Annons

Canon med trådlös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

swanvillage

Avslutat medlemskap
Jag har köpt en Cactus V4 från Kaffebrus, funkar klockrent än så länge, dock har jag inte testat den på stora avstånd ännu.
 

Leonard91

Aktiv medlem
En 430 EX i slavläge tänds inte av någon annan blixt än just en Canon i masterläge, och den mastern måste sitta på en Canonkamera.
Okej, så hur fungerar en 430 EX II i slavläge? Går den att utlösa med en blixt från kameran?

Det får nog bli en begagnad Canon 430 EX II och en radiosändare från Kaffebrus till att börja med. Då kan jag uppgradera senare om jag vill.
Det här är väl Cactus V4?: http://www.kaffebrus.nu/radiosandare-for-hot-shoe-blixtar-v4-989.html
 

Lars.L

Aktiv medlem
Säker på att den inte stod i slavläge och triggades av någon annan blixt? I slavläge spelar det ju ingen roll vilket märke blixten har.
Den stod nog i slavlägen men den användes bara för att lösa ut studioblixtarna för den var nedställd på lägsta effekt och riktad bortåt.
jag är ganska säker att det va så, men jag är inte 100 på det
 

reflux

Aktiv medlem
Okej, så hur fungerar en 430 EX II i slavläge? Går den att utlösa med en blixt från kameran?
Nej. En EX-blixt går ENBART att utlösa med en master (580 EX/EX II, STE-2), ej med intern blixt då Canons kameror inte stödjer trådlöst master-läge. Men Canon får ju sälja dubbelt så många blixtar som Nikon så nån är väl glad :-(

Annars måste du ha någon form av slavtändare till blixtskon, och EX-blixtarna är här väldigt känsliga för vilken modell du använder och man förlorar såklart all automatik (såvida vi inte pratar dyra RadioPoppers
eller nya Pocket Wizards för många tusen).
 

apersson850

Aktiv medlem
Anledningen till detta är att när man använder Canons trådlösa system, överförs även inställningar, ljusstyrka och liknande till slavblixten, innan den tändande blixten skickas ut.
Först tar alltså slaven (430 EX II, exempelvis) emot information om blixtmetod och ljusstyrka. Sedan ställer den sig i "vanligt slavläge", och när tändblixten kommer skickar den iväg sin egen blixt också.
Men tiden mellan informationen och tändblixten räknas alltså i millisekunder, så i praktiken är det bara när hela blixtskuren kommer praktiskt taget samtidigt som detta fungerar.
 

Lars.L

Aktiv medlem
detta var svaret på inlägg 66

förvisso är jag inget proffs men jag vet att vi hade en 430ex som utlösare på en nikon d40 elichr...s skyport funkade inte så då använde vi en 430ex det är jag ganska säker på då jag vet att jag reagerade på att den var en 430 och inte en 500 någonting
 

reflux

Aktiv medlem
Ledsen, men jag förstår inte riktigt vad du menar. Hur hade ni kopplat 430EX-blixten till D40n? Eller menar du att ni använde den som en optisk slav och att den triggades av kamerans blixt?


detta var svaret på inlägg 66

förvisso är jag inget proffs men jag vet att vi hade en 430ex som utlösare på en nikon d40 elichr...s skyport funkade inte så då använde vi en 430ex det är jag ganska säker på då jag vet att jag reagerade på att den var en 430 och inte en 500 någonting
 

Leonard91

Aktiv medlem
Kan medela att jag precis fick hem mitt Cactus V4 Set och 3 omnibouncer's för Canon Speedlite EX 430 II. Ingen tullavgift kom till det slutliga priset från Gadget Infinity. Det har tagit 2,5 veckor till att jag fick hem den i brevlådan.

Dock letar jag fortfarande efter en begagnad Canon blixt.
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
Hej. Lånar även jag denna blixtråd lite =)

Om jag har en 580EX II och en 430EX. Jag vill använda båda som studioblixt och placera i softbox och paraply. Klarar jag mig då på att köpa bara en ST-E2 som sändare/master? Hur synkar denna lösning rent praktiskt? Vilka förhållningsregler måste jag rätta mig efter? (måste ST-E2:an se båda blixtarna etc) Hur ställs blixtarna in?

Många frågor på samma gång, men jag är lite förvirrad i detta..
 

CalleA

Aktiv medlem
Hej. Lånar även jag denna blixtråd lite =)

Om jag har en 580EX II och en 430EX. Jag vill använda båda som studioblixt och placera i softbox och paraply. Klarar jag mig då på att köpa bara en ST-E2 som sändare/master? Hur synkar denna lösning rent praktiskt? Vilka förhållningsregler måste jag rätta mig efter? (måste ST-E2:an se båda blixtarna etc) Hur ställs blixtarna in?

Många frågor på samma gång, men jag är lite förvirrad i detta..
Kan du inte koppla 580:an till kameran genom en sladd (t.ex. en sådan här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=19771) och låta den vara master? Då slipper du ju köpa en ST-E2 och kan lägga de pengarna på andra roliga prylar istället ;-)

/Calle
 

Nicklas.T

Aktiv medlem
ANNONS