Annons

Lämpliga objektiv till Canon 5D II

Produkter
(logga in för att koppla)

UGJ

Aktiv medlem
Jag har under en tid funderat på att skaffa mig en Canon 5D II framför allt för att få bättre brusprestanda, bättre sökare och bättre skärm. Jag har en 20D idag. Möjligheten med video ser jag som en rolig bonus. Jag har tänkt mig paketet med 24-105/4 som verkar vara ett trevligt objektiv. Framöver ser jag 70-200/4 IS som ett tänkt tillägg. Jag fotograferar mest mina barn men tycker också om macro och naturfoto.

Så till själva frågan - jag var och klämde på en 5D II i en fotobutik och passade på att fråga huruvida mina nuvarande objektiv (50/1.4, 85/1.8, 100/2.8 macro) var lämpliga till kameran och blev mer eller mindre avrådd att skaffa en 5D. Säljaren menade att jag skulle behöva uppgradera alla objektiv (till motsvarande L-varianter) för att göra kameran rättvisa.

Jag hade trott att mina fasta objektiv skulle funka finfint på en 5D, men är nu lite fundersam.

Vad är era erfarenheter kring dessa objektiv tillsammans med 5D II?
 
Senast ändrad:

dajli

Aktiv medlem
Skitsnack av säljaren. Vart var det? 50/1,4 och 85/1,8 är ju för det första kända för att vara nästintill lika bra som sina L-motsvarigheter frånsett största möjliga bländaröppning. Och sedan så kräver 5DMII snarare mindre av objektiven i upplösning än vad de nuvarande nya APS-C-kamerorna gör. Om jag inte minns fel så har 5DMII även samma pixeldensitet som just 20D...
 

Jan.E..

Avslutat medlemskap
Ni kan vara lugn...

Hej Ulf ! ni kan lugnt gå över till 5D mark2
Jag har själv 100/2.8 och tycker det går bra
Med den gluggen. Bara att köra på !!

mvh Jan.
 

matlep

Aktiv medlem
Ja jösses vilket skitprat av säljaren! Vilken butik var det? Kan vara bra att veta vart man inte skall gå.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Håller med föregående talare! Säljaren snackar skit. Även jag har 50/1.4, 85/1.8 och 100/2.8 Macro (och ett gäng L-gluggar) på 5DII. Det går hur fint som helst!
 

UGJ

Aktiv medlem
Tack för era kommentarer. Känns som jag kom närmare en 5D Mk2 nu...

Säljaren var trevlig och försökte inte kränga på mig ett antal L-gluggar. Jag blev istället rekommenderad en 7D alt. 50D. Jag inbillar mig att 50D inte är ett tilräckligt stort lyft och har egentligen aldrig känt mig lockad av den. 7D verkar trevlig men jag tycker att merkostnaden för en 5D är tillräckligt liten för att få en vad jag hoppas ganska mycket bättre kamera för mina behov (möjligen med undantag för AF-prestanda).
 

kimson

Aktiv medlem
50d

Tack för era kommentarer. Känns som jag kom närmare en 5D Mk2 nu...

Säljaren var trevlig och försökte inte kränga på mig ett antal L-gluggar. Jag blev istället rekommenderad en 7D alt. 50D. Jag inbillar mig att 50D inte är ett tilräckligt stort lyft och har egentligen aldrig känt mig lockad av den. 7D verkar trevlig men jag tycker att merkostnaden för en 5D är tillräckligt liten för att få en vad jag hoppas ganska mycket bättre kamera för mina behov (möjligen med undantag för AF-prestanda).
Mitt råd ! Köp en 50 D ! Den fungerar garanterat med alla de objektiv du beskriver, den har låg brusfaktor och är snabb i alla funktioner. Viktigt, när man t.ex fotograferar barn. Den är även robust och stabil i lite tuffare förhållanden (is och snö t.ex). Priset är också en stor fördel och den ger mycket valuta för pengarna !
MVH
/kimson
kimson.se
 

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Tack för era kommentarer. Känns som jag kom närmare en 5D Mk2 nu...

Säljaren var trevlig och försökte inte kränga på mig ett antal L-gluggar. Jag blev istället rekommenderad en 7D alt. 50D. Jag inbillar mig att 50D inte är ett tilräckligt stort lyft och har egentligen aldrig känt mig lockad av den. 7D verkar trevlig men jag tycker att merkostnaden för en 5D är tillräckligt liten för att få en vad jag hoppas ganska mycket bättre kamera för mina behov (möjligen med undantag för AF-prestanda).
7D och 50D kräver ju mer av optiken än 5d mk2 gör, förutom just kantskärpa då. Jag har själv 5d mk2 med 50 1,4 och 100 2,8 macro, det funkar perfekt.

Men vilken butik var du i?
 

UGJ

Aktiv medlem
Det var Scandinavian Photo i Mölndal. Jag vill påpeka att säljaren var trevlig och inte försökte kränga på mig onödigt med grejor - snarare tvärtom. Jag antar att säljaren nog tyckte att en enklare kamera än 5D skulle duga för hobbyfotografering. Det kan ju förvisso vara sant men gör i så fall inte nämnda objektiv mindre lämpliga på en 5D i sig.
 

UlfBodin

Medlem
Håller med vad som sagts med tillägget att jag tycker att 85/1,8 fungerar betydligt mycket bättre på 5DII än på 500D. Helt plötsligt blev f1,8 (till viss del) och f2 tillgängliga på ett annat sätt. Dessa blev ganska luddiga på 500D...
 

dajli

Aktiv medlem
Köp inte 50D om det främst är bättre bildkvalitet du vill ha. Jag uppgraderade för ett år sedan från en 10D. Först var jag inne på en 50D, men sen spara jag lite till och köpte 5DMII istället. Det har jag inte ångrat en sekund. Men så fotar jag inte sport heller, vilket vore enda skälet att överväga 50D eller 7D tycker jag...
 

62174

Avslutat medlemskap
Dina fasta gluggar duger!

Jag har under en tid funderat på att skaffa mig en Canon 5D II framför allt för att få bättre brusprestanda, bättre sökare och bättre skärm. Jag har en 20D idag. Möjligheten med video ser jag som en rolig bonus. Jag har tänkt mig paketet med 24-105/4 som verkar vara ett trevligt objektiv. Framöver ser jag 70-200/4 IS som ett tänkt tillägg. Jag fotograferar mest mina barn men tycker också om macro och naturfoto.

Så till själva frågan - jag var och klämde på en 5D II i en fotobutik och passade på att fråga huruvida mina nuvarande objektiv (50/1.4, 85/1.8, 100/2.8 macro) var lämpliga till kameran och blev mer eller mindre avrådd att skaffa en 5D. Säljaren menade att jag skulle behöva uppgradera alla objektiv (till motsvarande L-varianter) för att göra kameran rättvisa.

Jag hade trott att mina fasta objektiv skulle funka finfint på en 5D, men är nu lite fundersam.

Vad är era erfarenheter kring dessa objektiv tillsammans med 5D II?
Dina tre objektiv är alla mycket bra och du kommer inte att behöva ersätta dom utan får mycket bra resultat på din nya Mk II! Det var bara en alltför ivrig säljare som gjorde ett försök! Och brusfriheten i 5D Mk II kan inga gluggar ta ifrån dig! Sen blir det ju litet mera vidvinkligt men det känner du säkert till...
 

Apkatt

Aktiv medlem
Köpte nyligen en 5Dmk2 och till detta ett 24/2.8 då budgeten inte tillät ett 24/1.4L II. 24/2.8 (som jag antar är i samma klass som de tre du äger) fungerar bra tycker jag. Självklart är den soft i jämförelse med L-varianten och "flare:ar" ganska bra i motljus men är i alla fall nöjd med objektivet.

Det betyder dock inte att jag inte tänker köpa 24/1.4L II när jag får råd :)
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
I princip alla Canons fasta objektiv fungerar utmärkt med en 5d oavsett version. Alla lär slå L-zoomarna i skärpa också, men inte vad gäller färg och kontrast. Sen så är de billiga fasta gluggarna lätta att ha med sig och det är ett värde i sig.
 
ANNONS