Annons

1600 iso = grovkornigt skit?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Har aldrig gillat det här med svartvita negativ riktigt. Tycker att bilderna blir lite bleka. Har provat med T-max och Tri-X, och visst ger det ett fint ressultat, men liiite för grått för mig.

Efter att ha sett ett reportage i tidningen FOTO med kanonsnygga bilder, visade det sig att de var tagna med Fuji Neopan 1600 ISO. Köpte hem en bunt rullar och började exprimentera. Nu är jag fasst. Vilken kanonfilm! Pappsen rynkar på näsan: Hårda, bara svart och vitt, korniga som tusan.

Men behöver en bild ha minimala korn och hela gråskalan? 1600 ISO filmen förmedlar något som ingen annan filmkänslighet lyckats med. Jag som gillar dokumentärbilder har hittat ett nytt uttrycksmedel. De stenhårda 18x24orna med räknebara korn talar ett annat språk. Ett språk som gjort att jag fått upp ögonen för svartvitt igen.
 

FredrikB

Aktiv medlem
Fuji Neopan 1600 är fantastisk för sin känslighet vad gäller korn och kontrast. Med rätt papper får man ut mycket snygg gradiation, inte bara svart och vitt! ;)

Det var ett tag sedan jag använde den, men jag brukar soppa den i Agfa Rodinal (1+25) och får väldigt lättkopierade negativ. De andra Neopan-filmerna (100 och 400) är också trevliga. 400:an är mycket mera lättjobbad i mörkrummet än T-max 400, tycker jag.

/Fredrik
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Hmm. :p
Läste någonstans om det, att man kunde använda en massa specialframkallare för att få ut "lite mer av filmen". Själv strävar jag för att få ut lite mindre av filmen.
Kör den i HC110 dill. B i sju minuter, utan stoppbad och i med en skvätt fix. Sen får man garanterat svårjobbade negativ. Men trägen vinner, ressultatet är värt mödan :)
 

Pentapix

Aktiv medlem
NeoYes

400:an är uuunderbar tycker jag åxå. Mycket fint tonomfång med oskuldsfullt vitt i det vita.....går utmärkt att pressa till 1600 men blir nog lite hårdare än 1600:an. Mer Neopan.
 
ANNONS