Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera för fotoscanning av miniatyrer

Produkter
(logga in för att koppla)

a.n.d.r.a.s

Avslutat medlemskap
Hej allihopa!
Första inlägget här från någon som är totalt vilse i fotokonsten, så förbered er på dumma frågor.

Såhär ligger det till.
Jag pysslar med miniatyrdesign, både traditionell skulptering och via datorn och nu har jag börjat experimentera med fotoscanning, eller fotogrammetri som det också kallas.
I korta drag så skapar man tredimensionella modeller av objekt fotade i olika vinklar.

Problemet är att jag enbart är intresserad av att fota väldigt små detaljrika objekt som är knappa centimetern höga. Detta funkar inget vidare med min Samsung Galaxy S7, trots stativ, en mer avancerad fotoapp, fjärrutlösare och god belysning. Jag kan helt enkelt inte komma tillräckligt nära för att få den skärpa och fokus som är nödvändig.

"If your camera doesn't allow you to get in closer, then you can't scan small objects. Simple as that. Either try something much bigger, or get a better camera." -säger veteranerna inom fotoscanning

Jag bifogar några bilder för att ge er ett hum om skalan och behoven jag har.


Är en high-end DSLR kamera med ett dyrt macroobjektiv den enda lösningen rätta eller kan jag klara mig med en billigare kompaktkamera?
I vardagen så klarar jag mig fint med min telefonkamera, så en eventuell kamera skulle bara införskaffas för att fota miniatyrer.

Som jag har förstått det så får man ofta stå ut med vinjettering när man fotar macro, och det vill jag komma undan eftersom jag vill ha fokus över hela objekten.

Väldigt tacksam för hjälp! :)
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte jättedyrt

Du kan klara dig ganska billigt och enkelt men du behöver läsa på en massa. En kompaktkamera med långzoom typ Panasonix FZ 300 och en raynoxllins dcr-250 (kostnad ca 4300 nytt) kan åstadkomma det du vill med bra skärpa och förhållandevis bra skärpedjup. Det fungerar även att ta flera bilder med olika fokus och sedan slå ihop dessa bilder i ett fotoprogram för att få längre skärpedjup (finns gratisprogram för stackning som det heter). Googla gärna på kombon så får du upp mycket bilder från de som använder kombon.
https://www.google.com/search?q=Panasonic+fz-300+raynox+dcr-250&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwi6vfDH_7LnAhUwxosKHWgGBk8Q_AUoAXoECAsQAw&biw=1490&bih=738
 

Ventures

Aktiv medlem
Eller ett äldre manuellt makroobjektiv för några hundralappar och ett begagnat kamerahus som klarar objektivet. Stackning är nog ett måste för tillräckligt skärpedjup. Med tillräckligt med ljus så är iso inget problem, dvs kameran behöver inte vara särskilt ny. De som var high-end för några år sedan är billiga idag.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förmodligen

Ja, det blir säkert bättre med lite stacking. Vill man inte göra det så är det en långzoomskompakt med raynox som gäller om man ska få tillräckligt skärpedjup. Testade nyss på ett aa-batteri och ansiktet på en spelkortsdam och jag fick ungefär 6-7 mm skärpedjup vid f/6,3 med utsnitt som på andra bilden (fotade i ca 65 graders vinkel så jag skulle se skärpedjupet på damen). När jag zoomade ut till halva storleken blev det knallskarpt ca 10-12 mm i djupled men då måste jag ju sedan beskära bilden till hälften i varje led. Då tappas ju 75 % av pixlarna och kvar har jag ca 3 Mpixlar (kameran har 12 MP) vilket inte räcker till en stor bild annat än på datorskärmen. (Nu vet vi inte vad bilderna ska användas till men är det uppförstoringar blir det inte så bra -det kanske räcker till en 10x15 cm kopia eller något större. Sedan finns ju möjligheten att blända ner ytterligare men man tappar för mycket skärpa då med en kamera med liten sensor.

Räknade igen och det räcker vid beskärning till en 20x15 cm vid 250 ppi. Lite större i alla fall.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Trött

Läser visst inte så noggrant så här sent. Nu ser jag vad det ska vara till. Ska testa imorgon med något lämpligt objekt så får TS avgöra om det kanske kan duga med nämnda kombo.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bilder

Här kommer bilder på ett gammalt eltandborsthuvud, ca 1 cm i diameter. Panasonic Lumix fz300, inbyggd blixt, raynoxlins och en vit diffusorskärm som sitter på objektivet mellan blixten och motivet.

Bild 1: Utan beskärning som den kommer ur kameran
Bild 2: Samma bild beskuren 50% (ca 3,4 MP kvar.
Bild3: Mer inzoomad och sedan beskuren ca 40%
Bild 4: Utrustningen

zoomar jag in så mycket det går till 600 mm så kommer den gula plutten i mitten bara att synas.

Gå¨r säkert att få liknande bilder med systemkamera med kraftigare nedbländning än vad jag behöver använda på denna kameran. Men det blir klumpigare och svårare.
 

Bilagor

ANNONS