Annons

Söker någon med tillgång till en Geigermätare i Stockholmsområdet

Produkter
(logga in för att koppla)

lattesweden

Aktiv medlem
Du råkar inte ha tillgång till en Geigermätare och finns i Stockholmsområdet?

Jag har ett Pentax 55 mm f2 objektiv från 70-talet som eventuellt har Thorium i glaset vilket avger en svag radioaktivitet. Glasblandningen varierade tydligen i olika serier av dessa, så jag kan inte avgöra genom att Googla om mitt exemplar är av dem som har Thoriumglas eller inte, så jag önskar mäta den.

Mätningen går fort och jag kan ta mig inom Stockholmsområdet, så om du har tillgång till en lämplig Geigermätare så är jag intresserad av att få göra en test motsvarande denna: www.youtube.com/watch?v=oL3D7FQTHXo

Tack för hjälpen!
/Anders
 

cardazio

Aktiv medlem
Du råkar inte ha tillgång till en Geigermätare och finns i Stockholmsområdet?

Jag har ett Pentax 55 mm f2 objektiv från 70-talet som eventuellt har Thorium i glaset vilket avger en svag radioaktivitet. Glasblandningen varierade tydligen i olika serier av dessa, så jag kan inte avgöra genom att Googla om mitt exemplar är av dem som har Thoriumglas eller inte, så jag önskar mäta den.

Mätningen går fort och jag kan ta mig inom Stockholmsområdet, så om du har tillgång till en lämplig Geigermätare så är jag intresserad av att få göra en test motsvarande denna: www.youtube.com/watch?v=oL3D7FQTHXo

Tack för hjälpen!
/Anders
Tips: hör av dig till en högstadieskola och se om NO-läraren har tillgång till en. Du kanske har en runt hörnet
 

Polar300

Aktiv medlem
Anders, ta en tur upp hit till Forsmark - så kan vi säkert mäta av din glugg.

Såg att de hade tagit bort β-filtret i videon - då är det rätt naturligt att den där enkla mätaren låter som den gör. Ingen seriös mätning görs på det sättet. (Om man inte specifikt är ute efter att mäta just β-strålning - och det görs isåfall med ett instrument avsett för β...)

Texten nämner 20-30 μSv/h men det sägs inget om förhållandet mellan Beta och Gamma. (Som du säkert vet så är Alfa- och Beta-strålare de nuklidformerna man vill undvika att få in i kroppen men bundna i fast materia är de väldigt enkla att skärma av strålningen från. Alfa tar ett vanligt skrivpapper och Beta tas av endast aningen kraftigare filtermaterial.) Att avlägsna filtret för att skapa sensationsjournalistik på tuben är inte seriöst.

Det som ev. vore intressant vore att veta gammanivån på ett visst avstånd. Vi mäter normalt på yta resp. på X meter (normalt på 1m) - och hade de siffrorna varit påtagliga så skulle optiken aldrig ha fått säljas,
så du kan slappna av...
/Odd
 
Senast ändrad:

lattesweden

Aktiv medlem
Anders, ta en tur upp hit till Forsmark - så kan vi säkert mäta av din glugg.

Såg att de hade tagit bort β-filtret i videon - då är det rätt naturligt att den där enkla mätaren låter som den gör. Ingen seriös mätning görs på det sättet. (Om man inte specifikt är ute efter att mäta just β-strålning - och det görs isåfall med ett instrument avsett för β...)

Texten nämner 20-30 μSv/h men det sägs inget om förhållandet mellan Beta och Gamma. (Som du säkert vet så är Alfa- och Beta-strålare de nuklidformerna man vill undvika att få in i kroppen men bundna i fast materia är de väldigt enkla att skärma av strålningen från. Alfa tar ett vanligt skrivpapper och Beta tas av endast aningen kraftigare filtermaterial.) Att avlägsna filtret för att skapa sensationsjournalistik på tuben är inte seriöst.

Det som ev. vore intressant vore att veta gammanivån på ett visst avstånd. Vi mäter normalt på yta resp. på X meter (normalt på 1m) - och hade de siffrorna varit påtagliga så skulle optiken aldrig ha fått säljas,
så du kan slappna av...
/Odd
Tack alla som svarat och tack Odd för din fina förklaring ovan!

Det skulle vara intressant att besöka anläggningen i sig, teknikintresserad som jag är, men ur ett rent "mäta det här objektivet" perspektiv så kommer resan att kosta mer än gluggen gjorde. Den är i nyskick men priserna på sådana här gamla gluggar är ju bara några få hundringar.

Jag kan lite om vanliga radiovågor och även ljus, med noteringen på just "lite". Det här ämnet är jag rätt borta på, tycker redan att det alfabetet som används är krångligt. :)

Med det sagt så finns det rätt mycket info om gamla objektiv med Thorium i sig, och som gammal journalist så kan jag googla. Följande har jag klurat ut:

De mest kända objektiven inom detta område är Minoltas gamla 58/1.2 samt Pentax 50/1.4. Det är främst det bakersta glaset som är med Thorium i sig. Även Kodak körde mycket med dessa glasblandningar. Thorium skapar ofta att glas i objektivet gulnar över tid. Motmedlet är UV-ljus som tar bort gulnaden. Allra bäst verkar en Ikea LED-baserad skrivbordslampa vara, den gör det jobbet på några dagar. Och vi kan ju undra varför den läcker så mycket UV-ljus och hur bra det är, men det är en annan tråd.

En del optik med Thorium där det är mindre mycket av det i glaset gulnar inte. Här finns kända exempel på Pentax SMC Takumar 55/1.8 och 50/2.0 varav jag har en av de sistnämnda. Dessa gjordes i så många varianter med bara små skillnader och serienumrena verkar ha hamnat lite som de ville mot varianterna. En av varianterna är att en del har Thorium och en del inte.

På frågan om det är farligt så kan man få en del olika svar från "experterna" på nätet. En del säger att det inte är farligt alls. En del säger att det inte är farligt så länge glaset inte går sönder och det bildas damm från det, då man kan andas in det. En del säger att det kanske är lite farligt.

Känt är att en hel del gammal broadcasting optik hade Thorium och i alla fall under en tidsperiod så fanns det hos vissa TV-bolag en reglering om hur mycket tid fotograferna fick ägna bakom en sådan kamera. Det som gjorde att man gillade Thorium är för att det ändrar glaset brytningsindex och ger en bättre bild på ett enkelt sätt. De som jobbade med tillverkning av just glasen, smältning, polering etc är de som anses ha utsatts för störst risk och det var därför de slutade med dessa glasblandningar. Samt säkert för att man hittade andra vägar till samma mål.

När det gäller vilka "bokstäver" som strålas från Thorium och i vilka mängder, samt hur skadliga de är så har jag inte blykoll :) direkt. Det finns tonvis med forumtrådar och artiklar på nätet, denna är en rätt bra inledning: http://camerapedia.wikia.com/wiki/Radioactive_lenses

På Youtube finns även massvis med videos med liknande mätningar på olika objektiv som den jag länkade till. Om de vet vad de håller på med, eller inte, har jag ingen aning om.

Eftersom jag har ett objektiv som i vissa varianter kan vara med Thorium så känner jag att det skulle vara bra att veta det, det är därför jag försöker hitta en mätmöjlighet. Speciellt som jag fixar gamla vintagegluggar och skruvar isär dem för att laga mekaniska fel eller rengöra glasen. Och då tittar man ju ofta direkt och nära genom linserna. Nu behöver mitt exemplar av detta objektiv inte fixas för stunden, men man vet aldrig när något går sönder och behöver en sväng på meckbänken.

Med vänliga hälsningar / Anders
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Sönderfallskedjan för torium ger inte upphov till gammastrålning (om jag inte minns helt galet). Som Odd påpekade så stoppar man ganska lätt alfa- och betastrålning, så du kan nog sova lugnt om ditt objektiv visar sig ha någon eller några linser av toriumglas.

Man utsätter sig för betydligt större risker vid tillverkningen av glas som innehåller torium, vilket förmodligen är anledningen till att det finns så få objektiv med sådant glas numera.
 

Polar300

Aktiv medlem
Sönderfallskedjan för torium ger inte upphov till gammastrålning (om jag inte minns helt galet).
Stämmer. Ev. gamma lär komma från andra förorenande ämnen/isotoper isåfall. Det var bl.a. därför det hade varit intressant om de hade angivit förhållandet mellan avläst beta och ev. gamma - men det klarar antagligen inte så där enkla instrument att göra med tillräcklig precision...

Man utsätter sig för betydligt större risker vid tillverkningen av glas som innehåller torium, vilket förmodligen är anledningen till att det finns så få objektiv med sådant glas numera.
Så är det. Jämför med tillverkningen och applikationen av radioluminiscent radiumhaltig självlysande färg på urtavlor och visare - personalen fick ta smällen. Numera använder man fotoluminiscens med t.ex. Luminova eller SuperLuminova som bägge "bara" är efterlysande och helt ofarliga för personalen. I vissa applikationer (oftast militära) används fortfarande lågstrålande radioluminiscens med Tritium eller Prometium som energikälla. Mycket strikt reglerat och ofarligt för tillverkningspersonalen.

För användarna är alla de nuvarande lösningarna betraktade som absolut ofarliga...
 

Ventures

Aktiv medlem
Det förekommer såväl alfa, beta och gamma. Det är ju inte alfastrålar man lyckas mäta med ett enklare instrument. Jag mätte mitt 200 mm mikro-nikkor på jobbet med en "Tjernobyl-mätare" och den gav utslag även utanför wellpappkartongen, som borde stoppat både alfa och beta. Mätaren var en sådan som kommunerna fick utdelade på 80-talet.
Nu tillhör inte mitt objektiv samma klass som ett takumar ur strålningssynpunkt, utan långt därifrån. Men några gånger bakgrundstrålningen gick att mäta upp.

Jag testade även med en geigermätare för mobiltelefoner och även den gav utslag.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag blev lite nyfiken,
så jag gick in till radiokemisterna tvärs över atriumgården och frågade lite om det här med toriumsönderfall...:
Det finns 30 toriumisotoper - så det gäller i ett sånt här sammanhang att veta vilken isotop av torium man utgått från inblandad i glassmältan eller i påångningen av ev. ytbeläggning. Halveringstiderna för de flesta isotoperna är i minut och subminutskalan - och de kan vi säkerligen bortse ifrån i vårt sammanhang.
Normalt är Th en alfastrålare, det finns även några relativt kortlivade isotoper (7) som sönderfaller med betastrålning. Ett antal isotoper avger även lite gammastrålning vid sönderfallet. Av de långlivade (tusentals till miljarder års halveringstid) så avger alla en liten mängd gammastrålning i samband med sin alfaemittering - men med hänsyn tagen till den lilla mängden torium som finns tillgänglig i optiken och de långa halveringstiderna, så måste mängden avgiven gammastrålning per tidsenhet (och speciellt per tidsenhet när optiken hålls nära huvud och öga) vara försumbar i förhållande till den alltid närvarande bakgrundsstrålningen omkring oss...
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom jag har ett objektiv som i vissa varianter kan vara med Thorium så känner jag att det skulle vara bra att veta det, det är därför jag försöker hitta en mätmöjlighet. Speciellt som jag fixar gamla vintagegluggar och skruvar isär dem för att laga mekaniska fel eller rengöra glasen. Och då tittar man ju ofta direkt och nära genom linserna. Nu behöver mitt exemplar av detta objektiv inte fixas för stunden, men man vet aldrig när något går sönder och behöver en sväng på meckbänken.

Med vänliga hälsningar / Anders
Som jag läst mig till är just ögonen känsliga för alfastrålar, så man bör undvika att ha alfakällor nära ögonen.
Tydligen fanns det också thoriumglas i okular (linsen närmast ögat) vilket var mindre lämpligt. Räckvidden för alfastrålning i luft ska bara vara en knapp decimeter och stoppas av ett papper eller av huden.

Jag hittade en sida hos cyberphoto, "fotohistoria radioaktiva objektiv" där man mätt på ett antal objektiv. De erbjuder t.o.m. gratis mätning om man skickar in objektivet till dem i Umeå.
 

lattesweden

Aktiv medlem
Som jag läst mig till är just ögonen känsliga för alfastrålar, så man bör undvika att ha alfakällor nära ögonen.
Tydligen fanns det också thoriumglas i okular (linsen närmast ögat) vilket var mindre lämpligt. Räckvidden för alfastrålning i luft ska bara vara en knapp decimeter och stoppas av ett papper eller av huden.

Jag hittade en sida hos cyberphoto, "fotohistoria radioaktiva objektiv" där man mätt på ett antal objektiv. De erbjuder t.o.m. gratis mätning om man skickar in objektivet till dem i Umeå.
Tack! Det kan vara en intressant lösning för denna glugg!

Med vänliga hälsningar / Anders
 
ANNONS