Annons

Sigma 18-50 f/2,8 macro eller Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

alhal

Aktiv medlem
Vad säger ni? Jag är helt på det klara att canon objektivet är superskarpt men... återspeglar sig prisskildnaden i priset?

I direkt jämförelse med Sigma objektivet? Är det revolutionerande mycket bättre? Sigmat har väl rätt bra skärpa det också?

Bortse gärna från byggkvalité, usm motor osv. Canon objektivet är bättre på allt detta, det förstår jag. Nu tycker jag ändå att sigmat känns helt ok i byggkvalité, focuserar rätt tyst trots att den har "vanlig" focusmotor. Jag är endast intresserad av att veta om bildkvalitén motiverar det MYCKET högre priset för canon objektivet.h

Någon?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Bortse gärna från byggkvalité, usm motor osv. Canon objektivet är bättre på allt detta, det förstår jag. (...) Jag är endast intresserad av att veta om bildkvalitén motiverar det MYCKET högre priset för canon objektivet.
Det kan man inte bortse från. Att Canonobjektivet t ex har IS och USM är, enligt min mening, mycket viktigare än att en pixelpeeper kanske kan upptäcka en viss skärpeskillnad.
 

alhal

Aktiv medlem
Det kan man inte bortse från. Att Canonobjektivet t ex har IS och USM är, enligt min mening, mycket viktigare än att en pixelpeeper kanske kan upptäcka en viss skärpeskillnad.
OK, om jag säger såhär då...

Jag vill inte betala för att det står canon på objektivet eller USM motor heller för den delen. Klart jag vill det är "nice to have" men om ekonomin är ansträngd och jag i första hand prioriterar bildkvalité och skärpa så får finneser som USM, IS stå åt sidan.
 

bengt-re

Aktiv medlem
Sigman är bra, men kanske inte fantastisk. Canon objektivet är nog att betrakta som bättre både med snabbare af och rent optiskt. Jag upplevde att det var mer CA i canonen, men inte testat seriöst med exakt samma motiv och så. Jag anser också att 17-40 f/4L ger trevligare färger men är inte riktigt lika skarp och saknar ett bländarteg.

För normalfoto på APS-C hus är EF-S 17-55 nog bästa valet, men inte det enda.
 

alhal

Aktiv medlem
Sigman är bra, men kanske inte fantastisk. Canon objektivet är nog att betrakta som bättre både med snabbare af och rent optiskt. Jag upplevde att det var mer CA i canonen, men inte testat seriöst med exakt samma motiv och så. Jag anser också att 17-40 f/4L ger trevligare färger men är inte riktigt lika skarp och saknar ett bländarteg.

För normalfoto på APS-C hus är EF-S 17-55 nog bästa valet, men inte det enda.

Tycker du att det är motiverat med 3ggr priset för canon objektivet jämför med sigman?

Jag har sett bilder tagna med sigman på 2,8 som är snorskarpa.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Vad gäller byggkvalitet så tror jag inte Canon-objektivet är bättre än Sigmat, snarare sämre, sen rapporteras det ju om att IS går sönder och att det kommer in damm i gluggen. Men oavsett det är ju Canon lite vassare.
 

alhal

Aktiv medlem
Svårt det ska vara med ett direkt svar på min fråga då *ler*

Provar igen... Strunta i allt annat utom bildkvalité och skärpa. Är det så mycket bättre bildkvalet och skärpa i canon gluggen att det är värt att betala tredubbelt för?
 

CalleA

Aktiv medlem
Hej,

Jag brottades med samma problem för att tag sedan och det slutade med att jag valde Tamrons 17-50mm f/2.8. Eftersom jag aldrig hade haft ett objektiv med varken IS eller USM kände jag att jag nog kunde klara mig utan det, och då blev prisskillnaden för stor för att motivera Canons objektiv.

/Calle
 

taz_k

Aktiv medlem
Svårt det ska vara med ett direkt svar på min fråga då *ler*

Provar igen... Strunta i allt annat utom bildkvalité och skärpa. Är det så mycket bättre bildkvalet och skärpa i canon gluggen att det är värt att betala tredubbelt för?
Har svårt att tro att den är så mycket bättre att det motiverar priset. Har själv Sigma (Nikon-varianten) och skärpan är det inget fel på. AF är dock inte särskilt snabb (men hamnar rätt med mitt ex iaf).

En annan sak att ta med i beräkningen är att du får antaligen uppleva ett ganska stort prisfall med tanke på att det är ett EF-S objektiv samtidigt som utvecklingen går mot FF. Jag hade övervägt Sigma eller 17-40/4 istället.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Svårt det ska vara med ett direkt svar på min fråga då *ler*

Provar igen... Strunta i allt annat utom bildkvalité och skärpa. Är det så mycket bättre bildkvalet och skärpa i canon gluggen att det är värt att betala tredubbelt för?
Har bara haft Canons, och inte kunnat jämföra, men tittar man endast på bildkvalitén skulle jag säga nej.

MEN omöjligt att säga egentligen. Vissa betalar gärna dom extra tusenlapparna för att få det där lilla extra (titta bara på audiofiler som gladeligen lägger samma pengar på högtalare som för en mindre bil).

Själv tycker jag ofta att det är värt att lägga dom sista kronorna för att få det bästa (om jag har råd).

I Canons fall är det också IS som spelar stor roll. I mitt fotograferande är det mycket värt (mörka kyrkor med stillastående motiv och där jag helst vill slippa stativ).

Så kort skulle jag säga, behöver du IS, köp Canon om du har råd, är behovet av IS mycket litet, köp Sigma.

PS! Håller dock inte helt med Kristoffer om att det går mot FF. Tror att majoriteten (om det var samma pris) hellre har det mindre formatet med mindre kameror och mindre och billigare objektiv.
Sen att många entusiaster på Fotosidan (inkl mig själv) hellre har FF (och kanske drömmer om mellanformat) är nog ändå en mindre del av totala massan.
 

alhal

Aktiv medlem
Har svårt att tro att den är så mycket bättre att det motiverar priset. Har själv Sigma (Nikon-varianten) och skärpan är det inget fel på. AF är dock inte särskilt snabb (men hamnar rätt med mitt ex iaf).

En annan sak att ta med i beräkningen är att du får antaligen uppleva ett ganska stort prisfall med tanke på att det är ett EF-S objektiv samtidigt som utvecklingen går mot FF. Jag hade övervägt Sigma eller 17-40/4 istället.
Ja, precis min tanke... Det är ju inte omöjligt att man sitter med en FF om ett par år och då suger det ju rätt fett om man lagt ut skjortan och två kostymer på ett EF-S Objektiv som måhända är superskarpt men bara bara funkar till APS-C
 

bengt-re

Aktiv medlem
Svårt det ska vara med ett direkt svar på min fråga då *ler*

Provar igen... Strunta i allt annat utom bildkvalité och skärpa. Är det så mycket bättre bildkvalet och skärpa i canon gluggen att det är värt att betala tredubbelt för?
Bra fråga, nej - så mycket bättre är inte Canonen. Sigman har lite slumpmässigt af (mitt exemplar iaf och med mitt hus) vid avstånd mellan ungefär 1 och 5 meter vid användandet av f/2.8 - det låter satans märkligt, men det är hur jag upplever det efter både tester och praktiskt fotande. Denna slupfocus kan ibland ge intryck av att optiken inte är toppskarp, men egentligen är det lite AF-miss. Och nejdå - det har inget konekevent front eller bakfucus, det är väl testat - det känns som om det vore någon typ av bristande precition i af styrningen som märkligt nog inte är lika tydlig när man kommer ännnu närmare då det med kortare DOF borde visa sig än tydligare. Sak samma - det är en marginell anmärkning, men ändå ett fenomen som gör att jag saknar mitt gamla 17-40 vilket aldrig gjorde på detta viset. En liten passus är att det möjligen blivit mindre framträdande detta problem sedan jag slutade med UV-filtret i de situationer då jag upplevt att det varit problem (mörker, höga kontraster ifrån punktljuskällor och användning i vidvinkelläge på mellanavstånd), men det är tyvärr inte något som jag kan påstå att jag VET att det har någon påverkan - jag tror att det har det, men har inte verifierat det genom systematiska tester.

Sigman ÄR skarp och bra optiskt - Canon 17-55 är så vitt jag kan säga inte speciellt mycket bättre - de är tämligen lika och båda lider en del av distortion också så rent optiskt kan du nog lika gärna välja sigman. Den är robust och känns välbyggd också. Du kan ta lika bra bilder med sigman som med Canonen, men Canonen hjälper till lite mer med USM och IS.

17-40 anser jag slår de andra två när det gäller färgåtergivning, men som sagt mindre zoomomfång och minus ett bländarsteg kostar den "uppgraderingen". Skäpemässigt är alla tre bra, någon skilland finns säkerligen, men den är inte jättestor åt något håll då alla tre är bra objektiv än än lite olika.
 

alhal

Aktiv medlem
Bra fråga, nej - så mycket bättre är inte Canonen. Sigman har lite slumpmässigt af (mitt exemplar iaf och med mitt hus) vid avstånd mellan ungefär 1 och 5 meter vid användandet av f/2.8 - det låter satans märkligt, men det är hur jag upplever det efter både tester och praktiskt fotande. Denna slupfocus kan ibland ge intryck av att optiken inte är toppskarp, men egentligen är det lite AF-miss. Och nejdå - det har inget konekevent front eller bakfucus, det är väl testat - det känns som om det vore någon typ av bristande precition i af styrningen som märkligt nog inte är lika tydlig när man kommer ännnu närmare då det med kortare DOF borde visa sig än tydligare. Sak samma - det är en marginell anmärkning, men ändå ett fenomen som gör att jag saknar mitt gamla 17-40 vilket aldrig gjorde på detta viset. En liten passus är att det möjligen blivit mindre framträdande detta problem sedan jag slutade med UV-filtret i de situationer då jag upplevt att det varit problem (mörker, höga kontraster ifrån punktljuskällor och användning i vidvinkelläge på mellanavstånd), men det är tyvärr inte något som jag kan påstå att jag VET att det har någon påverkan - jag tror att det har det, men har inte verifierat det genom systematiska tester.

Sigman ÄR skarp och bra optiskt - Canon 17-55 är så vitt jag kan säga inte speciellt mycket bättre - de är tämligen lika och båda lider en del av distortion också så rent optiskt kan du nog lika gärna välja sigman. Den är robust och känns välbyggd också. Du kan ta lika bra bilder med sigman som med Canonen, men Canonen hjälper till lite mer med USM och IS.

17-40 anser jag slår de andra två när det gäller färgåtergivning, men som sagt mindre zoomomfång och minus ett bländarsteg kostar den "uppgraderingen". Skäpemässigt är alla tre bra, någon skilland finns säkerligen, men den är inte jättestor åt något håll då alla tre är bra objektiv än än lite olika.
Tack, jag har gjort mitt val... det blir sigman och så blir det till att lägga slantarna som blir över på ett bra stativ ist.
 

ma59

Aktiv medlem
OK, om jag säger såhär då...

Jag vill inte betala för att det står canon på objektivet eller USM motor heller för den delen. Klart jag vill det är "nice to have" men om ekonomin är ansträngd och jag i första hand prioriterar bildkvalité och skärpa så får finneser som USM, IS stå åt sidan.
Med dom förutsättningarna är det solklart att Sigmat kommer göra dej nöjd!

Jag har gamla versionen, finns de som säger nya är (ännu) skarpare, inget jag vet säkert dock.

Den gamla är hur som helst mkt skarp i mitten ända fr full öppning, medan kantskärpan tar sej vid 4 och är fullt jämn mot mitten vid 5.6-8.

Kollegan har Tamrons 17-50/2,8 och han är också mkt nöjd, har väldigt likartade egenskaper som mitt.Jag anser dock Tamronen är en aning plastigare bygget, om än inte alls "usel".

Mitt Sigma var dock inte så värst bra ang AF, på min dåvarande EOS som var 350D.Kan skilja på nyare/bättre hus möjligen.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Det hjälper ju inte om objektivet rent optiskt är i toppklass. Kan det inte fokusera ordentligt och dessutom inte heller hjälpa dig att motverka skakningar blir inte bilden så bra den hade kunnat bli ändå.

Ett objektiv är inte bara en glasbit, det är ett system i sig självt.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Ja, precis min tanke... Det är ju inte omöjligt att man sitter med en FF om ett par år och då suger det ju rätt fett om man lagt ut skjortan och två kostymer på ett EF-S Objektiv som måhända är superskarpt men bara bara funkar till APS-C
Betänk dock att det fullformatobjektiv som här har nämnts som ett alternativ, EF 17-40/4L, inte anses vara speciellt bra på fullformathus.

Utmärkt på APS-C (crop) men dålig kantskärpa och kraftig vinjettering på fullformat drar ned betyget för 17-40 rejält, jag har haft ett och använt det på både APS-C och fullformat (har nu 16-35/2.8L II som är synbart bättre).

Sedan tror jag inte att fullformat kommer bli så dominerande som vissa verkar tro, APS-C är definitivt här för att stanna. Så det bör gå att sälja sitt begagnade APS-C objektiv även i framtiden, om objektivet är tillräckligt bra (inte alla fullformatobjektiv går i praktiken att sälja).
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag kan helt hålla med om att mina åsikter rörande 17-40 rör hur det är på APS-C. På analoga tiden störde jag mig ibland på just att det inte levererar hela bildcirkeln ut. Det är inte någon superobjektiv, men en orsak till att jag gillar det är att jag har tagit några riktigt bra bilder med det där dess styrkor varit orsaken till att bilderna blev bra (bra snabb noggrann af och finfina färger).

17-40 är inte bäst på någonting, men personligen är det ett objektiv som jag saknar i väskan då det är tryggt och alltid levererar som förväntat.
 

Donovan

Medlem
Sigma har ju släppt en 18-50 2,8-4,5 DC OS HSM som kostar 3000:-
http://www.tura.se/Product/Product.aspx?id=1033613088
På papperet är det ju mycket för pengarna särskilt som OS i sigma ska vara riktigt bra. Jag har dock inte sett några recensioner eller omdömen från användare här på fotosidan. Om det finns någon som har klämt/känt eller testat den i jmf med ovanstående linser så är jag mycket nyfiken :)
 
ANNONS