Annons

Gdpr

Produkter
(logga in för att koppla)

steda

Medlem
Hej på er!

Har en fråga om GDPR, detta då jag ev skall foto åt en kommuns Räddningstjänst. Bilderna skall användas till någon slags handbok hur man hanterar olika situationer, kanske även till deras intranät och interna tidning. Troligtvis inte till några sociala medier men kanske kommunens hemsida.
De vill helst inte ha bilder där man ser ansikten, de tycker det är "jobbigt" att behöva söka tillstånd från varje person och för varje tillfälle ev bilder skall användas.
Min fråga då: Går det inte att vid mitt fototillfälle be "dem/brandmännen" skriva under att papper. Typ:att idag den 22/9 godkänner jag att ev bilder på mig tagna idag får användas av Kommunen/Räddningstjänsten till tryckt handbok och intranätet och hemsida. Borde inte det räcka för att slippa be om tillstånd vid flera tillfällen?
Tack för all information!

Daniel
 

nikitin

Aktiv medlem
Den information som ska lämnas till den vars personuppgifter man ska behandla anges i artikel 13, https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/dataskyddsforordningen---fulltext/#13

Använder man samtycke som rättslig grund för behandling av personuppgifter, måste man kunna hantera att den vars personuppgifter man behandlar återtar sitt samtycke och behandling ska upphöra (så vida man inte har andra rättsliga skäl för fortsatta behandling). Läs mer här https://www.datainspektionen.se/lagar--regler/dataskyddsforordningen/rattslig-grund/samtycke/
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Går det inte att vid mitt fototillfälle be "dem/brandmännen" skriva under att papper. Typ:att idag den 22/9 godkänner jag att ev bilder på mig tagna idag får användas av Kommunen/Räddningstjänsten till tryckt handbok och intranätet och hemsida. Borde inte det räcka för att slippa be om tillstånd vid flera tillfällen?
Jo, det ska räcka.


Hm, berör inte detta ”namn och bild i reklam” mer än gdpr?
Nej. Detta har ju inget med reklam att göra. Det är ju samhällsinformation. Lagen om namn och bild i reklam rör bara reklam och bara näringsidkare.
 
Hej på er!

Har en fråga om GDPR, detta då jag ev skall foto åt en kommuns Räddningstjänst. Bilderna skall användas till någon slags handbok hur man hanterar olika situationer, kanske även till deras intranät och interna tidning. Troligtvis inte till några sociala medier men kanske kommunens hemsida.
De vill helst inte ha bilder där man ser ansikten, de tycker det är "jobbigt" att behöva söka tillstånd från varje person och för varje tillfälle ev bilder skall användas.
Min fråga då: Går det inte att vid mitt fototillfälle be "dem/brandmännen" skriva under att papper. Typ:att idag den 22/9 godkänner jag att ev bilder på mig tagna idag får användas av Kommunen/Räddningstjänsten till tryckt handbok och intranätet och hemsida. Borde inte det räcka för att slippa be om tillstånd vid flera tillfällen?
Tack för all information!

Daniel
Prata med den kommun det berör. De har garanterat alla svar kring GDPR-hantering för sina verksamheter.
 

steda

Medlem
Tack ska ni alla!

Tack för all information, tips, länkar.

Tror mig kunna reda ut detta nu med berörd Räddningstjänst.

Daniel
 
ANNONS