Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

martinot

Aktiv medlem
Man kan förtala någon även om det man skriver är sant. Även Fotosidan.se bär ansvar för vad andra skriver (BBS-lagen).
Läs gärna vad som diskuterats, och vem som skrivit vad. Det blir lite enklare så.

Jag har inte diskuterat något som helst om förtal, eller inte (det var Erland som gjorde det).

Det jag diskuterat och kommenterat är rörande Fotosidan egna regler för oss medlemmar, och GDPR. Inget annat.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det jag diskuterat och kommenterat är rörande Fotosidan egna regler för oss medlemmar, och GDPR. Inget annat.
Nja, du skrev ”Jo, man får absolut nämna namn och användarnamn på bedragare och opålitliga annonsörer.” Det var därför jag tyckte det fanns anledning att påpeka att det finns lagar som reglerar sådant, och som mycket väl skulle kunna innebära att man inte får skriva det.

Vi kan ju jämföra med det aktuella Cissi Wallin-fallet, där många bedömare anser det troligt att hon döms för förtal just eftersom hon pekade ut en namngiven person som brottslig.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Läs gärna vad som diskuterats, och vem som skrivit vad. Det blir lite enklare så.

Jag har inte diskuterat något som helst om förtal, eller inte (det var Erland som gjorde det).

Det jag diskuterat och kommenterat är rörande Fotosidan egna regler för oss medlemmar, och GDPR. Inget annat.

I samband med att jag tog upp frågan om GDPR tog jag även upp förtal (ett litet antal inlägg bakåt): om vi skriver om tredje person så skapar vi ju en personuppgift i forumdatabasen som folk kan göra sökningar på. Dock är vi medlemmar knappast brottsliga i det fallet heller, om det inte hamnar under förtal. Men registeransvarig på FS kanske kan komma i kläm.
 

Astacus

Aktiv medlem
I samband med att jag tog upp frågan om GDPR tog jag även upp förtal (ett litet antal inlägg bakåt): om vi skriver om tredje person så skapar vi ju en personuppgift i forumdatabasen som folk kan göra sökningar på. Dock är vi medlemmar knappast brottsliga i det fallet heller, om det inte hamnar under förtal. Men registeransvarig på FS kanske kan komma i kläm.
Tja, i det ”avtal” man ingår med FS godkänner varje enskild medlem följande:

”Dina skyldigheter
Tänk på att även du själv har ett ansvar att efterlyda lagen om du behandlar andras personuppgifter publikt i t.ex en bloggtext, foruminlägg eller bild. Du måste då ha samtycke till detta från personen, om det inte är för ett konstnärligt eller journalistiskt ändamål. Du ansvarar själv för innehållet i material som vi inte har efterfrågat, som du laddar upp och publicerar på Fotosidan.”
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror inte att det avtalet friskriver White Balance AB (som driver Fotosidan) från att ha en personuppgiftsansvarig som ska se till att databehandlingen sker i enlighet med GDPR och dataskyddslagen.

Om en medlem bryter mot avtalet så är det en sak mellan medlemmen och White Balance AB. GDPR (och dataskyddslagen) reglerar hur den personuppgiftsansvarige ska agera.
 

janne_145

Aktiv medlem
Den här känns lite fishy...

"Staffan Me <staffan.osten@yahoo.com>
Till:
janne_145@yahoo.se

3 sep. vid 19:37

Hejsan , jag har detta objektiv till salu som du söker, som du kan få ta för 2000kronor inklusive frakt alternativ upphämtning hos mig i Skåne.

Mvh"

Det är ett Sony FE 85 1.8 jag söker och de går ju för runt 5700:- nya. DESSUTOM sökte jag ett sony FE inte nåt EF som det står i hans rubrik i mailet.

Misstänker denne nya "medlem" https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=310418
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Ett exempel på hur det kan låta när man frågar utan att få några svar...

Här är min kommunikation med Nick som hade annons ute på en f4/70-200 Nikkor för 5000 i förra veckan.

1 -
Hej Nick,
Var bor du och har du lite bilder som du kan skicka?
Det är ett väldigt bra pris, varför säljer du?


2 -
On Mon, Aug 26, 2019 at 7:51 PM Nick Ljungberg <downieenice@gmail.com> wrote:
Hejsan. Jag vill bara fråga är du seriöst intresserad eller är du här för att kolla över min annonsering på fotosidan?

Ser att du har varit väldigt aktiv den senaste tiden på forumtråden om bedragare, etc.

(Ursäkta, om så inte är fallet.)

Jag säljer den för plånboken skriker.
Jag har även massvis med omdömen på tradera.
Mvh


3 -
Hej,
Tack för svar.
Väldigt aktiv? Tja, egentligen inte. Vi är några som hjälps åt att kolla upp annonser som eventuellt är misstänksamma.
Om man just gått med på fotosidan.se och inte är känd sedan tidigare får man nog finna sig i att bli lite mer "undersökt" än om man är en känd medlem sedan många år.
Vad heter du på Tradera? Det är en god hjälp när man gör en bedömning.
Och jag vill definitivt se bilder på objektivet.

Var bor du?
Hälsningar
Johan


4 -
On Mon, Aug 26, 2019, 20:26 Nick Ljungberg <downieenice@gmail.com> wrote:
Nu var min fråga till dig om du var seriöst intresserad eller om du vill vara fotosidans detektiv enbart för att luska fram info?

Har ingen som helst anledning att gå igenom dina "säkerhets" frågor annars.

Ha en fin kväll.


5 -
tisdag 27 augusti 2019 skrev Johan Grahn <johan.grahn@gmail.com>:
Godmorgon!
Naturligtvis är jag intresserad. Av att köpa ett bra objektiv till ett bra pris. Men inte att bli lockad att skicka pengar till någon som tänker lura mig. Du får ursäkta men än så länge har du visat alla typiska tecken på någon som inte är seriös. Ny medlem, ingen bild, inget telefonnummer, lågt pris och undvikande svar i största allmänhet.
Hälsningar
Johan


6 -
On Tue, Aug 27, 2019 at 6:33 AM Nick Ljungberg <downieenice@gmail.com> wrote:
Hej.
Har absolut inte någon som helst plan på att bedra eller lura någon på något alls.
Ny har vi alla varit och någonstans måste man börja.

Mvh


7 -
tisdag 27 augusti 2019 skrev Johan Grahn <johan.grahn@gmail.com>:
Hej,
Låter jättebra! Då kanske vi kan börja om?
Har du bilder du kan skicka på ditt objektiv?

Hälsningar
Johan


8 -
On Tue, Aug 27, 2019, 20:25 Nick Ljungberg <downieenice@gmail.com> wrote:
Hej.

Ja det finns bilder på objektivet.


9 -
Sun, Sep 1, 8:49 AM (2 days ago)
to Nick

Blev det inga bilder?


- - -
Och sedan har jag inte hört något alls från Nick!
Notera att jag får INGENTING för mina frågor. Inte en enda gång ger han mig ett vettigt svar på de frågor jag ställer när jag försöker verifiera vem han är.
Det lönar sig att veta "ungefär" vad som är rimligt för ett givet objektiv. Ett alldeles för lågt pris skickar varningssignaler direkt. Här var det 5000 för ett objektiv som normalt går för 8000-10000. Och många begär mer än så.
Jag brukar försöka ringa till den jag ska köpa av. Det är såklart ingen garanti men jag tycker det i alla fall kan ge en mig en känsla av vem det är som ska sälja.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tja, i det ”avtal” man ingår med FS godkänner varje enskild medlem följande:

”Dina skyldigheter
Tänk på att även du själv har ett ansvar att efterlyda lagen om du behandlar andras personuppgifter publikt i t.ex en bloggtext, foruminlägg eller bild. Du måste då ha samtycke till detta från personen, om det inte är för ett konstnärligt eller journalistiskt ändamål. Du ansvarar själv för innehållet i material som vi inte har efterfrågat, som du laddar upp och publicerar på Fotosidan.”
Jag vill påstå att det rent generellt är synnerligen oklart vilket avtal mellan olika medlemmar och Fotosidan/White Balance AB som gäller, eftersom de fritt ändrar helt vilt i avtalet utan att vare sig ha angivelse av hur sådana ändringar kan ske eller underrättar medlemmarna om sådana ändringar.

Tidigare tog man sig t ex rätten att ladda upp bilder på sociala medier. En rättighet som inte fanns tidigare, men jag har aldrig ingått eller godkänt ett sådant avtal med FS. Någon datering av avtalsversioner förekommer inte heller, så det är strängt taget mycket svårt att veta vilket avtal med FS man egentligen har.
 

janne_145

Aktiv medlem
- - -

Den annonsen är rapporterad som misstänkt.
Vi kan avfärda han som misstänkt. Fick nyss bilder på allt han säljer. Syns kvitton i bilderna. Man blir väldigt misstänksam när vederbörande precis blivit medlem. Man borde kunna ha en regel att man ska ha några forumposts för att kunna annonsera i köp och sälj. Så har vi på swedroid.
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag har också konto på Ratsit och kan se allas personnummer men det hjälper inte - man skickar iväg pengarna och sen måste man anmäla till polisen och som det ser ut nu aldrig mer ser pengarna igen. Jag ville få foton på X100F som annonserades först för 6000 och sedan för 5500 men efter fotona kom det flera mail att han kan gå ner i pris och hela tiden påskyndade processen fast efter att ha sett foton tackade jag för mig eftersom skicket på den inte var det jag var ute efter. Sen visade sig att det kom en mail till att jag var ute bara efter att se om kameran fanns och sen var det slut med det. Enkelt sagt bedragare tills det motsatsen bevisas. Och hur skulle det annars vara om personen först annonserar att han bor i Norrland och sen i Skåne och sen annanstans om personen i fråga inte är ute att träffas F2F?
Om det låter för bra så är det förmodligen det också ;)

Hellre betala lite mer till nån seriös än bli av med pengarna och bidra till någons "uppehälle" :D
 

martinot

Aktiv medlem
I samband med att jag tog upp frågan om GDPR tog jag även upp förtal (ett litet antal inlägg bakåt): om vi skriver om tredje person så skapar vi ju en personuppgift i forumdatabasen som folk kan göra sökningar på. Dock är vi medlemmar knappast brottsliga i det fallet heller, om det inte hamnar under förtal. Men registeransvarig på FS kanske kan komma i kläm.
Ja, du gjorde det.

Själv har jag aldrig diskuterat förtal (varken dess relevans, eller irrelevans).
 
ANNONS