Annons

Stockholm flashing

Produkter
(logga in för att koppla)

Master M6

Aktiv medlem
Elisabeth den delen på din kamera som du sätter fast blixten i kameran med kallas på engelska hotshoe. Det är ett slang helt enkelt som säga att man ska fokusera på blixt som är till för att sitta på kameran. Tillskillnad från tex studioblixtar. :)
 

quarc

Aktiv medlem
Hej, aha hotshoe blixt - vad är det? Finns nåt att läsa om det någonstans? Trodde jag skulle öva med min SB 600, men då blir det ju att låna och öva i sånt fall, ja.

Elisabeth
Tror det är det de menar. D.v.s. blixtar som är avsedda att sitta på kameran (i kamerans hotshoe), men som vi kommer att använda löst från kameran. Om man kör dem manuellt med t.ex. radiokontrollerad överföring så blir funktionen samma som med större studioblixtar. Man kan även konstrollera dem trådlöst med hjälp av kamerans blixt, men då blir det märkesberoende. Jag är också lite förvirrad vilket av dessa sätt vi planerar använda.

Edit: Hade tydligen inte uppdaterat sidan, såg inte att Martin redan svarat.
 

Walle

Aktiv medlem
Hej, aha hotshoe blixt - vad är det? Finns nåt att läsa om det någonstans? Trodde jag skulle öva med min SB 600, men då blir det ju att låna och öva i sånt fall, ja.

Elisabeth
hotshoe-blixt är benämningen på alla former av blixtar som kan fästas direkt på kameran. Till skillnad från en studioblixt, som är en helt separat enhet som aldrig kan fästas direkt på kameran. SB600 är en hotshoe-blixt.

Edit: Man ska inte ha gamla flikar ligga uppe när man kommer hem från krogen.
 

jofawe

Aktiv medlem
Jag är intresserad med!
Dock kanske jag är upptagen på det datumet men om det går bra så kan jag ha en flytande anmälning kanske?

Har själv anammat strobist-tänket till 100% så jag kanske tillochmed har lite att lära ut, vem vet.. alla erfarenheter från verkligheten är väl de bästa erfarenheterna? :)
 

jagarbosse

Aktiv medlem
du är välkommen jofawe!

*****
Update till alla andra:

Platsen har blivit ändrad. (kommer ej ihåg om jag skrivit detta :p )

Jag håller på att kolla om vi kan få tillgång till en biograf som håller på att renoveras.
Jag ska ta med martin och scope'a ut stället nu i veckan.
Där har vi plats så det räcker, samt värme(!) :)

update to come!
 

Master M6

Aktiv medlem
Då min morfar har gått bort och jag ska ta tåget ner till Skåne i morgon för den kommande begravningen kommer jag inte kunna ansluta till att kolla upp biografen Thomas! Eventuellt kan jag ansluta på fredag efter 15:45 om det passar.

Så som det ser ut nu kommer det alltså bli fotografering antingen på den biograf som Thomas håller på att kolla upp eller så blir det på statshuset. Jag ska försöka hitta en kontakt som jag fick sista jag fotograferad på statshuset och se om hon kan ordna in oss på ett trevligt ställe. Jag tror det inte men man kan ju alltid försöka. :)

Jag har idag haft ett litet samtal med den ena modellen och hon kommer att ha med sig två stycken outfits.
1. Klädsel för en fin bal.
2. I andra skalan i form av en punkare eller liknande galenskaper.

Har ni några önskemål eller idéer om det hela?

Vi kommer kör med hjälp av Nikons CLS system. De som inte har Nikon kommer att få låna en SU-800 som sättes i hotshoen för att kunna utnyttja systemet. Det tar max 5 minuter att förklara hur den fungerar men en livstid att bemästra ;)

Skulle behöva veta hur många det är som inte kör Nikon som ska vara med denna storartade dag så vi kan planera lite.

Alla som kör Nikon behöver kolla att ni har en blixt till er kamera som är en SB-800/900(SB600:an kan inte agera som Master). Eller att ni har möjlighet att styra via en inbyggd blixt i er kamera. Annars måste ni se om någon på träffen är villig att låna ut en blixt till er och därmed att ni tar ansvar för den lånade utrustningen!

Vi måste även göra en inventering för att kolla vad som behöver tas med.

Jag kommer ta med följande utrustning i blixtväg för dagen:
2 st SB800:a
2 st Ezye Boxes
12 st uppladdade batteri
Jag lånar även en SB900 av Thomas för att ha som Master på min kamera.

Skulle säga att vi behöver följande:
Minst 2 st SB600/800/900 (Desto fler blixtar vi har desto roligare får vi ;) )
2 st Paraply med fäste för blixt ELLER 2 st Softboxes
Mycket batteri! Alla måste ta med sig MINST 4st!!!
Eventuella snootes eller andra modifiers
Silvertejp (SUPER VIKTIGT)

Det är väl det jag kommer på här och nu. Är det något ni saknar eller undrar än så länge?

Om ni ansluter denna dag så godkänner ni att modellerna ska få en bild av dem var, då detta är deras betalning. Om någon motsätter sig detta så säg det nu!
 

jagarbosse

Aktiv medlem
Martin:

det blir förmodligen ingen bio att fota i, då jag pratade med chefen idag och det verkade som att det inte var lägligt att komma in där, då kunden skulle flytta in i veckan osv osv. Men vi får se.

The search continues!


Ang. utrustning kommer jag att bistå med en SB900 samt en sb600 som martin nämnt. har färgfilter till båda så man kan latja lite.

Om alla tar med sig dom blixtar(hotshoe) som dom har, så gör vi det bästa av saken. Har man inte CLS och vi delar upp oss i 2 grupper så kan vi ju givetvis köra radiosändare!

Ang. modellerna så har Martin en tjejkompis som ska ställa upp, dvs hon i ovan nämnda post, samt så har jag fått kontakt med en kille som ställer upp.

Givetvis så är ju tanken att alla chippar in med varsina bilder på modellerna som tack/betalning.

Som martin skrev, så är man med på denna träff så godkänner man att man är med och donerar 1 eller 2 bilder(gärna fler) till modellerna som tack!

 

erro.se

Aktiv medlem
Jag tar med en SB-900, ett paraply och ett stativ. Att modellerna får bilder är självklart... helt vanliga TFP-"regler".
 

Master M6

Aktiv medlem
Har nu sänt iväg ett mail till min kontakt på statshuset så får vi se om ett svar kommer. Synd att vi inte kunde vara på bion hade varit nice!

VIKTIGT: Om ni anger utrustning som ni ska ta med så dra bort en SB800/900 eller annan utrustning som ni ska styra med. Vi får därmed ett inventarier av vad vi har att ljussätta med!

Utrustning som tas med för ljussättning:
1 st SB900:a
2 st SB800:a (Till Softboxarna då de har samma styrka)
1 st SB600:a
1 st paraply + stativ
2 st Ezye Boxes
12 st uppladdade batteri
 

quarc

Aktiv medlem
Jag skall försöka plocka ihop en komplett utrustning för oss som inte kör Nikon och vill köra helmanuellt :) Kör radio på alla blixtar så vi skall inte få några problem med misständningar mellan uppsättningarna.
 

jagarbosse

Aktiv medlem
till alla intresserade:


ni får mer än gärna komma med förslag på var vi kan vara.
känns som att det är bara jag och martin som engagerar oss i att hitta plats.
visst är det jag som drog igång detta, men vi kan väl hjälpas åt att få det att hända också? =)

lite intresse för att det ska bli av måste det väl finnas? =/
 

quarc

Aktiv medlem
Jag har redan tänkt så det knakat, men har inga bra inomhusidéer. Men hittar vi ingenting inomhus får vi väl köra utomhus, skall bli några plusgrader och lätt snöfall tror jag. Skansen är alltid trevlig utomhusmiljö, eller nere i någon av tunnlarna vid Slussen (mer en otrevlig miljö som kan vara just bakgrund), men där är det risk för folksamling och svårt att jobba. Vi är för stor grupp för att få stå ostört på Centralen eller någon galleria. Jag har för mig någon lokal (gamla MICRO) i Kungens Kurva står tom, ingen som har några kontakter?
 

jagarbosse

Aktiv medlem
mycket bra förslag peter!

jag känner en kille som har restaurang mitt i stan, men hittar inte hans nummer =/ där skulle vi säkerligen kunna komma o plåta mot att vi käkar samtidigt(bland det bästa jag har käkat i stockholm dessutom!)

sen beställde jag precis ett bom-stativ, 60x60 softbox och tilthead nu, så har vi tur kan jag släpa med mig det på lördag!

men nu dags att sova. Ska in på östermalm till dom "finare" kvarteren och slita imorn. Smutsig hantverkare som man är kommer man ju passa in som firren i skålen! skål!
 

jofawe

Aktiv medlem
Förslag på ställen:

SOUK-gallerian
Någon Hotell-lobby (grand kanske, är väl ingen som har råd å bo där nuförtiden ändå ;))
Stadshuset är trevligt
Bio (Gamla Draken är ju fortfarande tom)
Statens Bakteriologiska Laboratiorium (ute vid Ingenting)
Slagsta Strands galleria är ju tom sånär som på en frisör och en skobutik

Har tyvärr inga kontakter på dessa ställen, mer än att jag varit där och det är sjukt häftiga miljöer!

Hoppas det löser sig för min del, är jäkligt sugen på att hänga på!
Och om jag kommer har jag en SB900, en SB800, en Vivitar HV628 och ett gäng paraplyer, gels och cactussändare.
 

Fabian_

Aktiv medlem
Skulle behöva veta hur många det är som inte kör Nikon som ska vara med denna storartade dag så vi kan planera lite.
Jag kör på Canon. Ska jag låta blixtarna ligga hemma? Har även 2 st cactusmottagare (+sändare) version 4. Ta med eller lämna hemma?

ni får mer än gärna komma med förslag på var vi kan vara.
känns som att det är bara jag och martin som engagerar oss i att hitta plats.
Sen har jag väl ett litet platsförslag utomhus. Atlasmuren under Sankt Eriksbron. Dock är det ju rätt tuff och "skitig" miljö med mycket klotter osv. Fördel är väl att det är under tak. Det var ett förslag i alla fall. :)
 

Blurra

Aktiv medlem
Kan ni inte göra en liten samman fattning av tråden.
Jag kommer också. om det finns plats..
Tid..
Plats..
modeler.
Vad behövs..
Vad finns..

Det här går att göra något riktigt bra av. Har massa bra idéer.

/Tobbe
 
ANNONS