Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärmkalibrering för flera användare

Produkter
(logga in för att koppla)

Hundblues

Medlem
Jag har medlest Adobe Gamma försökt kalibrera min skärm, men dessvärre verkar denna kalibrering bara gälla för den användare som jag gjorde förändringen i, dvs administratören. Och försöker man köra Adobe Gamma på en annan användare säger datorn att man måste logga in som administratör. Någon som vet hur man får en kalibrering att gälla för alla användare?
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har medlest Adobe Gamma försökt kalibrera min skärm, men dessvärre verkar denna kalibrering bara gälla för den användare som jag gjorde förändringen i, dvs administratören. Och försöker man köra Adobe Gamma på en annan användare säger datorn att man måste logga in som administratör. Någon som vet hur man får en kalibrering att gälla för alla användare?
Adobe Gamma är, sedan vi gick över till platta skärmar, mer eller mindre oanvändbart. Det fungerade någorlunda vettigt med CRT-skärmar, men är numera borttaget från Photoshops senare versioner, eftersom alla som testat den på riktigt märker att det inte fungerar.

Så mitt förslag är att du köper en skärmkalibrator. De finns nu i prislägen från cirka 1000 kr och uppåt och fungerar SÅ mycket bättre än Adobe Gamma. Ju bättre skärm du har, desto viktigare är det att du verkligen kalibrerar den och då med ett program som fungerar.

Stefan
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
usäkta en lekman, men är det inte, för "normalanvändaren" som leker med lite bilder och ditt och datt med sin dator, rätt strunt samma med exakt kalibrering. Då mina bilder visas olika på nästan varenda en av de vänner jag är hemma hos och kollar. En del med blåstick, en del grönstick och en del gulstick. Sålänge gemene man inte kalibrerar korrekt är det väl strunt samma om jag kalibrerar min, eller?
 

stefohl

Aktiv medlem
usäkta en lekman, men är det inte, för "normalanvändaren" som leker med lite bilder och ditt och datt med sin dator, rätt strunt samma med exakt kalibrering. Då mina bilder visas olika på nästan varenda en av de vänner jag är hemma hos och kollar. En del med blåstick, en del grönstick och en del gulstick. Sålänge gemene man inte kalibrerar korrekt är det väl strunt samma om jag kalibrerar min, eller?
Om du någon gång vill skriva ut din bild är det väl rätt bra om du har någon koll på färgerna. Folk diskuterar skärpa med en intensitet som man kan förundras över. Det ena objektivets fördelar jämfört med det andra. Men färgerna är man inte beredd att betala för i form av en vettig skärm och kalibrator.

Stefan
som fått för lite kaffe och börjar bli eftermiddagsgrinig.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
usäkta en lekman, men är det inte, för "normalanvändaren" som leker med lite bilder och ditt och datt med sin dator, rätt strunt samma med exakt kalibrering. Då mina bilder visas olika på nästan varenda en av de vänner jag är hemma hos och kollar. En del med blåstick, en del grönstick och en del gulstick. Sålänge gemene man inte kalibrerar korrekt är det väl strunt samma om jag kalibrerar min, eller?
Om du har en skärm som visar helt fel är sannolikheten stor att det blir fel hos dina vänner också - om de inte har så felkalibrerat åt andra hållet att det kompenserar för ditt fel. Det senare låter inte så troligt, eller hur? :)

Att inte ha en kalibrerad skärm funkar så länge man inte bryr sig om hur bilderna ser ut. Så krasst är det.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
min skärm är kalibrerad tror jag. Mjukvarukalibrerad åtminstone, med Nvidias kalibreringsverktyg, funkar bra för en amatör. Ser bra ut på min skärm. Det är ingen som kommenterat just färgerna på mina bilder jag publicerar. Men vid uskrift förstår jag grejen. Helt klart.
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Om du någon gång vill skriva ut din bild är det väl rätt bra om du har någon koll på färgerna. Folk diskuterar skärpa med en intensitet som man kan förundras över. Det ena objektivets fördelar jämfört med det andra. Men färgerna är man inte beredd att betala för i form av en vettig skärm och kalibrator.

Stefan
som fått för lite kaffe och börjar bli eftermiddagsgrinig.

Såsant som det är sagt.

Jag ser tämligen omgående om en bild är överskärpt, det ser horribelt ut. Skärpa, skärpa och åter skärpa.
Grejen är att jag tycker kreativ oskärpa är ganska mycket snyggare i de flesta fall, ja, kanske inte landskapsbilder dock. Men det går troll i att ha det så skarpt som möjligt. Det förstör ofta en bild.
 

stefohl

Aktiv medlem
min skärm är kalibrerad tror jag. Mjukvarukalibrerad åtminstone, med Nvidias kalibreringsverktyg, funkar bra för en amatör. Ser bra ut på min skärm. Det är ingen som kommenterat just färgerna på mina bilder jag publicerar. Men vid uskrift förstår jag grejen. Helt klart.
Mjukvarukalibrering med NVidias kalibreringsverktyg är lika med att säga att du inte har kalibrerat skärmen. DET GÅR INTE att få till en bra kalibering med visuella program idag.


Stefan
fortfarande lika kaffesugen
 

stefohl

Aktiv medlem
Varför finns det med i inställningarna då? Om det inte går alltså?
Adobe har tagit bort dem, eftersom de kan lite mer om färgstyrning än NVidia. Sedan kan man också se det som en rest sedan CRT--dagarna. När vi hade tjockskärmar fungerar den visuella kalibreringen någorlunda vettigt, så där var den användbart som ett gratis-alternativ. Idag fungerar det inte.

Stefan
 

SmåbildsJohn

Avslutat medlemskap
Adobe har tagit bort dem, eftersom de kan lite mer om färgstyrning än NVidia. Sedan kan man också se det som en rest sedan CRT--dagarna. När vi hade tjockskärmar fungerar den visuella kalibreringen någorlunda vettigt, så där var den användbart som ett gratis-alternativ. Idag fungerar det inte.

Stefan
Jag har en gammal Dell P991(?) CRT trinitron 19tum(för tf.), som jag har till min netbook, när jag använder den stationärt.

Den känns rätt jävla kass för bildhantering, men OK för internetsurfning, så jag gör inga förändringar på bilder, men jag har försökt kalibrera den något så när med programmet i Windows 7.

Den inbyggda LED LCD 10.1tumsskärmen, känns betydligt bättre.
 

Hundblues

Medlem
Tack för alla kommentarer på min fråga

Men något egentligt svar fick jag aldrig på frågan, bara kommentaren att Adeobe Gamma är värdelöst. Hur som helst, nu har jag köpt mig en Spyder 3 express, och den verkar fungera alldeles utmärkt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Men något egentligt svar fick jag aldrig på frågan, bara kommentaren att Adeobe Gamma är värdelöst. Hur som helst, nu har jag köpt mig en Spyder 3 express, och den verkar fungera alldeles utmärkt.
Svaret till detta har du egentligen redan gett, dvs logga in som en administratör för denna dator. Men om du »bara« fick ut att man bör ha en skärmkalibrator, då var det en bra tråd.

Stefan
 
ANNONS