Annons

Vilken Diascanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

MagnusC

Aktiv medlem
Går i tankarna på en diascanner. Har sneglat lite på Minoltas Dual Scan II. Är den ett bra alternativ? Kan jag skriva ut A4 från inscannade bilderna? Andra modeller i samma prissegment?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Minolta Dual III (obs III och inte II) håller förvånansvärt hög klass på resultatet med tanke på priset.
Köpte en att ha hemma för privat bruk och har inte ångrat mig. Bilderna håller för utskrift upp till A4.

Den är dock - som jag upplever det - svag när det gäller dia särskilt de tätare.

Har dock inte haft tid att sätta mig in i alla smådetaljer i scannern ännu, men den gör rätt för sig iaf.. Så länge man kommer ihåg vad den kostade.
 

wennerstrom

Aktiv medlem
Kan bara hålla med Niklas. Diascanningen på DSIII är jag supernöjd med, negativ har jag inte fått bra än. Eller så är det bara jag som har grymt taskiga negativ :)
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Vad skumt.. jag upplever verkligen neggen som bättre än diorna. När jag läser Provia100F tex så måste jag in och göra väldigt mycket kompensation för att inläsningen är för mörk.

Neg upplever jag generellt att de är mera rakt på, åtminstone när det gäller att göra påsiktsbilder.

Ni som hunnit fixa en del med scannern, finns det färdiga filmprofiler att hämta någonstans?
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag har ännu bara testat neg på min DSIII:a och är mycket nöjd med resultaten. Jag "pillar" inte så mycket heller på inställningarna utan kör på "default" inställningarna.

Om nu dia är bättre så kan jag knappt vänta på att testa en rulle dia :)

Men för hemma bruk är DSIII:an klart prisvärd!

/Patrik
 

Michael Stener

Aktiv medlem
Har läst in ganska många diabilder med DSIII och det har för min del krävts en hel del fixande innan bilderna har blivit bra, jag använder mig uteslutande av velvia som är tät och det har scanern svårt för.

//Micke
 

theerik

Medlem
Jag har också tankar på en diascanner. Funderade på DSII för 2 696 kr på scandinavianphoto.se. DSIII kostar 3 695 kr. Är det värt att lägga den tusenlappen extra? Vad är skillnaderna mellan de båda? Om det gick att skriva ut ett A4 från en inscanning, vilket dpi-tal är det i då?

/erik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ett A4 blir mellan 350 och 320 dpi beroende på vilken ledd du beskär.

Jag skulle köpa trean om jag stod inför valet. Och det bara för hastigheten.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det återstår att se om den har det i verkligheten. Jag har ännu inte sett några tester som bekräftar det.

Den publicerade siffran är teoretisk och bara framräknad efter hur många bitar A/D-omvandlaren har. CCDn och dess brus kan vara densamma, inget tyder på motsatsen i alla fall.
 
ANNONS