Annons

Linux

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas Eriksson

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på hur många som kör linux av oss som av och till håller till här på Fotosidan. Jag kör det själv, så först lite av mina erfarenheter.

Jag har testat linux under flera år, utan att riktigt fastna, har trillat tillbaka på XP fram tills jag installerade Kubuntu 9.04 alfa 2 eller 3. Första disten jag testade var nog Redhat 4 eller nåt sånt, testat SUSE 9 och 10, Ubuntu 6.06, 7.04, 7.10, 8.04, 8.10, UbuntuStudio, Xubuntu, Sabayon och Gentoo innan jag alltså fastnade för 9.04.

Min erfarenhet är att det finns en uppsjö program till det mesta. Bara att välja en skrivbordsmiljö som man gillar är svårt. Jag gillar KDE, Gnome kändes konstig, men det kan vara att KDE liknar Windows lite. Xubuntu med Xfce är lite resurssnålare och trevligt.

När det gäller programvaror för surf och kontorsprogram så finns ju OpenOffice och för KDE Koffice. Eftersom jag körde OpenOffice på Windows så har jag fortsatt med det. Nackdelen är att det märkligt nog inte gått att installera hela Koffice med OpenOffice installerat. Men det gör nog inget. KDE har webbläsaren Konqueror installerad direkt, den har strulat riktigt mycket under Kubuntu 9.04. Men blivit bättre vartefter. Firefox har jag installerat med adept som är standardprogrammet för att installera och ta bort program och paket under KDE. Jag gillar inte det riktigt utan har installerat Synaptics.

Kontorsprogrammen och surfprogrammen tycker jag har fungerat bra direkt, i stort sett, men med några problem. Flash och mediahantering är ett, det är dock bara att installera i Synaptics. För kontorsprogrammen kanske man vill ha times new roman, och det går att installera i adept och Synaptics, då får man med några andra också.

Jag är intresserad av video, så en videoredigeringsprogramvara måste testas. Här verkar det inte finnas nåt som är riktigt bra, men Kdenlive finns i programförråden. Dock bör lite annat installeras först. FFMPEG med codecs, MLT framework, Lame för mp3stöd. VLC så att senaste x264-codecen finns på plats, fast jag tror den ingår i FFMPEG, lite osäker på det. Sen behövs Kino och dvgrab vara installerat först. Finns en del funktioner i Kdenlive som behöver externa program, några effekter behöver nåt visst som jag nog inte har och att spela in bildskärmen behöver ett visst screen capture program för att fungera. Tror det heter krecordmydesktop. Så här är det rätt ofta med linux, saker bör installeras i sekvens för att all funktionalitet ska komma med. Lite frustrerande, men informationen finns oftast på programmens hemsida. I fallet Kdenlive finns det en Builder Wizard, som jag testade på Kubuntu 8.10 tror jag. Den gjorde dock livet mycket besvärligt.

Gimp finns givetvis, Inkscape, Xara Xtreme, Blender, rawkonverterare, program för att sortera bilder m.m. Det kan för många vara en stor nackdel att all den funktionaliteten är utspridd på olika program. Men var för sig så har de fungerat direkt efter installation. Utan problem.

För ljud finns Audacity, men man måste installera Lame först...

Det finns gratis cadprogram för dom som är lagda åt det hållet. För programmering finns flera program. Jag har kört en editor som heter Bluefish för lite html och php på amatörnivå.

Min erfarenhet är att det går tämligen snabbt att komma igång, men att mycket måste fixas i efterskott. Dock har jag hittat allt i programförråden, förutom Cinelerra (videoredigering, med ett gränssnitt från helvetet... ska vara buggigt som bara den med.). Min erfarenhet är att använder jag endast program från förråden så fungerar det. Men att kompilera själv kräver en otroligt mycket större kunskap än vad jag besitter.

Det var lite om vad jag använder och vilka erfarenheter jag har. Nu är jag nyfiken på vilka erfarenheter du har. Så skriv om vad du använder, vad du tycker om det och vilka brister du hittat. Vilka problem har du stött på? Är Gimp tillräckligt bra? Går det att jobba med de här verktygen? Plus och minus? Bara för nördar? Vad som helst.

Nån som har använt Puppy Linux eller Damn Small Linux? Ska vara funktionsdugliga på gammal hårdvara.

Mvh/ Nicklas

ps. terminalen är faktiskt rätt användbar! ds.
 

alfin

Aktiv medlem
Om man nu inte tillhör Generation Gratis och man inte har ett speciellt teknikintresse gällande alternativa operativsystem och programvaror, så kan jag för mitt liv inte begripa varför man skulle välja Linux med allt kludd runtomkring som jag upplever att där finns. Det är som någon här på Fotosidan som frågade om han skulle överge sitt Photoshop till förmån för Gimp. Jag fattar ingenting, men det är väl åldern...
 

j777

Aktiv medlem
så kan jag för mitt liv inte begripa varför man skulle välja Linux med allt kludd runtomkring som jag upplever att där finns.
Med Ubuntu börjar det bli ganska bekvämt för de program som ingår i pakethanteringen.

Min orsak till att luta åt linux-hållet är att det är färre program som sysslar med hemliga slutna filformat där (och färre virus). På Windows så upplever jag det som att det normala är mer eller mindre hemliga filformat och då vet jag inte hur länge jag kan läsa de filerna.
 

taz_k

Aktiv medlem
Om man nu inte tillhör Generation Gratis och man inte har ett speciellt teknikintresse gällande alternativa operativsystem och programvaror, så kan jag för mitt liv inte begripa varför man skulle välja Linux med allt kludd runtomkring som jag upplever att där finns. Det är som någon här på Fotosidan som frågade om han skulle överge sitt Photoshop till förmån för Gimp. Jag fattar ingenting, men det är väl åldern...
Finns ju de som skulle argumentera på samma vis ang. systemkamera vs. kompakt. Varför hålla på med sånt kludd när det finns små smidiga kameror med AUTO? :)

Sedan är det i mitt tycke bara bra att det är gratis och öppet.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
En an burkarna här hemma går på undunto...funkar klockrent för musik, surf och liknanade saker man kanske inte vill göra på sin bildbenadlingsdator. Det känns flyter desutom väldigt smidigt på en seg dator där XP hackade sig fram.
Jag har testat gimp mest för att testa det och tja...det är går nog att göra det mesta som man kan i PS men jag fatsnade inte för det, men det är nog en vanesak, man får dock räkna med att gimp ligger lite efter aktuella versionen av PS då det är en klon.

Fö de som idag bara sitter med en dator kan jag starkt rekomendera att sätta sig på två; en bildbenadlingdator och en dator för annat och då är Linux helt klart ett av de bästa alternativen, smidigt och vad jag kan avgöra virusfritt. Man slipper dessutom mycket av Windows idiotiska påhitt, från början till slut känns det lättare och mer genomtänkt...och ovant.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Debian netinst (utan defaultpaketen) som switchas till testing körs i min utvecklingsmiljö och på servrarna som hostar utåt mot världen.
Tack vare VMWare är det otroligt lätt och smidigt att sätta upp en utvecklingsmiljö och slippa leta upp någon gammal burk att ha stående, snabbt blir det också.

apt är en klockren pakethanterare, dock inte alltid up2date (även i testing), men det är ju busenkelt att kompilera det man behöver själv nuförtiden.

Kort och gott är Linux en otroligt härlig miljö för webbutveckling, jag har dock inga som helst behov att köra den som desktop os.
Precis som i alla andra operativsystem rekommenderas en brandvägg i eller framför Linux, det finns bra frontar för iptables t.ex. Glöm inte att stänga av alla tjänster som inte används och stäng av SSH via allt annat än version2 och kör inte utan nycklar.
 

Heberg

Aktiv medlem
Jag kör XUbuntu. Vista följde med datorn och jag lät det ligga kvar ifall jag skulle behöva det. Har inte startat det ännu :)
Det skulle göra ont i mig om jag segade ner min nya dator med Windows och allt gulligull som finns däruti

Saknar 16-bitars GIMP. Annars inget
 

Nicklas Eriksson

Aktiv medlem
Gimp

16 bitars är ju på g, men vore bra om de hade lagt till det för längesen. Så det är ett minus. Färgprofiler brukar folk ondgöra sig över också. Plugins hör väl till det positiva. Finns rätt många. Layouten är ju annorlunda i och med att det är delat i olika delar.

Mitt intryck av linux som skrivbordsmiljö är att det mognat rätt mycket på senare tid. Definitivt mycket mindre problem än tidigare. Och det ser ut att hända mycket framöver. Ubuntu 9.04 tar ett rätt stort steg, nästa Fedora lovar också mycket. Men jag tror inte att linux är för alla, än. Men om nåt år så är det nog tillräckligt bra för väldigt många. Så har det sagts många gånger förut, och jag kan inte påstå att jag tyckt att det stämt. Men med allt som hänt senaste tiden så går det fort åt rätt håll. Men det kommer säkert att kräva invänjning länge. Det är ju ett annorlunda operativ jämfört med Windows. Jag tror jag kommer få irritera mig länge än på att saker måste installeras på ett visst sätt eller sekvens och beroendena kommer inte att försvinna.

Kul att så många haft synpunkter så här långt, mer kommer hoppas jag.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Om man nu inte tillhör Generation Gratis och man inte har ett speciellt teknikintresse gällande alternativa operativsystem och programvaror, så kan jag för mitt liv inte begripa varför man skulle välja Linux med allt kludd runtomkring som jag upplever att där finns. Det är som någon här på Fotosidan som frågade om han skulle överge sitt Photoshop till förmån för Gimp. Jag fattar ingenting, men det är väl åldern...
Härlig myt att något skulle fungera bättre i windows... Jag har slängt ut windows på nästan alla mina burkar för att det är för struligt. Linux fungerar bättre "out of the box" än windows idag. Hårdvarustödet är mycket bättre och systemet är anvädarvänligt.

www.osalt.com

För övrigt är Adobe onda och därför använder man inte deras produkter lika lite som man köper dunkuddar på Jysk. Är Jysk kuddar sköna eller PS avändbart? Tja, trist isf, men med vissa gör man bara inte affärer.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Det är faktiskt inte alla som tycker det är spännande att kompilera om kärnan och specialbyggda moduler. Har du någon exotisk hårdvara är det som att sticka knivar i ögonen i Linux ibland :)
Personligen tycker jag Linux har oerhört långt kvar i desktopvärlden, det känns väldigt kantigt på väldigt många ställen. Jag har tittat in på det då och då i snart 10år sen jag testade Slackware första gången, visst händer det saker, men det känns det är lite för många kockar som göra lite för många sopport samtidigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Härlig myt att något skulle fungera bättre i windows... Jag har slängt ut windows på nästan alla mina burkar för att det är för struligt. Linux fungerar bättre "out of the box" än windows idag. Hårdvarustödet är mycket bättre och systemet är anvädarvänligt.

www.osalt.com

För övrigt är Adobe onda och därför använder man inte deras produkter lika lite som man köper dunkuddar på Jysk. Är Jysk kuddar sköna eller PS avändbart? Tja, trist isf, men med vissa gör man bara inte affärer.
Det måste väl finnas något skäl till varför folk betalar för saker itsället för att använda substitut man kan få "gratis".

För vad det är värt, lite statistik från slutet av förra året:
http://www.sweclockers.com/nyhet/8345-mac_os_x_plockar_marknadsandelar_fran_windows/

Vista hade 18,3% av marknaden för desptop OS och ökade
XP 68,7% och minskade
Totalt för Windowsversioner 87%

Det OS som gått fram på de flesta andras bekostnad är Mac OS
Kan en förklaring vara att det nu blivit lättare att köra Windows-program på Mac:arna också?

Linux har inte ens 1% av marknaden enligt denna mätning och dessutom sjunker andelen Linux-användare. Smaka på det. Efter alla dessa år med Linux så har man inte ens 1%!!! Dessutom sjunker andelen Linuxanvändare tydligen. Vad skickar det för signaler till de till verkare som utvecklar applikationer? Ska du få någon volym i applikationsförsäljningen så inte finns den att hämta på Linux-plattformen i alla fall. Främst av dessa skäl kommer Linux under överskådlig tid att främst vara av studentikost intresse på desktops.

Det kan ju också vara så att att en del värderar sin tid och räknar in även den i kostnaderna för "TOC Total Cost of Ownership". Det finns ju gungor och karuseller i allt detta. Det är väl dessutom så att Windows väljs ute på de flesta företag därför att det är industristandard och följer med vid köp. De datorer som en del kör Linux på har ju ofta redan haft Windows förinstallerat så i det fallet så är det ju en aktiv handling att avinstallera och installera Linux. Bara där gick några timmar för de flesta och hur mycket pengar tjänar man på att slänga bort något man redan betalat för och som de flesta upplever som att de fått nästan gratis. En OEM-version av Windows kostar som bekant en bråkdel av vad det gör över disk.

För den händiga finns säkert några kronor att tjäna på Linux men det är så pass knöligt att en del tillverkare sett en affärside´i att förpacka Linux åt kunderna och ta betalt för det på samma sätt som Apple och Microsoft tar betalt för sina grejor. Men i fallet Novell så har de en hord av gratisarbetande entusiaster som de åker snålskjuts på. Det måste ju vara rena drömmen för ett företag som blev utkonkurrerat av Microsoft på nätoperativsidan för många år sedan efter att på 80-talet ha ägt den nischen att så drastiskt kunna banta sina egna utvecklingskostnader :).

Köper du tillbehör (hård som mjuk) så finns ofta drivrutiner för Windows och Mac. Det underlättar. Att köra Linux på desktop för mig är som att tvingas återuppleva strulet med drivrutiner till exv. OS 2 en gång i tiden. Det är säkert bättre ställt idag för Linux än det var för OS 2 men ingendera av dessa OS är industristandard i någon enda nische praktiskt taget. Det är däremot Mac OS och de flesta viktiga kontorsprogram som är industristandard finns även för Mac, men det gör de inte för Linux.

Att som en del kalla Adobe för "evil" är ju bara fånigt även om jag själv inte direkt applåderade vad det bolaget gjorde efter att de köpte upp Pixmantec bara för att lägga ned RawShooter. Men roten i det problemet var nog snarast de tillverkarspecifika RAW-formaten och att man inte hade någon acceptabel migrationsväg (konverterare) för de som ville flytta sina gamla redigeringar till exv. Lightroom. Adobe är trots allt en av de få som verkligen försökt etablera ett generellt RAW-format (DNG) och det är mer än man kan säga om de flesta i den här branschen som alla jobbar hårt på att mura murar runt sina egna kunder och marknader.
 
Senast ändrad:

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
För övrigt är Adobe onda och därför använder man inte deras produkter lika lite som man köper dunkuddar på Jysk. Är Jysk kuddar sköna eller PS avändbart? Tja, trist isf, men med vissa gör man bara inte affärer.
1. Du skriver att Adobe är onda. Kan du förklara vad du menar med det? Eller är det något meningslöst mantra du kör med?

2. Det är väl upp till var och en att välja vilket operativsystem de vill använda, så varför har du en så inskränkt syn på saken? Är de som väljer ett annat operativsystem än dig sämre människor? Men jag förmodar att tolerans inte tillhör din mer framträdande sidor.
 

fredrikru

Aktiv medlem
För mig så har det ibland varit enklare att installera Linux än XP för man slipper hålla på med att efterinstallera en massa drivrutiner och 100 säkerhets patchar..

Fast enklaste XP installationen har jag gjort på min Mac via Bootcamp :)

Linux växer stort på server sidan och själv tycker jag det är enklare att administrera en Unix/Linux server än en Windows server. Jobbar med teknik för affärs system och administrerar rätt stora databaser (Oftast Oracle).

Varför jag kör mac hemma är att jag saknar Lightroom och stöd för för del hårdvara som min monitor kalibrator. Sen är macarna rätt snygga med. Sen är MacOs X också byggt unix :)

Fast som surfdator så funkar Linux riktigt bra och man kan fixa ihop riktigt bra surftdatorer på klenare hårdvara.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För mig så har det ibland varit enklare att installera Linux än XP för man slipper hålla på med att efterinstallera en massa drivrutiner och 100 säkerhets patchar..

Fast enklaste XP installationen har jag gjort på min Mac via Bootcamp :)

Linux växer stort på server sidan och själv tycker jag det är enklare att administrera en Unix/Linux server än en Windows server. Jobbar med teknik för affärs system och administrerar rätt stora databaser (Oftast Oracle).

Varför jag kör mac hemma är att jag saknar Lightroom och stöd för för del hårdvara som min monitor kalibrator. Sen är macarna rätt snygga med. Sen är MacOs X också byggt unix :)

Fast som surfdator så funkar Linux riktigt bra och man kan fixa ihop riktigt bra surftdatorer på klenare hårdvara.
Servrar är en annan sak men nu pratade vi väl desktop-användning på ett fotoforum.

Det är strul med alla typer av OS - mer eller mindre. Om du bara ska surfa så behövs ju ingenting i övrigt av vara sig hård eller mjukvara och då behövs heller inga extra drivrutiner normalt.

Visst, det finns undantag. Min IBM kan man knappt få det mest elemantära att funka i om man kör en standardinstallation av XP, men det handlar mer om att IBM strulat till det och inte Microsoft. De har egna lösningar på allt istället för att luta sig på det som redan finns i Windows som andra tillverkare gör i betydligt högre utsträckning. IBM tycker säkert det är ett mervärde :).
 

larsak

Aktiv medlem
Jag kör linux på en av mina två maskiner (den andra är en mac).
Varför gör jag det? Jo det finns ett par orsaker:

-Min linuxburk är är en gammal laptop och linux med rätt grafiska miljö är snabbare än Windows på den.

-Jag tycker om pakethanteringssystemet. Här har faktiskt både MS och Apple mycket att lära.

-Jag använder digikam för att hantera mina digitala bilder. Det passar mig att metadata sparas i en sqlite-databas som jag lätt kan göra sökningar i via t.ex. pythonskript om jag vill.

-Jag tycker om filsystemet, man petar in sina partitioner/diskar där man vill ha dem. Vill man bygga ut är det bara att se till att de nya monteras på rätt ställe så snurrar det bara på.

Den uppmärksamme läsaren ser nu att det är mycket "Jag" och "passar mig" ovan. Jag ger inga sanningar som gäller för alla, jag bidrar bara med mina åsikter. Det viktigaste med våra verktyg är väl egentligen inte vilka program de kör eller vilket märke det står på maskinen utan att de passar oss som användare?

/Lars
 

Nicklas Eriksson

Aktiv medlem
Bifogar en skärmdump från min laptop. Tycker det ser rätt behagligt ut. KDE 4.*. Servrar är inte ett ämne för den här tråden, men inte ointressant.
När det gäll er drivrutiner så verkar det vara fler och fler som tar fram linuxdrivrutiner till sina produkter. Både nya och gamla grejer. Tankade hem drivrutiner till mina skrivare häromdagen och då fanns det linuxdrivrutiner till båda! Nu var det dock windows som jag skulle ha.

Att koppla upp sig med samba mot ett hemmanätverk med Windowsdatorer tyckte jag var knepigt förr, funkar klockrent idag.
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Windows och Mac är massmarknadsprodukter och det är inte Linux - ännu. Så länge det inte är det så kómmer det främst att vara "kramat" av studenter och entusiaster eller folk som jobbar med Linux-servrar på jobbet och vill leva i samma värld hela tiden. Men ännu är Linux inget alternativ för den brada massan. Hade det varit det skulle inte andelen Linix-användare sjunka utan istället öka. Det är väl ett facit över dessa år ändå som det är svårt att snacka sig runt.

Jag har verkligen inget emot Linux, tvärtom. Alla tjänar på att Microsoft ruskas om ibland i sin skyddade verkstad. Den dagen Linux blir ett verkligt alternativ och det finns industristandard applikationer på den plattformen också så kommer även jag att applådera. Tyvärr verkar vägen dit ganska lång.
 

Starslin.se

Aktiv medlem
Sjunkande?

... Men ännu är Linux inget alternativ för den brada massan. Hade det varit det skulle inte andelen Linix-användare sjunka utan istället öka. Det är väl ett facit över dessa år ändå som det är svårt att snacka sig runt.....
Blev lite förvånad över detta!
Så som jag har förstått så är väl antalet användare fler nu är innan?

Själv så kör jag på XP och Ubuntu (nybörjar Linux) på samma dator och TinyMe på en gammal bärbar och ytterligare en med Ubuntu vid TV-n.
Att det har blivit Ubuntu beror mest på att den är såpass stabil och användarvänlig för en ovan användare.
Skulle min dator med OEM installation med XP, haverera så har jag inga större problem att byta rakt av. Kör istort sett samma program i båda OS-en.

//Henric
 

tozz

Avslutat medlemskap
Blev lite förvånad över detta!
Så som jag har förstått så är väl antalet användare fler nu är innan?

Själv så kör jag på XP och Ubuntu (nybörjar Linux) på samma dator och TinyMe på en gammal bärbar och ytterligare en med Ubuntu vid TV-n.
Att det har blivit Ubuntu beror mest på att den är såpass stabil och användarvänlig för en ovan användare.
Skulle min dator med OEM installation med XP, haverera så har jag inga större problem att byta rakt av. Kör istort sett samma program i båda OS-en.

//Henric
Linux har absolut gått stadigt uppåt de senaste åren, men vi snackar 0.2-1 procent ökning, inga "land slides" mao :)

Det finns flera olika mätningar sammanställda på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operating_systems
Andelarna skiljer ju givetvis mellan de olika men trenderna är ganska så överens.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Jag är intresserad av video, så en videoredigeringsprogramvara måste testas. Här verkar det inte finnas nåt som är riktigt bra, men Kdenlive finns i programförråden. Dock bör lite annat installeras först.
Jag använde Kdenlive i ett videoprojekt och tyckte att det fungerade hyfsat bra. Det var inte helt stabilt så jag tog för vana att spara ganska ofta för att slippa förlora så mycket när det förr eller senare kraschade... Nu är programmet inne i en generationsväxling från KDE3 till KDE4 och jag har inte testat den senaste KDE4-versionen. Den version jag testade för drygt ett år sedan kändes inte helt färdig, men var mycket lättjobbad (så länge man kom ihåg att spara med jämna mellanrum).

Använder man en pakethanterare som Synaptic eller Yast, behöver man inte bekymra sig om att installera paketen i rätt ordning utan det görs automatiskt.

Linux som sådant är ju extremt stabilt och pålitligt, men när det gäller applikationer finns hela skalan från det amatörmässiga till det professionella.

/Staffan
 
ANNONS