Annons

Speedlite 430EX, andra ridån?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafnus

Medlem
Har en Eos 40D och en Speedlite 430EX. När jag går in i menyn för extern blixt i kameran så kan jag inte ställa in så att blixten avfyras på andra ridån. Min manual till blixten ligger hemma i Sverige så kan tyvärr inte kolla i den just nu om det går att ställa in det på blixten via menyerna på den istället för i kameran.

Någon som vet om 430EX kan avfyras på andra ridån?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ingen sån modell, men om du tittar på blixten finns det nog en knapp med tre trianglar på. Två konturer och en ifylld triangel. Tryck på den tills samma triangelsymbol visas i blixtens display.

Att du inte kan ställa in detta på kameran beror på att blixten är för gammal. Det går med 430 EX II.
 

Mafnus

Medlem
Det var snabbt svar. Tackar! Hittade knappen och det funkar fint.

Blixten avfyras med låg styrka precis när jag trycker på avtryckaren för att senare avfyras igen precis innan slutaren stänger. Är den första avfyrningen för att hjälpa autofokusen eller varför skjuter blixten två gånger?
 

Mafnus

Medlem
Ah det var på så vis. Haft blixten ett tag men den har bara gått på automatiska inställningar men var sugen på att börja leka loss lite.

Tack för era svar!
 

apersson850

Aktiv medlem
Den första blixten fyras alltid av, även om du kör med synk på första ridån. Fast då kommer båda blixtarna så tätt inpå varandra att det knappt märks att det handlar om två separata blixtar.
 

SputniQ

Aktiv medlem
Tack Calle A!
Den länken till Canon Eos flash... är nåt som jag eftersökt mycket....
Har beställt boken nu.

//Johan
 
ANNONS