Annons

Olympus E-M1 III släpps snart

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har det kommit bilder och reklamtext kring den:

https://www.43rumors.com/ft5-first-leaked-images-of-the-new-e-m1iii/

Vad tror ni?

Tyvärr är jag inte imponerad av det som framkommit men det kan ju påverkas då allt inte framkommit än. Det verkar dock vara en E-M1 II med ny processor och ny och bättre bildstabilisering och sedan är det ny mjukvara. Dock har väldigt lite hänt dessa 4 år. Det framkommer inga detaljer om EVF än. För att konkurrera i dagens värld behövs en OLED med 3,68 miljoner bildpunkter eller mer men E-M1X hade ju den gamla på ca 2.5 och en beskedlig förstoringsgrad. För ett flaggskepp anser jag att ekiv 0,77 eller mer behövs.

Nu har jag inga höga förväntningar då det egentliga flaggskeppet E-M1X inte hade så mycket nytt. E-M5 III var en strippad gammal E-M1 II. Det framgår inte tydligt om autofokusen är smart nog att själv bestämma om det är en människa eller en bil som skall följas. E-M1X kräver att fotografen bestämmer men den kan då bara följa bilar och flygplan med speciella motivigenkännande algoritmer. Givetvis borde kamera kunna analysera motivet och förstå vad det är och användaren skall ju inte behöva berätta - jag förstår att Sony gör så. Måste man varje gång berätta motivtypen blir det mer en gimmick och dessutom är ju springande människor ett vanligare motiv än ett flygplan med Oly har alltså inget motivläge för att följa människor i E-M1X - hoppas att det finns i E-M1 III.

För mig kan detta vara ett tecken på att kameradivisionen får väldigt lite pengar för produktutveckling.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag är mer intresserad av 12-45mm F/4 zoomen än kameran, kameran är säkert väldigt bra, men det känns inte som det är värt en uppgradering om man redan har en MKII.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske

Kan ju bero på att det inte finns någon lika lätt normalzoom med fast bländare och det omfånget till M43.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Men varför ingen inbyggd stabilisator!!! Hur tänkte dom där?
Finns i alla Olympus hus och de flesta Panasonic hus så finns ingen anledning att ha det inbyggt i korta objektiv. Finns i några få längre Olympus objektiv, 12-100, 300 och 150-450 om jag kommer ihåg rätt.

Med Pana G80 hus med 5 axlig stabilisering i huset klarar jag handhållet 1/10 sek med Olympus 40-150/2,8 på 150mm så jag är inte orolig för att 12-45 skulle behöva stabilisering i linsen. Med lite träning kan man säker klara 1/2 sek med det. Har sett folk klara 1 sek med 12-40/2,8 även om jag inte lyckats själv med det.
 

Bengf

Aktiv medlem
Olympus var mycket tidiga med ögonfokus, men av någon anledning så har man inte framhållit det så mycket, likaledes har det varit dåligt med tester av funktionen, nu nämner man det mera tydligt. Den mindre sensorn har väl i kombination med teknikerna skapat den bästa IBISEN på marknaden vilket också är extra bra vid video. Vet inte riktigt hur IBIS kan kompensera för f/4-objektiv då ekvivalensen också blir 2ggr bländaren, ekvivalensen blir mera påtagligt ju mindre sensor är, med 1 tums sticker det i väg rätt så mycket som exempel.

Det ser ut som att man vill behålla sin kamera längre numera, skillnaderna är inte lika påtagliga och locka till nyköp minskar efter hand, då är det bra att man någorlunda hänger med, tex med EVF som var och är ett trätobjekt fortfarande med laggning och dålig upplösning ( har blivit ständigt bättre hela tiden )- jättehöga bps kanske man kan lugna sig med ett tag och titta över andra saker, är det inte någon ny WIFI standard på gång, kan vi få kameran att sända bilder direkt och lite sådant.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Problemet här är att specifikt Olympus erbjuder till synes lite som motiverar uppgradering eller byte till systemet. De andra spegellösa tillverkarna har gjort större framsteg sedan 2016.

Jag anser att kameran hade krävt 0,77x OLED EVF, ca 2miljoner dots TFT, smart AF som själv fattar motivtypen (man skall inte behöva välja flygplan) mm.

Det är EVF och TFT prestanda dom inte läkt än.
 

Sundin

Avslutat medlemskap
Kan Olympus hänga med i utvecklingen?

Precis som Fredrik beskriver set det inte ut som Olympus har förmågan att ta de steg som är nödvändiga för att hänga med i utvecklingen. Vi vet att kameradivisionen dras med förluster och fortsätter de så här ser det inte ut att vända.
Om ryktena är sanna kommer inte E-M1 Mark III spegla att det gått fyra år sedan föregående modell. Samma gamla sensor men en ny processor. Kanske kan autofokusen nu känna av riktiga motiv och inte bara tåg. bilar och flygplan som i E-M1X. Varken E-M1X eller E-M5 fick en välbehövlig uppdatering av den elektroniska sökaren. Sitter samma gamla EVF även i E-M1 Mark III så visar Olympus att de inte längre är att räkna med. Synd, då de har en fantastisk uppsättning objektiv.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Precis som Fredrik beskriver set det inte ut som Olympus har förmågan att ta de steg som är nödvändiga för att hänga med i utvecklingen. Vi vet att kameradivisionen dras med förluster och fortsätter de så här ser det inte ut att vända.
Om ryktena är sanna kommer inte E-M1 Mark III spegla att det gått fyra år sedan föregående modell. Samma gamla sensor men en ny processor. Kanske kan autofokusen nu känna av riktiga motiv och inte bara tåg. bilar och flygplan som i E-M1X. Varken E-M1X eller E-M5 fick en välbehövlig uppdatering av den elektroniska sökaren. Sitter samma gamla EVF även i E-M1 Mark III så visar Olympus att de inte längre är att räkna med. Synd, då de har en fantastisk uppsättning objektiv.
Du har uttryckt det jag ville säga bättre än jag.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Men varför ingen inbyggd stabilisator!!! Hur tänkte dom där?
Troligen en kostnadsfråga, men även för att hålla ner storleken och vikten då det här objektivet troligen är tänkt som kit objektiv till EM5-mkIII i första hand, stabiliseringen i Olympus kameror är fullt tillräcklig för att hantera objektiv av denna storlek, EM5'an har väl dessutom den allra senaste versionen av IBIS.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag anser att kameran hade krävt 0,77x OLED EVF, ca 2miljoner dots TFT, smart AF som själv fattar motivtypen (man skall inte behöva välja flygplan) mm.

Det är EVF och TFT prestanda dom inte läkt än.
Vad har Panasonic för specifikationer för skärm och sökare i sina m4/3-kameror?
Det är många år sen jag köpte min senaste m4/3-kamera så jag har inte riktigt hängt med.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad har Panasonic för specifikationer för skärm och sökare i sina m4/3-kameror?
Det är många år sen jag köpte min senaste m4/3-kamera så jag har inte riktigt hängt med.
G9 kommer upp i 0,8x och har 3,68 miljoner dots OLED EVF. Det är deras m43 stillbildsflaggskepp och E-M1 seriens direkta konkurrent. Även panasonic GX8 som kan köpas beg för <3000kr har en OLED EVF med 0,77x förstoring.

Dessutom är färgäktheten i EVF på E-M1 och E-M1 II inte lysande. Går lite åt grönt.

Jag är alltså bekymrad om detta innebär att Olympus inte kommer kunna konkurrera och därför försvinner. Det vore synd. Att inte hänga med nu då spegellösa "kriget" mellan märkena tar fart bådar inte gott.
 

Robert L.

Aktiv medlem
Troligen en kostnadsfråga, men även för att hålla ner storleken och vikten då det här objektivet troligen är tänkt som kit objektiv till EM5-mkIII i första hand, stabiliseringen i Olympus kameror är fullt tillräcklig för att hantera objektiv av denna storlek, EM5'an har väl dessutom den allra senaste versionen av IBIS.
Kostnadfråga köper jag. Dom verkar ju snåla in på det mesta nu för tiden.. Men storlek och vikt är väl tveksamt. Kolla bara på Panasonics lilla 12-32mm. Om Olympus resonerar att dom redan är fullt tillräckligt bra. Då behöver dom inte blöda mer pengar och kan lägga ner direkt..
 

PMD

Aktiv medlem
Hur mycket bättre blir den totala bildstabiliseringen med ett 12-45mm-objektiv med IS än om man bara använder IBISen i en av Olympus modernaste kameror?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har varken 12-100 eller 12-45 så jag kan inte testa. :)

100mm är mer än dubbelt så långt som 45mm. Ju längre brännvidd desto mer betydelse får stabiliseringen i objektivet.
 

martinot

Aktiv medlem
Stämmer. IBIS är normalt effektivast på vidvinkel/normalobjektiv, medans optisk stabilisering i objektiven oftast är effektivast på tele.

Men det sagt så delar jag Lars och Fredriks frågetecken kring Olympus produktutveckling den senaste tiden. Fokus verkar tyvärr vara på mindre och enklare förändringar i mjukvara, och på att uppdatera modellnamn/färger på kamerorna.

Vilket är tråkigt isf (om det är en generell verklig trend).

En av fördelarna med m43 är att både Panasonic och Olympus byggt kameror och objektiv för det. Har tidigare varit en klar styrka.

Vore en klar brist och svaghet för m43 om Olympus försvann/trappade ner.

Uppskattar m43 starkt på resa och när jag vill fota verkligen lätt, så jag hoppas att detta är tillfälligt, och att Olympus kan rycka upp sig och snart komma starkare tillbaka.
 
ANNONS