Annons

Tetenal Variofix

Produkter
(logga in för att koppla)

frodolf

Aktiv medlem
Jag fick precis hem en förpackning med detta fix. Den pyttelilla information som kom med förpackningen påstår att en liter räcker till 12 120/135-36 och 1 kvadratmeter "baryta paper" och 2 kvadratmeter "PE/RC papers".

Det där om filmerna förstår jag. Men det där om papprena förstår jag inte, och det är två saker som verkar kluriga.

För det första: vad är "baryta paper" (baryttpapper på svenska) och "PE/RC papers". RC har jag så klart hört förut, men PE? Jag antar att baryttpapper är ett annat namn på fiberpapper, och att PE/RC är plastpapper. Stämmer det?

Det andra jag inte kan förstå är hur en liter fix bara kan räcka till en ynka kvadratmeter papper!? Kan det verkligen stämma? Jag har då kört mer än så i pappersfix tidigare, i andra fix, utan att jag har märkt något problem (kanske kommer mina barnbarn svära åt mig för att jag inte lärde mig fixa ordentligt, det återstår i och för sig att se). Min huvudräkning får det till att 12 120-filmer är nästan 0,8 kvadratmeter - ska man inte kunna fixa ganska ordentligt mycket mer papper med samma soppa som till film?

Tacksam för svar.

/Markus
 

Graal

Avslutat medlemskap
Barytpapper = fiberpapper med barytskikt, vilket är i princip alla fiberpapper. Barytskiktet består av bariumsulfat i gelatin och på det gjuts silveremulsionen som också innehåller gelatin.

Det som står i förpackningsinstruktionerna brukat stämma så det är rekommenabelt att inte räkna med högre kapacitét än det. Tetenal Variofix verkar alltså ha rätt likvärdig kapacitét per liter brukslösning i jämförelse med Tetenal Superfix plus som också räcker till 2 kv.m per liter bruks. Det ger 50 st 18x24-kopior per liter fix. Men en10 liters förpackning Variofix (2 st 5-liters pulverpack) kostar 198 kr, mot 375 kr för en 50 liters Superfix plus (5 l som spädes 1+9), så Variofix blir rejält dyrare att använda.
 

frodolf

Aktiv medlem
Tackar för svar! Baryttmysteriet utrett.

Jag antar att jag får följa tillverkarens rekommendationer när det gäller pappret. Är det någon som har koll på hur mycket en liter fix (av andra tillverkare och sorter) brukar räcka till?

Jag kikade på Superfix plus men kunde inte hitta information någonstans om huruvida det innehöll härdare eller inte. Inte ens försäljaren visste, som i sin tur frågade tillverkaren, som inte heller verkade veta, så vitt jag förstod! Så jag tog Variofix som med säkerhet inte har härdare.
 

Graal

Avslutat medlemskap
De flesta snabbfix som t.ex Superfix plus är härdande. Liksom alla andra sura fix. Variofix är inte surt och därför icke härdande. Det är vad jag lärt mig, men det kan givetvis vara felaktigt? Idag innehåller de flesta filmer härdande skikt, därför krävs egentligen inte sura fix utan det fungerar lika bra med pulverfix typ Variofix. Hur det är med papper vet jag inte men jag tror det är bäst att köra med härdande fix för att få en reptålig emulsionsyta. De enda filmer jag känner till idag som kräver härdande fix är Efkes KB 25 och 50. De har inga härdade emulsionslager. Dessa filmer ska därför härdas vid fixeringen så att de blir mera reptåliga. Icke härdande fix rekommnederas alltså inte till dessa. Och dessutom ska härdningen ske långsamt, dvs man använder enbart vatten eller ytterligt svagt surt stoppbad till dessa filmer, innan det härdande fixet som är surare. Annars kan uppsvällningar och andra emuslsionsskdor uppstå. Varför vill du använda ett icke härdande fix? I normala fall är det ingen nackdel?
 
Senast ändrad:

frodolf

Aktiv medlem
Tack återigen för information. Fotokemi för någon som inte kan ett jota om kemi är verkligen rätt knepigt... Jag ska tona fiberpapper och läste mig till att det då är att föredra att ha inte härdande fix.

Kan man istället härda bilderna efter toningen?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har använt flera olika typer av fix till papper genom åren, från pulverfix typ F-24 till sura snabbfix, och inget av dom har hindrat efterttoning av bilderna.Det har fungerat fint ändå. Nu vet jag inte 100% säkert om det är surheten i sig som är härdande (som jag lade till i förra inlägget), men annars vet jag att man förr använde alun eller kromalun-lösningar att härda med efter fixeringen. Man blandade också härdare i fixet genom att tillsätta kromalunlösning till den. Användes alun fick man köra fixeringen separat före härdningen. Ett härdande fix kunde då bestå av ½ l vatten, 200g fixernatron och 7 g kaliummetabisulfit som sedan blandades med en lösning bestående av 5g kromalun upplöst i ½ l vatten. Man brukade förr säga att härdande fix var att fördra när det blev för varmt i mörkrummet, vilket kunde göra att pappers/filmemulsionerna svällde upp.
Edit: Uppgifterna/receptet taget från Albert Svenssons Fotolexikon från 1943.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kanske är det istället så att alla fix idag är icke härdande? Jag är ju ingen expert heller. Eftersom emulsionerna har härdande lager från produktionen behövs det inte? Och att det därför fungerar med toningen oavsett vilket fix? Då det bara är ett härdande lager (inte själva emulsionerna som härdats).För om emulsionen härdats så fungerar det inte med försvagning/förstärkning i efterhand, enligt Svenssons Fotolexikon. Men förstärkning/försvagning är ju inte heller samma sak som toning. Kanske någon annan vet mera om det här?
 

frodolf

Aktiv medlem
Det är ju en intressant hypotes förstås...

Så här skriver kodak om sina tonerprodukter:

"We do not recommend using a hardening fixer for prints that you intend to tone, because it will make the paper emulsion less receptive to the toner solution. Use a non-hardening fixer, such as KODAK PROFESSIONAL Rapid Fixer Part A only. With some toners, use of a liquid hardener, such as KODAK Liquid Hardener (CAT 146 4239), is required after toning."

Med andra ord verkar det som att det går bra att tona om man har använt härdande fix. Med det verkar gå lite bättre om man använder ett icke härdande fix. Ungefär så.
 

frodolf

Aktiv medlem
Vid en snabb koll saknar Ilford rapid och hypam härdare, vilket stödjer din tes antar jag? Det är också dessa fix som tillverkarna till pappret jag använder rekommenderar. So far so good...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Vid en snabb koll saknar Ilford rapid och hypam härdare, vilket stödjer din tes antar jag? Det är också dessa fix som tillverkarna till pappret jag använder rekommenderar. So far so good...
Att jag sällan lyckas få helt rena Efke KB25 och Efke KB50, tyder också på att de fix jag använt är icke härdande. Dessa filmer saknar ju härdade skikt och härdande fix rekommeneras därför till dom. Men var får man i så fall tag i härdande fix med kromalun tillsatt?
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Att jag sällan lyckas få helt rena Efke KB25 och Efke KB50, tyder också på att de fix jag använt är icke härdande. Dessa filmer saknar ju härdade skikt och härdande fix rekommeneras därför till dom. Men var får man i så fall tag i härdande fix med kromalun tillsatt?
Vet inte om den innehåller kromalun, men annars kan man beställa Tetenal Härdare vilken blandas i antingen fixet eller stoppbadet. Jag köpte en flaska som jag blandar i fixet som ska användas till filmerna.

http://www.macodirect.de/tetenal-härterbr1-liter-p-1541.html

25ml till en liter fix/stopp.
 

henpe

Aktiv medlem
De flesta snabbfix som t.ex Superfix plus är härdande.
Jag har haft en obruten flaska superfix stående eftersom jag inte vetat hurvida den innehåller härdare eller inte. Efter flera förfrågningar via mail till Tetenal fick jag så i förra veckan detta svar:
"Please be informed, that Superfix Plus does not incorporate a hardener."

Mvh Henrik
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det är nog så att alla fix idag saknar härdare eftersom filmerna som regel har har skyddslager och inte behöver härdas. Efkes filmer däremot har bara tunna emulsionslager utan skydd, och de ska härdas. Förmodligen är det därför man ofta får dessa hål och andra emulsionsskavanker på Efke-filmerna.
 

Urr

Aktiv medlem
Ska köpa hem fix. Så länge sedan jag var i mörkrummet. Vilket fix, denna gång? Jag körde i begynnelsen med Kodak F24. Natriumtiosulfat. Sedan kom snabbfixen. Ammoniumtiosulfat om jag minns rätt. Jag vill ha ett fix som är allround, både till film och papper. Gör inget om det är pulver, men lång hållbarhet ett plus. Tetenals variofix verkar vara natriumtiosulfat. Annars är verkar det bara vara snabbfixkemi som gäller idag. Det händer att jag kopierar baryt, och därför funderar jag på natriumtiosulfatvarianten.
 

Smw

Aktiv medlem
Ska köpa hem fix. Så länge sedan jag var i mörkrummet. Vilket fix, denna gång? Jag körde i begynnelsen med Kodak F24. Natriumtiosulfat. Sedan kom snabbfixen. Ammoniumtiosulfat om jag minns rätt. Jag vill ha ett fix som är allround, både till film och papper. Gör inget om det är pulver, men lång hållbarhet ett plus. Tetenals variofix verkar vara natriumtiosulfat. Annars är verkar det bara vara snabbfixkemi som gäller idag. Det händer att jag kopierar baryt, och därför funderar jag på natriumtiosulfatvarianten.
Hej !

Tänk på att inte använda samma fix till både film och papper.
Filmfix är enl standardmetoden ok till klarningstiden blivit fördubblad.
Testas med den överblivna filmtungan.

Pappersfix är förbrukat när koncentationen av silverjoner blir för hög
för att kunna sköljas ur, alltså yta per volym. ( Illa,tvunget att läsa bruksanvisningen )


För att få maximal hållbarhet kan man använda två fixbad, det sista
alltid färskt fix, det första kan vara mera begagnat.

//MW
 

henpe

Aktiv medlem
Hej,

Sedan en tid tillbaka har jag börjat köra med alkalisk fix; fördelarna sägs vara mindre risk för fläckar, inget behov av annat än vatten som stoppbad, och kortare sköljtid. Jag tycker att detta har funkat bra, både till film, fiber- och plastpapper! Finns dock inte att köpa i Sverige vad jag vet. Jag brukar köpa 'ATS schnellfixierbad - alkalisch' från Moersch, se länk nedan. Jag brukar beställa ifrån www.macodirect.de.

https://www.moersch-photochemie.de/content/shop/fix_stop_waesserung/41/ats_schnellfixierbad_alkalisch/lang:en

Skall du köpa i butik på stan så funkar nog vilket snabbfix (ammoniumtiosulfat) som. Jag har använt Ilfords 'rapid fix' med gott resultat.

Lycka till!

/Henrik
 
ANNONS