Annons

Äntligen Nikon D800

keckax

Aktiv medlem
Trevligt Kenneth !
Det måste väl vara den första dom levererart.
Dom hade ju inte ens en Canon 5D3:a till demo och visste inte ett smack när dom skulle få in D800:eek:rna. Så jäkla lite info dom får på det stället. Sony A77 tog en jäkla stund innan dom fick iväg sitt första ex.

Hoppas du fick ett bra pris för dom sak inte ta mer än de som har lägst pris på nätet så max Japan Photo priset skulle du ge.

Mvh. /LEE
Mja, samma pris som Cyber och Scandinavian. Jag var så nöjd med att han ringde så pruta var det sista jag tänkte på. Tror dom fick två ex idag.

/K
 

fishnose

Aktiv medlem
Tjo! Jag hämtade min D800 på Media Markt i Västerås idag!

Fin grej, men jag blev dessvärre varse om de stora filerna :( Segt är bara förnamnet. Hur tusan ska detta gå när jag ska behandla ett fullt 32 gig minneskort när några få filer nästan fick min dator att storkna! Och min dator är bara sex månade gammal!

/K
Då har du fel dator, oavsett ålder.
USB3 kortläsare, snabba stora hårddiskar, snabb CPU exvis i7, snabbt grafikkort. Inga laptops!

När jag dumpar en 64GB CF med full HD video till HDD and plockar upp klippen på timleine säger det bara swisch. Stor, fet dator med allt. (inkl räkor och sparris)
 

iSolen.se

Guest
Då har du fel dator, oavsett ålder.
USB3 kortläsare, snabba stora hårddiskar, snabb CPU exvis i7, snabbt grafikkort. Inga laptops!

När jag dumpar en 64GB CF med full HD video till HDD and plockar upp klippen på timleine säger det bara swisch. Stor, fet dator med allt. (inkl räkor och sparris)
Oavsett dator bör det ta tre gånger längre tid att ladda och redigera bilderna.

Dvs tre swisch.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Då har du fel dator, oavsett ålder.
USB3 kortläsare, snabba stora hårddiskar, snabb CPU exvis i7, snabbt grafikkort. Inga laptops!

När jag dumpar en 64GB CF med full HD video till HDD and plockar upp klippen på timleine säger det bara swisch. Stor, fet dator med allt. (inkl räkor och sparris)
Räkor och sparris samt en full HD då är festen snart slut.

Kenneth om det är själva överföringen som går sakta så kanske du fått ett långsamt kort till kameran. Du nämnde 32 GB men CF eller SD ?
Samt kolla om du har en kortläsare som är kompatibel för det varierar mycket i hastighet om systemet är ostabilt. Annars kan du prova att koppla kameran direkt till usb. Eller kör du Appel Thunderbolt ?

Mvh. /LEE
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Nja... Vet inte vad som gäller i v-ås men mitt lokala MM prismatchar mot lokala butiker som har varan i lager, knappast mot "internetbutiker som kanske får in den framåt hösten".
Ja så har dom också sagt tidigare, sist jag var där så frågade jag specillt om Japan Photos bättre priser och då sa dom att dom matchar alla men man vet ju inte föränn man ska betala hehe.
Dom flesta ligger ju kvar på dessa 24990 Kr. förutom Japan Photo.
MM fick allså in 2 igår jaha då var dom ju inte snabbast igång med leveranserna iaf. Jäkla synd att Sverige ska vara så litet när det gäller sånt här i världen. Har alltid varit lång väntan då jag bytit en Nikon kamera tyvärr men Canon har jag kunnat få tag på ´mycket fortare.

Mvh. /LEE
 

iSolen.se

Guest
Ja så har dom också sagt tidigare, sist jag var där så frågade jag specillt om Japan Photos bättre priser och då sa dom att dom matchar alla men man vet ju inte föränn man ska betala hehe.
Dom flesta ligger ju kvar på dessa 24990 Kr. förutom Japan Photo.
MM fick allså in 2 igår jaha då var dom ju inte snabbast igång med leveranserna iaf. Jäkla synd att Sverige ska vara så litet när det gäller sånt här i världen. Har alltid varit lång väntan då jag bytit en Nikon kamera tyvärr men Canon har jag kunnat få tag på ´mycket fortare.

Mvh. /LEE
Sverige är tvärtom stort när det gäller sånt här. Med tanke på moms och skatt är våra priser mkt konkurrenskraftiga.

Japanphoto, har de levererat någon kamera?
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Sverige är tvärtom stort när det gäller sånt här. Med tanke på moms och skatt är våra priser mkt konkurrenskraftiga.

Japanphoto, har de levererat någon kamera?
Ja det var väl någon FS medlem som skrevo tidigare att han köpt sin från JP.
Vad jag menade var inte priset här utan att vi får vänta medans resten av världen får före oss. Samt att butiker som tar in sk. gråimport har större möjliheter att få dom före generalagenterna.
På MM sa dom att nä Canon 5D3 har inte börjat säljas än fast det var minst 15 här på FS som hade köpt.
Då sa dom att det är säkert grå import.

Jag är inte så hemma vad det har hänt inom Nikon dom senaste åren för
det var ett antal år sedan jag var en lycklig Nikon Digital ägare men dom kanske leverar fortare nu än förr.

Mvh. /LEE
 

iSolen.se

Guest

Falumas

Aktiv medlem
Då har du fel dator, oavsett ålder.
USB3 kortläsare, snabba stora hårddiskar, snabb CPU exvis i7, snabbt grafikkort. Inga laptops!

När jag dumpar en 64GB CF med full HD video till HDD and plockar upp klippen på timleine säger det bara swisch. Stor, fet dator med allt. (inkl räkor och sparris)
Kör man en nyare Mac (iMac eller laptop) så bör man helst glömma CF-korten. SD-korten är nästan lika snabba som CF-korten och dom tidigare nämnda Mac:arna har en snabb inbygd SD-kortsläsare.

/Karl
 

keckax

Aktiv medlem
Räkor och sparris samt en full HD då är festen snart slut.

Kenneth om det är själva överföringen som går sakta så kanske du fått ett långsamt kort till kameran. Du nämnde 32 GB men CF eller SD ?
Samt kolla om du har en kortläsare som är kompatibel för det varierar mycket i hastighet om systemet är ostabilt. Annars kan du prova att koppla kameran direkt till usb. Eller kör du Appel Thunderbolt ?

Mvh. /LEE
Japp, iMac med Thunderbolt:( Kortet är ett snabbt SD, 95 Mbit ( eller bajt :))

Det är inte överföringen så mycket som hanteringen jag ojar mig över, tycker det laggar och fryser när jag behandlar filerna.

I7 och 16 gig minne.

/K
 

Falumas

Aktiv medlem
Japp, iMac med Thunderbolt:( Kortet är ett snabbt SD, 95 Mbit ( eller bajt :))

Det är inte överföringen så mycket som hanteringen jag ojar mig över, tycker det laggar och fryser när jag behandlar filerna.

I7 och 16 gig minne.

/K
Du måste ha något som strular. CNX2, Core2Quad och 4GB hanterar bilden (har bara en D800-NEF) minst lika raskt som D700-bilderna.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Dom dyrare butikerna här i Schweiz börjar ha D800 i lager nu, där kostar den ca CHF3500 vilket är ca SEK26000. Dom billigare där den kostar runt CHF2500 vilket är ca SEK18500 har dock fortfarande långa köer.
Så jag står nog snällt kvar i kön.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Ja det var väl någon FS medlem som skrevo tidigare att han köpt sin från JP.
Vad jag menade var inte priset här utan att vi får vänta medans resten av världen får före oss. Samt att butiker som tar in sk. gråimport har större möjliheter att få dom före generalagenterna.
På MM sa dom att nä Canon 5D3 har inte börjat säljas än fast det var minst 15 här på FS som hade köpt.
Då sa dom att det är säkert grå import.

Jag är inte så hemma vad det har hänt inom Nikon dom senaste åren för
det var ett antal år sedan jag var en lycklig Nikon Digital ägare men dom kanske leverar fortare nu än förr.

Mvh. /LEE
Det enda ex jag vet var väl deras demoex?

Är det någon som köpt som kan uttala sig?
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
Japp, iMac med Thunderbolt:( Kortet är ett snabbt SD, 95 Mbit ( eller bajt :))

Det är inte överföringen så mycket som hanteringen jag ojar mig över, tycker det laggar och fryser när jag behandlar filerna.

I7 och 16 gig minne.

/K
Ja kraft har du nog så det räcker i din dator och en bild på 36MP är väl knappast något problem om allt fungerar som det ska.
Så jag undrar om detta inte mer handlar om en ostabil dator.
Prova att byta plats på minnes modulerna om du har 4 x 4GB och se om det ändrar sig, för då kan det vara en minnes krets som strular.
Grafikkortet kanske behöver få nya drivrutiner osv.
Finns ju så mycket på en dator som kan ställa till det.
Jag var tvingade att flascha om mitt moderkort efter köpet.

Sen har vi ju detta med SSD HDD som har så himla många orsaker på sitt samvete. Fick flascha om SSD också för att få min dator att bli något bättre. Får du blå skärm så beror det mest trolig på SSD disken.

Mvh. /LEE
 

Falumas

Aktiv medlem
Förklara hur D800 bilderna kan hanteras snabbare än D700 (på samma hårdvara)?

D800 är ju mångdubbelt större.
Jag märker då inte någon skillnad, det är möjligt att det är skillnad men det går väldigt snabbt att läsa in både D800-bilden jag har eller en D700-bild.

D800-bilden jag har är 41.8MB, mina D700-bilder ligger på mellan 12 och 17MB, 42MB är ju fortfarande väldigt lite data att läsa från ett medium (numera, min första hårddisk var på 20MB). Att köra igenom 42MB i processorn bör inte heller vara någon större utmaning.

/Karl
 
ANNONS