Annons

Stockholm flashing

Produkter
(logga in för att koppla)

ollelle

Medlem
Banga på varann i tråden ni, men jag har ingen lust att träffa såna neandertalare live. Det finns mycket trevligare folk att umgås med, till å med på internet.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
Banga på varann i tråden ni, men jag har ingen lust att träffa såna neandertalare live. Det finns mycket trevligare folk att umgås med, till å med på internet.
Och då blir den självklara frågan vad du bidrog med? Läser man tråden verkar ju viljan vara stor att lösa problem med missförstånd, bortsett från ett par inlägg där man verkar vilja elda på det hela istället. Det känns ju inte riktigt som att du har en skapande förmåga, utan en mer provokativ inställning. Det är ju tur att allt här är frivilligt.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Jag är med på den 28:e :)

Skulle dock vilja få lite mer information om planen för det hela.

/Martin
ska man ha en plan också? =/

skämt å sido! Jag har ingen riktig plan, men jag har lagt upp en tråd på modellbilder.se så kanske vi kan få till att en modell kommer och ställer upp. Det vore kul.

annars får väl jag ställa upp och modella, det var ett tag sen sist, men så svårt är det ju inte =P


njae, men ett ställe jag skulle vilja fota på är på söder, precis mitt emot statshuset. Där har man utsikt över hela gamla stan/kungsholmen/centralen från högt upp.

Addressen är bastugatan. Kan nog bli riktigt häftigt när solen går/gått ner och man kan få lite bakgrundsljus i stan samtidigt som man har någon i förgrunden man fokuserar på.

Några andra idéer?
 

Martin Gunnarson

Aktiv medlem
ska man ha en plan också? =/

skämt å sido! Jag har ingen riktig plan, men jag har lagt upp en tråd på modellbilder.se så kanske vi kan få till att en modell kommer och ställer upp. Det vore kul.

annars får väl jag ställa upp och modella, det var ett tag sen sist, men så svårt är det ju inte =P


njae, men ett ställe jag skulle vilja fota på är på söder, precis mitt emot statshuset. Där har man utsikt över hela gamla stan/kungsholmen/centralen från högt upp.

Addressen är bastugatan. Kan nog bli riktigt häftigt när solen går/gått ner och man kan få lite bakgrundsljus i stan samtidigt som man har någon i förgrunden man fokuserar på.

Några andra idéer?
28e funkar nästan säkert för mig också.

Tycker att planen verkar bra, jag har själv provat något liknande fast från stadshuset. Orange filter (CTO) kan vara användbara så att man inte ser så blek ut. Vill vi fortsätta så finns ju hela Slussen i närheten där jag kan tänka mig att prova några siluetter med blixt bakom.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
28e funkar nästan säkert för mig också.

Tycker att planen verkar bra, jag har själv provat något liknande fast från stadshuset. Orange filter (CTO) kan vara användbara så att man inte ser så blek ut. Vill vi fortsätta så finns ju hela Slussen i närheten där jag kan tänka mig att prova några siluetter med blixt bakom.
låter bra det! CTO-filtret är ju riktigt kul att experimentera med! Det var lite det jag tänkte på med solnedgången också. då kan man ju lägga på lite cto och ta fram solen manuellt istället. Slussen kan jag också tänka mig har en hel del balla platser att plåta på.
 

Soldyrkare

Aktiv medlem
Det här ska bli strålande kul! Jag är verkligen inte haj på min SB600, så kan vi fotografer sätta oss och prata lite teknik på café innan vi drar igång, över en kopp kaffe eller så? För oss som vill då..

Jag tänker mig att vi är utomhus i solnedgångsljus, som redan nämnts, och fotograferar. Kan vara fint att vara nära vatten mm. Sen kan jag också tänka mig café, vägg-/byggnadsbakgrunder mm. Om vi vill kan vi kanske ta med oss var sin fotoblixtbild att diskutera lite kort kring?

P.s. Citat tycker jag en kan vara sparsam med, finns en "besvara" knapp och då slipper jag läsa samma text en miljard gånger ;), tyvärr så skumma jag en del för ville inte läsa alla tråkigheter. Jag blev själv rätt hårt trampad på när jag försökte skapa en tråd i porträttforumet om mitt första fotojobb. Så jag bara sluta skriva i den fast jag har en massa tankar kvar att prata med er trevliga fotografer om istället.
 

Master M6

Aktiv medlem
Jag har två Ezey boxes 60 cm på stativ samt 2st SB-800 med CTO filter skulle behöva att någon tar med sig en SB-800:a så jag kan köra CLS kontroll från en blixt.

Tycker det låter som en bra idee med söder som plats. Jag jobbar på söder vid Mariatorget så jag tror jag svänger förbi där en kväll efter jobbet och kolla runt lite. Om någon är intresserad så kan sällskap accepteras ;) Glöm dock inte kameran då!

Vi skulle ju kunna ha en liten genomgång innan där vi stegar genom CLS samt lite tankesätt mm. Jag vet ett par trevlig cafe vid Hornsgatan där vi kan sitta och ha trevligt. Tycker det låter som en skitbra ide att man tar med sig en av sina blixtbilder så man får beskriva tekniken och tankarna bakom den!
 

jagarbosse

Aktiv medlem
bra idé elisabeth, med att sätta oss på fik och diskutera teorin först och främst. kanske få igång blixtarna och så. Så får alla en chans att fråga och svara om det är något som dyker upp.

Även en annan mycket bra idé är att alla bidrar med varsin bild som man snabbt kan ge lite kritik på!


Prel. datum dom flesta verkar kunna på är 28'e, utom tobias, som kunde helgen efter istället(den 6'e t.ex.).
Istället för att flytta datumet kanske vi ska köra båda och? så har alla chans att delta.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
det blev mycket prat om Nikons CLS, förmodligen för att det är många av oss intresserade som kör nikon, men det finns ju dom som kör pentax och känån också. För er som undrar vad CLS är så är det Nikons förkortning på Creative Lighting System, dvs att man kan styra blixtens output trådlöst via en Commander-enhet: 1: kamerans inbyggda blixt; 2: SB-800 eller SB-900 på kameran eller en liten enhet som heter SU-800, vilket är som en SB-800 men utan blixt, så man styr bara blixtar via den.

men nu är det natt-dags, så man orkar dra lite kablar imorn!

martin_m6: jag har sb900 så det löser sig.
vilken tid är efter jobbet? jag jobbar i stan fram till ca 15.30-16.00, så runt då någon gång skulle passa mig rätt bra. så kan jag visa vad och var jag tänkt mig.
 

Master M6

Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt att jag endast har snackat CLS, jag brukar oftast hänga på Nikon dedikerade siter och glömde bort mig. :)

Jag kan på måndag efter 14 tiden Thomas.
 

quarc

Aktiv medlem
Såvitt jag vet så kan jag då. Blir ju Pentax så klart, men så länge vi kör manuellt så är ju alla märken kompatibla.
 
ANNONS