Annons

Stop bad och Hypo Clearing Agent (HCA)

Produkter
(logga in för att koppla)

strand59

Avslutat medlemskap
Har efter många år hittat tillbaka till mörkrummet. En kort fråga, behövs verkligen, eller vad talar för, användningen av stop bad och HCA (Hypo Clearing Agent) vid framkallning av svartvit film? Har ingen egen erfarenhet av dessa produkter. Har fått både positiva och negativa råd. Och söker man på nätet så blir man inte direkt klokare. Skulle vara intressant och höra vad det finns för åsikter här på fotosidan.

Håkan
 
Har efter många år hittat tillbaka till mörkrummet. En kort fråga, behövs verkligen, eller vad talar för, användningen av stop bad och HCA (Hypo Clearing Agent) vid framkallning av svartvit film? Har ingen egen erfarenhet av dessa produkter. Har fått både positiva och negativa råd. Och söker man på nätet så blir man inte direkt klokare. Skulle vara intressant och höra vad det finns för åsikter här på fotosidan.

Håkan
Det går bra att framkalla utan stoppbad. Mellanskölj snabbt med vatten istället. Dock blir fixet fortare dåligt om du framkallar utan stoppbad, men det går ju att blanda nytt (eller dutta i lite koncentrerat som jag brukar göra). Stoppbad luktar inte gott och är dessutom i koncentrerad form starkt frätande.
HCA är ett ovanligt rent diskmedel som tar bort vattnets ytspänning och därmed även risken för kalkfläckar. Innehåller nog även något annat jox som förlänger negativens livslängd. Rekommenderas !

Lycka till i mörkret säger Anders !
 

HKN

Aktiv medlem
Kul att höra att mörkrumsarbete inte helt är bortglömt. Stoppbad är bra att använda. 1 del ättikssprit+9 delar vatten. Som vätmedel kan man använda en svag lösning med diskmedel.
 

Kijana

Aktiv medlem
HCA är ett ovanligt rent diskmedel som tar bort vattnets ytspänning och därmed även risken för kalkfläckar. Innehåller nog även något annat jox som förlänger negativens livslängd. Rekommenderas !
Ehh...(med risk för att verka okunnig) du menar väl vätmedel? HCA är väl främst en fixerförstörare, både när det gäller film och papper? Men vätmedel, eller Photo-Flo som är Kodaks namn på det hela, gör att filmen blir mjukare och minskar åtminstone förekomsten av kalkfläckar på filmen. Som jag fattat det kan man använda både HCA och vätmedel vid filmframkallning.
Personligen använder jag bara vätmedel till film. Har kollat de föreslagna trådarna och där finns ju exempel på personer som droppar i HCA för att kunna korta ner sköljtiden till en tredjedel, eller 20 minuter. Jag sköljer bara i drygt tio minuter och har inte upptäckt något problem med det. Så jag vet inte om jag instämmer i att jag rekommenderar en användning av det.
Vätmedel använder jag däremot, och det kan jag rekommendera.
 

Magnus W

Aktiv medlem
HCA är ett ovanligt rent diskmedel som tar bort vattnets ytspänning och därmed även risken för kalkfläckar. Innehåller nog även något annat jox som förlänger negativens livslängd. Rekommenderas !
Hmm, nja.
Hypo Clearing Agent är inte samma sak som vätmedel. Båda är bra men HCA är ett ämne som gör det lättare att skölja ur fixet ur filmen / fotopappret. Den verksamma beståndsdelen i HCA är natriumsulfit.

-- MW
 

Graal

Avslutat medlemskap
......Jag sköljer bara i drygt tio minuter och har inte upptäckt något problem med det. Så jag vet inte om jag instämmer i att jag rekommenderar en användning av det.
Vätmedel använder jag däremot, och det kan jag rekommendera.
Använder du HCA så räcker 5 min sköljtid för film enligt Kodak. Men använder du inte HCA så är 10 min alldeles för kort tid. Du märker inget nu på dina negativ, men efter ett antal år kan du kanske se oönskade effekter.
 
Ehh...(med risk för att verka okunnig) du menar väl vätmedel? HCA är väl främst en fixerförstörare, både när det gäller film och papper? Men vätmedel, eller Photo-Flo som är Kodaks namn på det hela, gör att filmen blir mjukare och minskar åtminstone förekomsten av kalkfläckar på filmen. Som jag fattat det kan man använda både HCA och vätmedel vid filmframkallning.
Personligen använder jag bara vätmedel till film. Har kollat de föreslagna trådarna och där finns ju exempel på personer som droppar i HCA för att kunna korta ner sköljtiden till en tredjedel, eller 20 minuter. Jag sköljer bara i drygt tio minuter och har inte upptäckt något problem med det. Så jag vet inte om jag instämmer i att jag rekommenderar en användning av det.
Vätmedel använder jag däremot, och det kan jag rekommendera.
Alldeles riktigt! Ursäkta om jag har rört till det.
När det gäller filmsköljtider finns det två ytterligheter. Den gamla pressfotograf-varianten (BILDEN NU!) på två minuter och musei-varianten (negativet kvar i evighet!) på minst 30 minuter (helst med HCA). Konstigt nog har jag 40 år gamla negativ - framkallade enligt den första varianten - som fortarande är helt OK att kopiera. Ännu ett av fotografins mysterier. Hälsningar från Anders som får börja läsa mer noggrant på de där små flaskorna...
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Beträffande stoppbad.
Om du har en lângsamtarbetande framkallare sâ spelar det inte sâ stor roll för framkallningens skull om du använder stoppbad eller inte.
Om du har en snabbarbetande framkallare och bara mellansköljer med vatten sâ riskerar du att framkallaren hinner fortsätta arbeta lite längre.
Med stoppbad minskar detta problemet. Eller sâ lär du dig hur mycket du ska minska framkallningstiden för att ta med denna effekten i beräkningen.

Oavsett det oavnstâende sâ lever ditt fix längre om du använder stoppbad.
Glöm inte att testa klarningstiden med hjälp av startsnutten pâ filmen sâ du vet att fixet är friskt.
 

alf109

Aktiv medlem
När det gäller stopbad så kan vissa filmer få en utfällning om man inte använder det. Har aldrig råkat ut för det själv, men vet att andra gjort det. Kanske Nils känner till detta?
Hur som helst använder jag numera alltid stopbad då det dels är billigt och dels förlänger livslängden på fixet. Det är ju en ättiklösning så man behöver inte ha betänkligheter för miljön heller.

HCA som sagt hjälper till att bryta ned fixrester och förkortar sköljtiderna markant. Nackdelen är att färdigblandad HCA har ganska kort livslängd och att det inte syns om den är verksam eller inte. Jag sköljer alltid mina filmer upp mot en halvtimma numera just för att vara säker på att fixet är ordentligt ursköljt och använder sällan HCA.

Vätmedel i sista sköljen använder jag alltid för att undvika torkfläckar på filmen. Jag brukar blanda till brukslösning i en petflaska som kan användas hur många gånger som helst. Och med tanke på spädningen räcker en flaska vätmedel i evigheter. Använd dock inte diskmedel som en del rekommenderar, dels funkar det inte lika bra och dels finns en mängd kemikalier i diskmedlet som kanske inte är så nyttiga för filmen på lång sikt.
 

strand59

Avslutat medlemskap
När det gäller stopbad så kan vissa filmer få en utfällning om man inte använder det. Har aldrig råkat ut för det själv, men vet att andra gjort det. Kanske Nils känner till detta?
Hur som helst använder jag numera alltid stopbad då det dels är billigt och dels förlänger livslängden på fixet. Det är ju en ättiklösning så man behöver inte ha betänkligheter för miljön heller.

HCA som sagt hjälper till att bryta ned fixrester och förkortar sköljtiderna markant. Nackdelen är att färdigblandad HCA har ganska kort livslängd och att det inte syns om den är verksam eller inte. Jag sköljer alltid mina filmer upp mot en halvtimma numera just för att vara säker på att fixet är ordentligt ursköljt och använder sällan HCA.

Vätmedel i sista sköljen använder jag alltid för att undvika torkfläckar på filmen. Jag brukar blanda till brukslösning i en petflaska som kan användas hur många gånger som helst. Och med tanke på spädningen räcker en flaska vätmedel i evigheter. Använd dock inte diskmedel som en del rekommenderar, dels funkar det inte lika bra och dels finns en mängd kemikalier i diskmedlet som kanske inte är så nyttiga för filmen på lång sikt.
Tack för ditt svar Alf. Nu är det bara att kavla upp ärmarna och börja framkalla. Har massor av oframkallad film, så jag kommer väl spendera hela helgen i mörkrummet.

Bästa hälsningar,

Håkan
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vill du framkalla i 5 min och 15 sek, använd stoppbad.
Vill du framkalla i 5 min och en del sek, använd inte stoppbad.

I stoppet häller jag i några droppar stopp. Det räcker.

HCA har jag aldrig använt till film.
Men skölj aldrig filmen för kort tid.

1 droppe yes diskmedel räcker för att hålla kalkringar borta från negativen. I ngt fall har jag ngn gg sköljt om en film. Så försvinner torkfläckarna.
 

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Använder du HCA så räcker 5 min sköljtid för film enligt Kodak. Men använder du inte HCA så är 10 min alldeles för kort tid. Du märker inget nu på dina negativ, men efter ett antal år kan du kanske se oönskade effekter.
Hej, håller med Nils, höll nyligen på och scannade in en massa gamla negativ och minns att jag labbade med sköljtider för ca 25 år sedan och i början sköljde jag ca 10 min, de negativen är väldigt dåliga, de senare när jag ökade på sköljtiden rejält var som nyfrakallade. Tyvärr tar det en del år för att felet skall märkas och det är kanske då bilderna är som värdefullast.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag kör utan stoppbad, men med väldigt snabb mellanskölj. Jag är absolut inte säker, men tycker snabba filmer blir mindre korniga på det sättet. Någon som kan bekräfta eller förkasta?

HCA brukar jag inte använda, men ett par droppar diskmedel som vätmedel.
 

Graal

Avslutat medlemskap
För att inte chansa är det rekommendabelt att ett vätmedel, typ Kodak Photo-Flo, används istället för diskmedel. Vätmedel är avsett för film, vilket inte diskmedel är. Vätmedel innehåller enbart en form av etanol och en form av glykol för att underlätta avrinning, motverka droppbildning och ta bort ytspänningen. Filmen blir också antistatisk och drar därför inte till sig dammpartiklar lika lätt vid torkning. Diskmedel innehåller ytterligare ämnen som t.ex tensider och annat, vilket inte behövs för film och som jag personligen inte vet vad de har för effekt på filmen. Vätmedlet är dessutom mycket drygt och kostnaden är därför helt försumbar. Onödigt att chansa som jag ser det.
 

millhouse

Aktiv medlem
Jag har inte använt vatten som stoppbad utan det som finns på marknaden.Flera har också förklarat varför man skall använda det, så jag skriver inget ytterligare om det.
När det gäller diskmedel så följer här en en länk som är värd att läsa:www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=251&a=450905.
Själv har jag under en längre tid provat Tetenal Indicet Stoppbad som också är luktfri.Det fungerar mycket bra. Att all min kemi från "the darkroom" går till kommunens miljöstation kanske jag inte behöver skriva för det är så självklart idag.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Jag använder 30-50ml 24% ättika till en liter vatten som stoppbad. Några snabba agiteringar räcker.

Som "HCA" använder jag en matsked natriumsulfit till en liter vatten, och badar filmen i 2-3 minuter. Sedan sköljer jag i 5-10 minuter.

Ibland gör jag en förrådslösning "HCA", genom att blanda 200g natriumsulfit och 2g natriumbisulfit i 800ml varmt vatten. När allt har löst sig fyller jag upp till 1 liter. Spädes 1+9 före användning.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Rolig tråd! Man får någon sorts masochistisk längtan efter filmtiden...
Jag blev tvungen att ta fram min pärm med kontaktkartor och bläddra lite, lukta lite.
 

Karl Peter

Aktiv medlem
Jag använder 30-50ml 24% ättika till en liter vatten som stoppbad. Några snabba agiteringar räcker.

Som "HCA" använder jag en matsked natriumsulfit till en liter vatten, och badar filmen i 2-3 minuter. Sedan sköljer jag i 5-10 minuter.

Ibland gör jag en förrådslösning "HCA", genom att blanda 200g natriumsulfit och 2g natriumbisulfit i 800ml varmt vatten. När allt har löst sig fyller jag upp till 1 liter. Spädes 1+9 före användning.
Men var någonstans köper man lättast de kemikalier som nämns?


Härligt att höra att det fortfarande existerar svartvit fotografering "på riktigt". Tro det eller ej men tänker nu framöver försöka lära mig ZON-systemet med allt vad det innebär.

Peter
 
ANNONS