Annons

Bidrag i tävlingar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej,

Tänkte fråga vad som händer med de bidrag som inte placeras eller publiseras i Fs Magasin (efter det att tävling är avslutad) ?

Har man (i o m deltagande) gett Fs och Nikon (i detta specifika fall), även efter avslutad tävling rättigheterna att publicera dom i all framtid, eller behåller ni bara inskickat material inför den aktuella tävlingen, och kastar sedan bidragen i papperskorgen, s a s !?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hej! Det finns ingen begränsning i ”avtalet” utan det är för alltid. I praktiken så är det enbart vinnarbilderna som används och det skall då vara i samband med information om tävlingen. Inget kastas men varje medlem kan radera sina bidrag.

4. I och med uppladdningen medger fotografen (tillika upphovsrättsinnehavaren) att bilden får publiceras på Fotosidan.se, i Fotosidan Magasin samt i andra sammanhang som rör tävlingen. Fotosidan får även rätt att använda bilderna för en samlingsutställning för tävlingen. Även sponsorer får publicera/visa de bilderna i sammanhang som rör tävlingen.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fsmagasin/nu-startar-fotosidan-masters.htm
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej! Det finns ingen begränsning i ”avtalet” utan det är för alltid. I praktiken så är det enbart vinnarbilderna som används och det skall då vara i samband med information om tävlingen. Inget kastas men varje medlem kan radera sina bidrag.

4. I och med uppladdningen medger fotografen (tillika upphovsrättsinnehavaren) att bilden får publiceras på Fotosidan.se, i Fotosidan Magasin samt i andra sammanhang som rör tävlingen. Fotosidan får även rätt att använda bilderna för en samlingsutställning för tävlingen. Även sponsorer får publicera/visa de bilderna i sammanhang som rör tävlingen.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fsmagasin/nu-startar-fotosidan-masters.htm
Tack för förtydligandet, Hr Elmfeldt. Punkt 4 har jag redan tagit del av, därav min fråga.
 

cardazio

Aktiv medlem
Bra info.

En sak som är lite synd är att ni reserverar rätten att publicera på omslaget samt använda bild i marknadsföring tex för street där man inte kan säkerställa medgivande. Hade varit fint med ett alternativ att kryssa ur krav som kräver model release. Sedan förstår jag att sponsorer dikterar villkoren i många fall.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En följdfråga blir osökt; Hur går man tillväga för att få sina bidrag raderade !? Och vad gör ni med det som inte publiceras, (förutom att spara dom), s a s !?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bra info.

En sak som är lite synd är att ni reserverar rätten att publicera på omslaget samt använda bild i marknadsföring tex för street där man inte kan säkerställa medgivande. Hade varit fint med ett alternativ att kryssa ur krav som kräver model release. Sedan förstår jag att sponsorer dikterar villkoren i många fall.
Vi är försiktiga med såna bilder och marknadsföring
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
En följdfråga blir osökt; Hur går man tillväga för att få sina bidrag raderade !? Och vad gör ni med det som inte publiceras, (förutom att spara dom), s a s !?
(1) Det skall finnas en länk till bidrag och via den ska man kunna radera. Har ett svagt minne av att den kan ha fallit bort dock så skall leta.
(2) ingenting
 

Tony johansson

Aktiv medlem
(1) Det skall finnas en länk till bidrag och via den ska man kunna radera. Har ett svagt minne av att den kan ha fallit bort dock så skall leta.
Inte för att jag har några bidrag att skicka in till någon tävling, (fick ett plötsligt anfall av hybris, men sedan kom jag till sans igen, då jag påminde mig själv om att jag läst Göran Segeholms bok "Konsten att ta vinnande bilder" ;-) ), men det kanske finns andra som är intresserade !?
Då får du ursäkta mig med att jag ställer ytterligare en fråga; Varför ö h t spara de bidrag som ändå inte kommer att publiceras eller användas i något annat sammanhang!?

Tackar för din tid och ditt tålamod, Hr. Elmfeldt.

I all välmening;

// T.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
(2) ingen egentlig anledning. Vi byggde tävlingsfunktionen för att kunna ta in och sålla bilder. Vi tänkte inte på någon raderingsfunktion speciellt som bilderna inte tar ngn betydande plats.
 
ANNONS