Annons

ETTL-sladd för Canon, 5m

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Bara så att du vet är det längre än vad som är säkert att det fungerar bra och det är också orsaken till att Canon inte tillverkar så långa ETTL-kablar. Det fungerar troligen, men bli inte upprörd om det strular funktionsmässigt.

Den andra apekten är att systemet med den kabeln troligen inte lever upp till EMC kraven och därför är i princip otillåten att använda, inte för att någon brukar bry sig om det, men använd inte kombinationen på ett sjukhus, flygplan eller någon annan stanns där störning av elektronik kan framkalla fara. Tvekar du att eller det är förbjudet att använda mobiltelefon i en miljö så anse då att det begränsningen även omfattar din långa blixtkabel.
 

masterpower

Aktiv medlem
Hej Anna,
Jag har en likadan kabel fast lite längre ( 10m). Kvalitén är super och funktionerna är utmärkta! Blixten fungerar precis som om den vore monterad på kameran.

Min däremot är spiralaktig , med ursprungslängd 1,6 meter. Den går alltså att sträcka upp till 10m. därför måste man alltid dra i kabeln mot sitt ursprungsläget vilket inte är så smidig i alla lägen. Kameran blir också betydligt mycket tyngre eftersom halva kabelns vikt ligger på kameran (om kabeln ej nuddar golv så ligger vikten på båda ändena)

När en blixt sitter på ett stativ och kopplas till OC-E3 kabeln så blir risken att stativet välter ganska stor, eftersom man drar på stativet från sitt svagaste punkt (högst upp, där blixten är monterad) En lösning är att låta kabeln gå längs stativstången och bindas ett varv runt ena benen för att få ett lägre tyngdpunkt.

Ps. Såg nu att din kabel är en vanlig sladd som är 5 meter. Tror att den är smidigare än min :) då behöver man inte tänka på vältande stativ eller tyngre kamera ;) Jag köpte min på Ebay för 52$ ink frakt/ lev: en vecka.
 

masterpower

Aktiv medlem
Bara så att du vet är det längre än vad som är säkert att det fungerar bra och det är också orsaken till att Canon inte tillverkar så långa ETTL-kablar. Det fungerar troligen, men bli inte upprörd om det strular funktionsmässigt.

Den andra apekten är att systemet med den kabeln troligen inte lever upp till EMC kraven och därför är i princip otillåten att använda, inte för att någon brukar bry sig om det, men använd inte kombinationen på ett sjukhus, flygplan eller någon annan stanns där störning av elektronik kan framkalla fara. Tvekar du att eller det är förbjudet att använda mobiltelefon i en miljö så anse då att det begränsningen även omfattar din långa blixtkabel.
Jag plåtade med min i torsdags, höll på i cirka 4 timmar. Masterblixten var en 580EX ii kopplad till kabeln och 2 slavblixtar i samma grupp. Har inte upplevt störningar eller funktionstrul en enda gång!

EMC kraven kan jag tyvärr inget om! Jag undrar bara om en kabel som skickar signal över en tråd har samma effekt som mobilens trådlösa signal?
 

Tibor

Aktiv medlem
Bara så att du vet är det längre än vad som är säkert att det fungerar bra och det är också orsaken till att Canon inte tillverkar så långa ETTL-kablar. Det fungerar troligen, men bli inte upprörd om det strular funktionsmässigt.
QUOTE]

Delar inte alls denna uppfattning. Jag har en ca 5 meter lång kabel som är tillverkad av en Canon original ETTL kabel som klippts av och skarvats med vanlig CAT5 LAN kabel. Fungerar utmärkt utan några problem.

Min gissning är att Canon har bestämt sig för att om blixten skall vara långt från kameran så skall man använda den trådlösa styrningen. Vilket iofs är OK men med en lång kabel kan man använda Master blixten som ljuspunkt och inte enbart som styrning. Jag har aldrig fått en belysning från kamerahuset att fungera bra i en flerblixtuppsätting.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det kan lika gärna vara så att Canon har konstaterat att det är svårt att uppnå EMC-kraven på andra hållet, alltså immunitet, med en lång kabel. Andra ting i omgivningen, exempelvis en mobiltelefon, kan kanske störa ut kommunikationen med blixten. Då tycker de förstås att det är bättre att inte ta den risken.

Den marknadsmässiga idén att sälja trådlösa mojänger kan ju också ha spelat in, fast om vi antar att man har åtminstone en värstingblixt (580 EX II i dagsläget), så behöver man inte köpa någonting annat än blixtar som 430 EX II för att få trådlösa slavar. Ska man trigga dem med kabel får man köpa kabeln också.
Enda gången kabeln är billigare är om man bara vill ha en enda blixt, men någon annanstans än på kameran. Det vill man kanske ibland, men jag tycker ofta att jag får otrevliga skuggor om det inte kommer lite ljus från kameran också.
 

stratocaster89

Aktiv medlem
Ursäkta om jag lånar tråden och återupplivar den igen, men jag har lite frågor om denna sladd.

Funkar det även med bara en blixt en bit bort eller behövs en masterblixt också? Jag har tex en 40D och en 430 EX II och tänker helt enkelt så att man sätter ena änden i hotshoe på huset och den andra på blixten en bit bort med tex en softbox?
Rätta mig gärna om jag har fel!

/Jonas
 

Tibor

Aktiv medlem
Ja helt rätt. Denna kabel (och andra ETTL-kablar) förlänger "kontakten" mellan kamerahuset och blixten.
 
ANNONS