Annons

Gör ni automatisk redigering av raw vid import till Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Det här med skärpa är som med köttfärssås, alla har sitt recept och sina preferenser.
Jag har blivit utbildad att skärpa i som mest fyra steg. Grundskärpa (det du reagerade på), effektskärpa (vid behov) samt detaljskärpa och slutskärpa. De två sista sker alltid och mängden beror på bilden.
Grundskärpan är för att motverka den mjukhet som uppstår pga de brister objektiv, sensorer och eventuella AA-filter har.

Så jobbar jag. :)
Låter både klokt och genomtänkt. Vi gör nog ganska lika. Huvudsaken, enligt min mening, är att inte "överskärpa" vilket i alla fall gör mina vanligtvis mediokra bilder riktigt usla:). "Lagom" är nog bäst även vid fotoredigering:)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Beror på vilken previewtyp man valt.
Nu gör jag allt i ett bräde med 1:1 så jag kan zooma in och göra finlir.
Alternativt så gör den previews en i taget efter man lagt på preset. Känns som det går långsammare när man har 3000bilder.

/Stefan
1:1 previews används endast av library module. Men det visste du kanske redan.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
1:1 previews används endast av library module. Men det visste du kanske redan.
Nej så funkar det inte helt och hållet. 1:1 previews används också i Develop modulen, men det dubbelkollar allt så att det är "up to date" och om den redan finns i Cache. Finns den inte där så måste en 1:1 preview genereras.

3000 bilder att sålla och kolla om skärpa sitter ok tar en stund. Rasslar man på med att tagga med 1 bild/s så tar 3000 bilder 50min. Då vill jag inte sitta längre tid än nödvändigt för att en bild jag är intresserad plötsligt ska generera 1:1.
Därför tar jag hellre den biten vid import med en preset som är så nära slutresultat som möjligt.

En annan sak varför man kan tycka det tar så evig tid att genera 1:1 previews jämfört med export 1:1 och det är för att 1:1 generering av previews är faktiskt 3 st previews, minimal, standard och 1:1.

/stefan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En annan sak varför man kan tycka det tar så evig tid att genera 1:1 previews jämfört med export 1:1 och det är för att 1:1 generering av previews är faktiskt 3 st previews, minimal, standard och 1:1.

/stefan
Njae
1:1 är 1:1, ett tillägg som du väljer till för att kunna bläddra fortare i library.
Library läser i lrdata strukturen för att presentera tumnaglarna i library.
Så vitt jag vet så kan man välja om man vill generera minimal eller standard och då skapas bara den ena. Minimal väljer man för att importen skall gå fortare eller pga platsbrist. Och då verkar det lite korkat att LR skulle tillverka standard i efterhand bara för att den skall finnas för sakens skull, men jag kan ju ha fel på den punkten.
Jag har aldrig rotat runt i lrdata efter jpg bilder.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Njae
1:1 är 1:1, ett tillägg som du väljer till för att kunna bläddra fortare i library.
Library läser i lrdata strukturen för att presentera tumnaglarna i library.
Så vitt jag vet så kan man välja om man vill generera minimal eller standard och då skapas bara den ena. Minimal väljer man för att importen skall gå fortare eller pga platsbrist. Och då verkar det lite korkat att LR skulle tillverka standard i efterhand bara för att den skall finnas för sakens skull, men jag kan ju ha fel på den punkten.
Jag har aldrig rotat runt i lrdata efter jpg bilder.
Vid import kan man välja:
* Minimal
* Embedded & Sidecar
* Standard
* 1:1

Varav Embedded är det snabbaste importsättet och snabbaste sättet att bläddra och snabbasålla i Bilbioteksdelen om man inte vill pixelpeepa.
1:1 Skapar resterande previewstandarder, Minimal, Standard och 1:1 samtidigt.

/Stefan
 
När ni importerar raw-filer till Lightroom, använder ni några defaultinställningar för att göra en grundläggande redigering redan vid import av alla nya bilder?
Självklart, skulle jag säga.

Alla de grundläggande justeringar som jag gör på bilderna görs i samband med importen. Då kan jag direkt ta mig an bilderna och göra individuella justeringar. Det snabbar upp arbetsflödet massor.




www.bilderavmig.se
 

pdahlen

Aktiv medlem
Men du justerar ju ingenting. Det sker automatiskt vid importen. Att klicka på dina preset för de där tio procenten tar garanterat längre tid än att låta Lightroom justera alla när de importeras.
Jag trodde nog att det skulle öka tiden en hel del vid importen, men det kanske inte gör det?Idag tar det väl kanske 30 minuter för import av 1000 bilder och sedan är det ytterligare ett varv med någon standard preview på 10 minuter, så det blir många koppar kaffe innan man kan göra något, tycker det är mer än tillräckligt.

Ifs så tror jag mig se att jag skulle kunna korta tiden om jag sätter in kortet i datorn jämfört med att kopiera från kameran. Har också en känsla av att det är snabbare att kopiera kortet till en mapp på datorn och därifrån låta LR importera, då går importen till LR riktigt fort.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
...
Varav Embedded är det snabbaste importsättet...
/Stefan
Hade fel där. Minimal är snabbast och är den inbäddade jpg som finns i inbakad i RAW-filen från kameran.


Jag trodde nog att det skulle öka tiden en hel del vid importen, men det kanske inte gör det?Idag tar det väl kanske 30 minuter för import av 1000 bilder och sedan är det ytterligare ett varv med någon standard preview på 10 minuter, så det blir många koppar kaffe innan man kan göra något, tycker det är mer än tillräckligt.

Ifs så tror jag mig se att jag skulle kunna korta tiden om jag sätter in kortet i datorn jämfört med att kopiera från kameran. Har också en känsla av att det är snabbare att kopiera kortet till en mapp på datorn och därifrån låta LR importera, då går importen till LR riktigt fort.
Överföringshastigheten till LR beror på minneskortets läshastighet, minneskortets hastghet och filstorleken. Därför du upplever att det går snabbare att importera från hårdisken istället för direkt från kameran. Men till hårdisken är fortfarande lika slött.
Hoppas över steget att kopiera till hårdisken, skaffa snabba kort och läsare så minimeras denna tid.

/stefan
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nej, aldrig. Varje bild kräver sin egna redigering.
Jag gör aldrig heller globala justeringar i bilden så det funkar inte för mitt arbetsflöde.
 
ANNONS