Annons

varför floppade motorzoomarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
som frågan lyder, de kanske inte floppade helt o hållet. men de slutade ju tydligen tillverkas, vilket brukar bero på liten efterfrågan. så ni som var med på den tiden motorzoomarna kom, vilka var köpeargumenten och varför funkade de inte?
 

timlu

Aktiv medlem
Varför motorzoom? Svårt att ställa rätt, långsamt, dyrt och onödigt. Kanske skulle motorzoom vara bra för sportfotografer som vill ställa kameran nära t ex målet och sedan fjärrstyra den men så många andra användningsområden kan jag inte komma på.
 

bengt luthman

Aktiv medlem
jag misstänkte att det var nåt sånt, det är inget jag direkt saknar. tycker att mina händer är snabbar eo mer exakta än vad motorzoomar på kompakter brukar vara så.
 

murdoc

Aktiv medlem
Skulle, utan att ha nåra bevis för det, kunna tänka mig att de blir betydligt tyngre samt att de käkar batteri.

Inget av de egenskaperna önskar man som fotograf.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag undrar fortfarande varför zoomen är motordriven i kompaktkameror. Fullständigt onödigt och hundra gånger långsammare än om man hade fått göra det med handen själv. Ännu en sak som kan pajja dessutom.
Men ju fler onödiga finesser, desto större intresse antar jag.
 

JohanAnderholm

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag undrar fortfarande varför zoomen är motordriven i kompaktkameror. Fullständigt onödigt och hundra gånger långsammare än om man hade fått göra det med handen själv. Ännu en sak som kan pajja dessutom.
Men ju fler onödiga finesser, desto större intresse antar jag.
Tror nog det blivit aningen pilligt. Optiken på en kompakt är ju ganska liten och ofta i flera små steg. Dessutom ska den in i kameran. Kan nog bli onödigt mycket skräp i och skiten kan få allt att fastna.

Nä motorzoom hör hemma på kompakter, inte systemkameror :)
 

Don Ricardo

Aktiv medlem
Dessutom käkar zoommotorerna batterier...
Äntligen har man kommit bort från motorzoomarna(kompakt/långzoom). :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag undrar fortfarande varför zoomen är motordriven i kompaktkameror.
Just för att det är en kompaktare lösning är en manuell zoom. Och billigare att konstruera, skulle jag tro.

Dock så tror jag det fortfarande finns en och annan "långzoom" på marknaden med manuell zoom. Nån Fuji och nån Panasonic, om jag inte misstar mig. Och Olympus nya 20x-zoom ska väl ha nåt slags "manuell" motordriven zoom?
 

Zotamedu

Aktiv medlem
Vill minnas att Sigmas lilla 200-500/2,8 har motorzoom men det är förståeligt med tanke på mängden glas som ska flyttas.
 
ANNONS