Annons

Stockholm flashing

Produkter
(logga in för att koppla)

jagarbosse

Aktiv medlem
Nämen tjena Åke! Ajl rajt ju opp.

Men 2-3 st kan ev inte den helgen, så vi kanske ska köra den 6'e också.

Hur funkar den 6'e för folk?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Lista än så länge:

jag
Master_m6
janne_145
erro.se
quarc
Soldyrkare
Martin_Gunnarson
CalleA
J0£L
Westin_foto


då är vi alltså 10st

det blir att vi kör den 28'e istället för den 6'e som det ser ut just nu. Flera kunde inte den 6'e men det var bara 1 som inte kunde 28'e.

Dock kan ju givetvis köra den 6'e också!

jag är på då också.



skriv gärna upp er om ni kan det datumet också.
 

erro.se

Aktiv medlem
En sak som kanske är värd att fundera på nu innan:

Om vi nu ska byt-låna blixtar och prylar av varandra.. hur gör vi om något går sönder?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Mycket bra iaktagelse!

En idé kan ju vara att alla kollar upp drulleförsäkring på prylarna(!?).
Ett annat förslag är att går något sönder så chippar alla in för reparation t.ex. Det bidrar ju till att man är lite mer försiktig!

Andra förslag välkomna!

Sen en mindre grej är ju att alla bör ta med sig minst 12st AA-batterier vardera.
 

Walle

Aktiv medlem
Lite sugen på att hänga på. Jag har ganska bra koll på blixtfotografering med studioblixtar, men oerhört lite koll på blixtfotografering med hotshoeblixt. Vore kul att få lära sig lite av de som kan! Har dock bara en Speedlight 420 EX (tror det är så den heter, den är dock utlånad) Jag skulle kunna, om det finns intresse för det, släpa med mig min Ranger (Det är en sån där Ranger RX Speed AS), ifall intresse finns för att utöka träffen från enbart hotshoe-blixtar till blixtar i största allmänhet. Jag har dubbla batterier och dubbla S-huvuden till den. (Även ordentligt med ljusformare från Elinchrom)

Men mitt intresse ligger främst på att lära mig nyttja hotshoe-blixtar från de som har erfarenhet från området! Rangern är ju dock en enkel sak jämfört med hotshoe-blixtar.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
@Walle

tanken var att enbart jobba med hotshoeblixtar, men du får gärna ta med dig din ranger om du känner för det! Kan vara kul att testa studioblixt on-location igen. jag misslyckades rätt ordentligt sist. haha.


sen tror jag att det är nog inte mycket svårare med Hot-shoeblixtar när man väl kommit på hur man använder dom. det är ju samma princip som studioblixtar, bara att man kan t.ex. zooma eller flytta runt dom mycket lättare.
 

Fabian_

Aktiv medlem
Howdy!

Om ni inte har någon begränsning på hur många deltagare som får vara med så är jag preliminärt även med! Jag har två blixtar, paraply, trådlösa blixtsändare, mottagare.. osv som jag kan ta med mig.

/Fabbe
 

Master M6

Aktiv medlem
Jag tror det är tid att begränsa det hela!

Tycker vi fokuserar på hotshoe blixtar för denna gången då det är tillräckligt att spendera flera dagar med. Kan ju ordna en andra träff och köra på studioblixtar som Walle har!

@ Fabian_ det låter bra tror vi kör en inventering dagarna innan för att planera det hela lite mer exakt. :)

Ett max antal deltagare bör även sättas då det blir svårt att förmedla information till alla på ett bra sätt annars. Sen måste vi tänka på modellen! Hon/han måste kunna hantera antalet personer som vill ta bilder också. Hur ordnas model?

När det gäller vädret tycker jag att vi bestämmer den 28:e oberoende av hur vädret är. Se bara till att klä er rätt! Jag kommer köra med underställ mössa handskar och dunjacka om så behövs. Kan bli jevligt coolt om det är skitdåligt väder men man har en bra model och snygg ljussättning.

När det gäller att saker går sönder så anser jag att den som tar sönder en sak får stå för självrisken. Om man håller något till någon annan eller lånar så har man fullt ansvar annars lånar man inte eller håller sakerna. Tycker det är viktigt att alla har klart för sig vad som gäller innan vi ger oss ut. Vad tycker ni andra?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Bra frågor Master_M6.

Ang. att begränsa tycker jag det låter som en mycket bra idé. Har faktiskt gått i dom tankarna, men ville se hur intresset såg ut nu för första träffen.

Ang. modell så har jag frågat en stockholms-baserad modell, samt även lagt upp en tråd på modellbilder.se. Har dock ej fått några svar ännu.

Stället jag har tänkt mig att vi kan vara på(börja på iaf) är uppe på en kulle. Det lär blåsa rätt bra där, men om vi turas om med att hålla i softboxar/paraplyer/reflexskärmar så kan vi ju lösa det problemet.
Då har vi även en lösning på att vi är så många. Då kan man vara 2-3 st som håller skärmar/boxar osv.

Så får vi helt enkelt turas om. =)

Bara några meter där ifrån finns ett rött staket/plank samt lite äldre häftiga byggnader som vi kan använda som scener.

Sen håller jag med dig ang. att ha sönder saker.

1. har du sönder någonting så får du betala självrisken.
2. se till att kolla om sakerna är försäkrade! annars åker man ju på hela summan.


På måndag kommer jag och Martin att åka dit och scouta ut stället, så då tar vi lite pix o langar upp här så ni vet vad vi har att vänta oss!
 

Master M6

Aktiv medlem
Kul att mr F4 kommer =)
That would be Mr f4 ;) Tror bettan får hänga med under dagen :)

Jag kan eventuellt ordna en modell. Dock vill jag kunna erbjuda henne en bild från var fotograf som hon får använda i sin portfolio! Är detta acceptabelt från alla? Om så är fallet så kan jag fråga henne.

Jag tror jag tar med mina Ezey boxes men kör dem med teleskopstänger istället för stativ så de inte blåser bort så får vi som du säger Thomas rotera vem som håller i sakerna.

Jag har även en anslutande vän som jag lovat utbilda lite inom fotografering.

Ska vi sätta ett max på säg 14 pers? Tycker vi ska köra 2 grupper om möjligt och därmed 2 modeller.

4 som fotograferar medan 3 håller bilxtar mm. Låter det som en bra idee?

Lista än så länge:

1. jagarbosse
2. Master_m6
3. janne_145
4. erro.se
5. quarc
6. Soldyrkare
7. Martin_Gunnarson
8. CalleA
9. J0£L
10. Westin_foto
11. Walle
12. Fabian_
13. Calle
14. ?

Har jag fått med alla som visat intresse?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Ta Gärna med dina ezyboxes. Vill gärna testa dom :)

sen tycker jag vi ska begränsa listan till typ 6-7.pers/model. Annars blir det överflöd av folk kan jag tänka mig.

Jag kan absolut bidra med en bild på modellen som tack.
 

CalleA

Aktiv medlem
Lista än så länge:

1. jagarbosse
2. Master_m6
3. janne_145
4. erro.se
5. quarc
6. Soldyrkare
7. Martin_Gunnarson
8. CalleA
9. J0£L
10. Westin_foto
11. Walle
12. Fabian_
13. Calle
14. ?

Har jag fått med alla som visat intresse?
Hupp, är inte CalleA och Calle samma person (läs: jag)?

/Calle A
 

Soldyrkare

Aktiv medlem
Hej, aha hotshoe blixt - vad är det? Finns nåt att läsa om det någonstans? Trodde jag skulle öva med min SB 600, men då blir det ju att låna och öva i sånt fall, ja.

Elisabeth
 
ANNONS