om man inte vill beställa från Tyskland.
 
ANNONS