Annons

Låst Retina IIIc

Produkter
(logga in för att koppla)

pery

Aktiv medlem
Jag har fått en gammal Kodak Retina IIIc. När jag satt och beundrade den och "torrfotograferade" lite låste sig slutaren.

Om jag trycker in knappen för återspolning kan jag trixa lite och sen dra fram film. Då roterar den intrikata kugghjulsmekanismen som spänner slutaren, men det går ändå inte att trycka av. Inte ens om jag försöker direkt med den lilla armen på objektivet.

Någon som vet något om detta? Det vore kul om den kunde användas och inte bara stå i vitrinskåpet.

Per
 

Urr

Aktiv medlem
Att prata med en äldre kamerareparatör är ett tips. Kameran är helt mekanisk och därför är det möjligt att reparara den. Men det kostar mer än kameran är värd som begagnad. Jag råkar själv ha en Retina 1B. Gillar den skarpt! Annars är mitt råd detsamma som det jag givit tidigare, dvs att kontakta J Patric Dahlén.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Är det inte en syncro-compur-slutare på de där?
Isf finns det gott om guider för service på nätet, bara att söka :)
Jag har aldrig försökt mig på det själv, men om man inte har tummen mitt i handen bör det inte vara några större problem. Det säkra alternativet är förstås att lämna in den på service.
 

Fredrikgroth

Aktiv medlem
Jag googlade runt lite, och problemet med Retinorna som har detta problem (ja, det är tydligen vanligt) är att avtryckaren inte spänns (shutter doesn't cock, vad heter det på svenska?) när man drar tillbaka filmen. Det är alltså inte det att slutaren sitter fast, vilket jag först trodde.

Detta beror i regel på slitage eller att ett drev gått sönder.
 
ANNONS