Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Äntligen Nikon D800

genkakuzai

Aktiv medlem
Nu vet jag inte vad du har för kamera men gör följande experiment: Fota tyg, tex jeans på så långt håll att mönstret knappt syns. Fotar du med någorlunda skarpt objektiv, blända ner ett par steg, och har kort slutartid, VR av så kommer du få moiré. Det behövs alltså ingen 800E för denna effekt.
Jag har fotat en del med mellanformat, dvs inget AA-filter, så jag är väl medveten om att det existerar och ungefär vid vilka tillfällen det uppstår :) Detta är som sagt inget jag någonsin förnekat. Vidare har jag inte heller påstått att det krävs avsaknad av AA-filter för att det ska uppstå. En sak du däremot gärna få förklara för mig är varför risken för moiré ökar om VR är avstängt, för det förstår jag inte riktigt (genuint intresserad alltså) :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i och det verkar ju vara en väldigt trolig teori.

Jag provade att sätta kameran i M-läget och att stänga av auto-ISO, det hjälpte inte mot fladdret så det är nog inte enbart därför.

/Karl
Och du förväntar dig att den är så pass smart? Det tror faktiskt inte jag. Betänk att du t ex kan kombinera M-läge med TTL-blixt.

En lösning borde vara att köra med exponeringsfördröjningen om man tycker att det klonkar för mycket nära inpå exponeringen i LV-läget.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Reichmann har väldigt svårt att ändra uppfattning. Har han bestämt sig för något så gäller det i evighet.

Ett typexempel är hans tjat om att Canon borde fixa en spegelpupfällnigsknapp på sina kameror. När jag i ett mail till honom för några år sen påpekade att det finns numera. Knappen för Live View gör ju att spegeln fälls upp, och man kan ignorera den lilla extra uppvärming av sensorn som sker då. Om man bara är ute efter spegeluppfällning så har man ju inte på LV hela tiden.

Det bet inte alls. Hans svar var att LV var absolut inget vettigt substitut för en riktig spegeluppfällningsknapp.
Vi människor har väldigt svårt att förstå andra situationer än de vi själva varit med om och kan inte tänka oss in i en mängd andra situationer.
Det är mycket möjligt att för honom är det inte ett godtagbart substitut. För mig är det inte.

Ta som exempel.
Du som tycker det är ett alldeles utmärkt substitut kanske bara fotar miljöer där du är i närheten av större eller mindre samhällen, alltså har du alltid tillgång till el alla fall någon gång per dag, eller några gånger per vecka.
Vi som är ute i flera veckor i rad i ödemarken och inte har tillgång till el så betyder varje onödig användning av batteriförbrukning väldigt mycket. Att använda Live View drar mycket ström och den undviker man i det längsta. Man bär inte heller med sig massa extra batterier bara för det. Att vandra i veckor kräver att man minimerar vikten på gram nivå på allt man kan även om objektiven väger bly i dessa sammanhang.

Man ska vara försiktigt med att döma andra, alla fall innan man har alla fakta på borden.
 

PMD

Aktiv medlem
Dina invändningar är något bättre än Reichmanns. Han yrade om ökat brus medan LV var påslaget. Det handlar alltså om några sekunder i taget när man använder LV som spegeluppfällning. Jag skulle gärna vilja se någon påvisa att det bli märkbart mer brus.

Hur mycket drar LV under den korta tid man använder det som spegeluppfällning? Är det signifikant i förhållande till normal strömförbrukning? Jag tvivlar. Har man en batteriberoende kamera så ser man väl till att man inte riskerar att bli utan ström, så en eller ett par extra batteri{er} lär man ändå ha med sig.

Men visst kan din invändning vara rimlig i extrema fall. Reichmanns invändning var dock bara fånig.

Jag har alla fakta på bordet i det här fallet. Jag redogjorde för dem förut.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Att MR (Michael Reichman) mer ofta än sällan skriver om sin förutfattade åsikt och det "meddelande" han vill ha fram än om faktiska resultat. Jag kan lite undra exakt var i den typen av bilder han visade där han förmodade att hitta moire. Bilderna innehåller massvis av ful aliasing, men ingen moire - eftersom det inte finns några förutsättningar för överlagring i motiven.

Finner du "testet" trovärdigt tycker jag att du ska köpa en Canon G10 kompaktkamera i stället. MR kom fram till att den var minst lika bra som en Phase One P45+ för alla normala bruk, och jag vet personligen att en P45+ är minst likvärdig (högst antagligen en bit bättre) i skärpa och "stuns" i bilderna än t.ex D800...
Jag finner testet mer trovärdigt än dina påståenden alla fall, ärligt talat, och ditt råd att köpa Canon G10 i sådant fall förstår jag inte överhuvudtaget, men det är väl bara ett barnsligt försvar kanske.
PS G12 finns ute sen år tillbaka.

Du bör förstå att alla påståenden och tester ska samlas ihop och sen ska man göra egna bedömningar utifrån allt detta. Det gäller även dina påstående vilka en del faktiskt är väl förankrade och värdefulla medans mycket annat är värre än de fotografer och deras tester som du så kraftigt anklagar på alla möjliga sätt.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Dina invändningar är något bättre än Reichmanns. Han yrade om ökat brus medan LV var påslaget. Det handlar alltså om några sekunder i taget när man använder LV som spegeluppfällning. Jag skulle gärna vilja se någon påvisa att det bli märkbart mer brus.

Hur mycket drar LV under den korta tid man använder det som spegeluppfällning? Är det signifikant i förhållande till normal strömförbrukning? Jag tvivlar. Har man en batteriberoende kamera så ser man väl till att man inte riskerar att bli utan ström, så en eller ett par extra batteri{er} lär man ändå ha med sig.

Men visst kan din invändning vara rimlig i extrema fall. Reichmanns invändning var dock bara fånig.

Jag har alla fakta på bordet i det här fallet. Jag redogjorde för dem förut.
OK Per, jag får medge att jag inte läst denna ganska långa tråden tillräckligt väl. Du har alltid förefallit för mig vara ganska rejäl i dina inlägg så jag viker mig här :)
Fast jag kan dock påstå för dig att ett batteri extra väger mer än de få gram jag just nu försöker minska ner på kök och annan livsnödvändig utrustning men jag förstår din tanke med "bara" ett par batterier extra.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Jag finner testet mer trovärdigt än dina påståenden alla fall, ärligt talat, och ditt råd att köpa Canon G10 i sådant fall förstår jag inte överhuvudtaget, men det är väl bara ett barnsligt försvar kanske.
PS G12 finns ute sen år tillbaka.

Du bör förstå att alla påståenden och tester ska samlas ihop och sen ska man göra egna bedömningar utifrån allt detta. Det gäller även dina påstående vilka en del faktiskt är väl förankrade och värdefulla medans mycket annat är värre än de fotografer och deras tester som du så kraftigt anklagar på alla möjliga sätt.
Tittade du ens på bilderna han angav som "exempel"? Visade han en enda gång exempel på förstoringar av naturbilderna, där finlemmade detaljer fanns med? Visade han en enda gång en bild som befann sig inom "riskområdet" för riktig moire?

Min kommentar om G10 står för herr Reichman, inte för mig. Enligt honom är en Canon G10 (via associering) bättre / lika bra som en D800 för alla normala användningsområden. Jag håller inte med.
 

iSolen.se

Guest
...
En sak du däremot gärna få förklara för mig är varför risken för moiré ökar om VR är avstängt, för det förstår jag inte riktigt (genuint intresserad alltså) :)
Det är skärpan (förrutom de faktorer som angivits ovan) som gör att risk för moiré uppstår. Fotar man inte under optimala förhållande blir det ett icke-problem, det blir helt enkelt inga mönster i närheten av upplösningsgränsen som kan ge moiré.

Så, låt oss fokusera (haha) på skärpan:

Om VR är påslaget på korta slutartider får man lite slumpmässig oskärpa beroende på vad VR höll på med just när du tog bilden. VR är till för relativt långa slutartider. På korta är det onödigt, det blir bara en grej till som rör sig, stäng av och lita på din korta slutartid för bästa skärpa.
 

keckax

Aktiv medlem
Jag var in till MM och klämde på deras demo ex. av D800 och tog försäljaren lite avsides och sa till honom att jag ger honom en hundring under bordet om jag får köpa den, men icke sa Nicke. "han heter inte så" !

Mvh. /LEE
Tjo! Jag hämtade min D800 på Media Markt i Västerås idag!

Fin grej, men jag blev dessvärre varse om de stora filerna :( Segt är bara förnamnet. Hur tusan ska detta gå när jag ska behandla ett fullt 32 gig minneskort när några få filer nästan fick min dator att storkna! Och min dator är bara sex månade gammal!

/K
 

PMD

Aktiv medlem
Fast jag kan dock påstå för dig att ett batteri extra väger mer än de få gram jag just nu försöker minska ner på kök och annan livsnödvändig utrustning men jag förstår din tanke med "bara" ett par batterier extra.
Jag har aldrig sysslat med gramjakt på fjällvandring. Nu är det nog mer än 15 år sen jag fjällvandrade och då var ryggsäcken förjävligt tung. :)
 

TVS

Aktiv medlem
Det är sant, men jag anade inte att det skulle vara så här tungt med nyaste Imac Och 16 gig minne...

/K
Det låter förbaskat skumt, jag har inte fått min D800 ännu, men öppnat några .NEF-filer och det tar inte mer än kanske 3 sekunder för Camera RAW att öppna, vad öppnar du i?
 

keckax

Aktiv medlem
Det låter förbaskat skumt, jag har inte fått min D800 ännu, men öppnat några .NEF-filer och det tar inte mer än kanske 3 sekunder för Camera RAW att öppna, vad öppnar du i?
LR 4. Alltså, Jag är van med att filerna från D700 flyger upp! Jag kanske förväntar mig mer än vad som är rimligt helt enkelt, det är ju trots allt 50 Mb.

/K
 

iSolen.se

Guest
Dina invändningar är något bättre än Reichmanns. Han yrade om ökat brus medan LV var påslaget. Det handlar alltså om några sekunder i taget när man använder LV som spegeluppfällning. Jag skulle gärna vilja se någon påvisa att det bli märkbart mer brus.

Hur mycket drar LV under den korta tid man använder det som spegeluppfällning? Är det signifikant i förhållande till normal strömförbrukning? Jag tvivlar. Har man en batteriberoende kamera så ser man väl till att man inte riskerar att bli utan ström, så en eller ett par extra batteri{er} lär man ändå ha med sig.

Men visst kan din invändning vara rimlig i extrema fall. Reichmanns invändning var dock bara fånig.

Jag har alla fakta på bordet i det här fallet. Jag redogjorde för dem förut.
Klart det blir mer brus om sensorn är aktiv längre, den blir ju varm. Logiskt, eller hur? Termiskt brus kommer från värme, per definition.

Om det syns är en annan femma, på D700 syntes det.

Min lilla användning på D4 (det är inte samma sensor men samma generation) säger motsatsen, det verkar inte bli "mycket" mer brus för bilder tagna med LV än vanligt. Och då har jag använt LV i femton minuter kontinuerligt. Återkommer om detta då jag idag hårdtestat just denna funktion. Kanske ska byta till D4-tråden, jag har FORTFARANDE inte fått min D800.
 

PMD

Aktiv medlem
Klart det blir mer brus om sensorn är aktiv längre, den blir ju varm. Logiskt, eller hur? Termiskt brus kommer från värme, per definition.

Om det syns är en annan femma, på D700 syntes det.
Efter hur lång tid?

Min poäng är att några sekunders LV knappast märks i brushänseende.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Tjo! Jag hämtade min D800 på Media Markt i Västerås idag!

Fin grej, men jag blev dessvärre varse om de stora filerna :( Segt är bara förnamnet. Hur tusan ska detta gå när jag ska behandla ett fullt 32 gig minneskort när några få filer nästan fick min dator att storkna! Och min dator är bara sex månade gammal!

/K
Trevligt Kenneth !
Det måste väl vara den första dom levererart.
Dom hade ju inte ens en Canon 5D3:a till demo och visste inte ett smack när dom skulle få in D800:eek:rna. Så jäkla lite info dom får på det stället. Sony A77 tog en jäkla stund innan dom fick iväg sitt första ex.

Hoppas du fick ett bra pris för dom sak inte ta mer än de som har lägst pris på nätet så max Japan Photo priset skulle du ge.

Mvh. /LEE
 
ANNONS