Annons

Fjärrstyrning av A700

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Upptäckte till min glädje att A700 levereras med program för att styra kameran via datorn. Hittade rätt inställning, anslöt den till min Powerbook o började klicka. Några problem stötte jag på:

1) "fjärrkontrollen" i datorn var scramblad, det gick inte att läsa slutartider, iso osv, men när jag klickar på + o - så ändrar sig respektive värden i kameran, så det funkar, men i blindo så att säga. Mac OS X av senaste sort. Kanske finns det en uppdatering av fjärrkontrollprogramvaran...

2) Överföringshastigheten förstörde hela nöjet... efter tre-fyra exponeringar står kameran stilla i ett par minuter för överföring av bilderna, skare va så? Jag drömde om omedelbar respons i datorn, bilderna mellanlagras ju inte ens på kortet i kameran. Kan man göra nåt för att speeda upp det hela?

3) Finns det någon trådlös variant som fungerar? typ usb sändare o mottagare, fast det kräver förstås att överföringen klarar fem bilder i sekunden *s*
 

vaktis100

Aktiv medlem
Upptäckte till min glädje att A700 levereras med program för att styra kameran via datorn. Hittade rätt inställning, anslöt den till min Powerbook o började klicka. Några problem stötte jag på:

1) "fjärrkontrollen" i datorn var scramblad, det gick inte att läsa slutartider, iso osv, men när jag klickar på + o - så ändrar sig respektive värden i kameran, så det funkar, men i blindo så att säga. Mac OS X av senaste sort. Kanske finns det en uppdatering av fjärrkontrollprogramvaran...

2) Överföringshastigheten förstörde hela nöjet... efter tre-fyra exponeringar står kameran stilla i ett par minuter för överföring av bilderna, skare va så? Jag drömde om omedelbar respons i datorn, bilderna mellanlagras ju inte ens på kortet i kameran. Kan man göra nåt för att speeda upp det hela?

3) Finns det någon trådlös variant som fungerar? typ usb sändare o mottagare, fast det kräver förstås att överföringen klarar fem bilder i sekunden *s*
För fasiken KG, inte ens dom dyraste flashar hinner med där med 5 bilder i sekunden!!! Finns det behovet??? Modellerna får ju EP-anfall av sådana strobo-flashar!
 

Vevo

Aktiv medlem
Jag kan styra min kamera från mitt Remote Camera Control utan problem, I Manuellt läge (M) så kan man inte styra exponeringskompensation, men det går i A eller S läge.
Vad det gäller överföringen så testade jag att köra en sekvens med Raw+jpg och där började den att slå av vid 12 bilder och sakta av (den buffrar i kameran) Sedan körde jag bara jpg och då går det i oändlighet (tills hårdisken är full). Det verkar var en Mac OS X fix som du måste ha. Jag kör PC och XP.
 

Bilagor

Vevo

Aktiv medlem
Vi fick det inte att funka med en a700. Förmodligen skit bakom spakarna ;0) Jag ska prova igen, med manualen i handen *asg*
 

KGS

Aktiv medlem
Okej, så där ska informationsskärmen se ut i fjärrkontrollen, får visa en dump på min så förstår ni hur illa det är, men just nu har jag kabeln kvar i studion så det får bli imorgon. Jag kör raw+jpg av gammal vana, ska nog sluta med det, på D7D var det nödvändigt för att kunna förstora filerna, men jag utgår från att A700 kan förstora rawfiler också.

Ska testa överföringen med jpg resp enbart raw också. Nä, fem bilder per sekund är överdrivet, men det ska "knappt märkas" att man för över bilderna tycker jag. Annars upptäckte jag att överföringen från kameran till datorn via usb-kabeln gick väldigt fort, fortare än med min externa kortläsare faktiskt...
 

Vevo

Aktiv medlem
Bifogar bild på intervalltagningsmenyn. (som endast funkar med PC och Firmware V4 i dagsläget.)
 

Bilagor

KGS

Aktiv medlem
Vi fick det inte att funka med en a700. Förmodligen skit bakom spakarna ;0) Jag ska prova igen, med manualen i handen *asg*
Du ska ställa om usb till fjärrkontroll istället för massminne. Kommer kameran upp som en hårddisk på skärmen har du gjort "fel" så att säga.
 

KGS

Aktiv medlem
Bifogar bild på intervalltagningsmenyn. (som endast funkar med PC och Firmware V4 i dagsläget.)
Varför gör de på detta viset? är det en uppgraderad mjukvara? Å andra sidan går det att låta ett applescript trigga kameran i lagom intervall, så via dator är "intervalltagningsproblemet" löst. Har sett andra lösningar på dyxum också, men inte fördjupat mig i dem.
 

Vevo

Aktiv medlem
Du ska ställa om usb till fjärrkontroll istället för massminne. Kommer kameran upp som en hårddisk på skärmen har du gjort "fel" så att säga.
He he.. det vet jag, men mitt svar till Christer avsåg att få blixten Sony HVL-F58AM att från kameran i Controlläge styra resterande blixtar trådlöst ;0)
 

Vevo

Aktiv medlem
KG. Vilket versionsnummer har du på din Remote Camera Control.
I den mapp som programmet finns i ligger ett textdokument med versionsnummer. Jag har version: 2.0.00.06230
 

KGS

Aktiv medlem
KG. Vilket versionsnummer har du på din Remote Camera Control.
I den mapp som programet är finns i ligger ett textdokument med versionsnummer. Jag har version: 2.0.00.06230
Ah, min heter 1.0 någonting... läge att leta uppdatering m a o

Så här ser fjärrkontrollen ut i datorn
 

Bilagor

KGS

Aktiv medlem
Kanon, håller tummarna
Nu ser kontrollen normal ut :)
Nu gick det att fota i högre tempo också, coolt!

C-raw går drägligt snabbt om jag andas mellan exponeringarna (men hur ska jag då hinna upp i 300.000 på ett par år!?) och jpg i lägsta kvalitet smattrar på utan avbrott. Undrar om c-raw är tillräckligt bra, vad säger ni som är rutinerade?

Kan jag nu bara få Sony att ändra från PC till Mac eller åtminstone comp i displayen också så blir det ännu bättre *s*

Tack för hjälpen!
 

Vevo

Aktiv medlem
Schysst att det funkar, trist för en Mac:are att det står - PC - i displayen på kameran... :0)
 
ANNONS