Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fråga eller inte fråga motivet vid gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Casimir

Aktiv medlem
Jag frågade en kvinna i Östermalmshallen i lördags om jag fick ta en bild på henne. Hon sade ja och jag tog några porträttbilder då hon höll sin mobiltelefon.

En stund senare när jag tagit bilden och gått ifrån henne så kom hon tillbaka och krävde att jag skulle radera bilderna omedelbart. Istället för att radera bilden så gav jag henne mitt visitkort så att hon kunde kontakta mig senare. Hennes svar blev då att hon skulle ringa sin pappa.

Frågan är nu, skall man fråga den personen man vill ta bild på eller ta en bild utan personen ifråga vet om det.

Min åsikt är att det är bäst att fråga för att kunna ta en bra bild på nära håll (50mm och fullformat DSLR) istället för att ta bilden på avstånd.

Å andra sidan så kom hennes föräldrar ifatt mig utanför Östermalmshallen och (i mitt tycke) på ett arrogant sätt krävde att jag skulle radera bilden utan att ha en diskussion om varför. Hade jag tagit bilden på håll så hade hon inte märkt något och det hade inte blivit en diskussion.

Hur gör ni, frågar eller inte frågar den ni tar bild på i samband med gatufotografering?
 

Frilansare

Medlem
Jag frågade en kvinna i Östermalmshallen i lördags om jag fick ta en bild på henne. Hon sade ja och jag tog några porträttbilder då hon höll sin mobiltelefon.

En stund senare när jag tagit bilden och gått ifrån henne så kom hon tillbaka och krävde att jag skulle radera bilderna omedelbart. Istället för att radera bilden så gav jag henne mitt visitkort så att hon kunde kontakta mig senare. Hennes svar blev då att hon skulle ringa sin pappa.

Frågan är nu, skall man fråga den personen man vill ta bild på eller ta en bild utan personen ifråga vet om det.

Min åsikt är att det är bäst att fråga för att kunna ta en bra bild på nära håll (50mm och fullformat DSLR) istället för att ta bilden på avstånd.

Å andra sidan så kom hennes föräldrar ifatt mig utanför Östermalmshallen och (i mitt tycke) på ett arrogant sätt krävde att jag skulle radera bilden utan att ha en diskussion om varför. Hade jag tagit bilden på håll så hade hon inte märkt något och det hade inte blivit en diskussion.

Hur gör ni, frågar eller inte frågar den ni tar bild på i samband med gatufotografering?
Jag menar i all välmening att om man skulle utgå från att behöva fråga precis alla som man önskar fotografera skulle du nog inte få göra annat, dessutom skulle du missa en hel del intressanta motiv och budskap.
 

Poteta

Aktiv medlem
Självklart raderar man bilden om hon ångrar sig. Sunt förnuft borde råda före lagar och regler om du frågar mig.

/edit
Fast att fråga alla som kommer med på bild är ju inte heller rimligt. :)
 

AndeLin

Ny medlem
Jag frågade en kvinna i Östermalmshallen i lördags om jag fick ta en bild på henne. Hon sade ja och jag tog några porträttbilder då hon höll sin mobiltelefon.

En stund senare när jag tagit bilden och gått ifrån henne så kom hon tillbaka och krävde att jag skulle radera bilderna omedelbart. Istället för att radera bilden så gav jag henne mitt visitkort så att hon kunde kontakta mig senare. Hennes svar blev då att hon skulle ringa sin pappa.

Frågan är nu, skall man fråga den personen man vill ta bild på eller ta en bild utan personen ifråga vet om det.

Min åsikt är att det är bäst att fråga för att kunna ta en bra bild på nära håll (50mm och fullformat DSLR) istället för att ta bilden på avstånd.

Å andra sidan så kom hennes föräldrar ifatt mig utanför Östermalmshallen och (i mitt tycke) på ett arrogant sätt krävde att jag skulle radera bilden utan att ha en diskussion om varför. Hade jag tagit bilden på håll så hade hon inte märkt något och det hade inte blivit en diskussion.

Hur gör ni, frågar eller inte frågar den ni tar bild på i samband med gatufotografering?
Och det kan ju här tilläggas att en av de föräldrarna var jag. Vi lät oss nöja med att Casimir Artmann lovade att inte publicera bilden samt att Casimir Ansmann visade oss att han hade raderat bilden från minneskortet. Det var måhända naivt av oss.

Angående arrogansen har vi nog diametralt olika uppfattning...

Förutom att vi i vår familj kan konstatera att Casimir Artmann for med lögn när han lovade att inte publicera bilden så är det en intressant diskussion utifrån ett bredare perspektiv. Oaktat vad lagen säger så kan det ju finnas skäl, t.ex. att en person har skyddad identitet, att inte vilja få en bild på sin person publicerad.

/Anders
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu kan vi dessutom konstatera att trots att bilden är borttagen från den aktuella tråden så väljer Casimir Ansmann att [...] publicera den aktuella bilden på annat ställe.
/Anders
Jag vet inte vilken "den aktuella tråden" är, men i den här tråden har jag inte sett till någon bild och jag vågar påstå att jag såg tråden i princip direkt när den lades upp. I övrigt så lägger jag mig inte i er konflikt, men om du menar att den varit publicerad i den här tråden så tror jag mig kunna hävda med ganska stor säkerhet att så inte är fallet.

Edit: Ok, det är nog en helt annan tråd som avses. Vilken kan den som vill ganska lätt leta reda på.
 
Senast redigerad av en moderator:

Carlos Z.

Aktiv medlem
intressant ämne detta. Jag tycker det bästa är att gå efter sunt och förnuft. Varje situation är unik och det är inte lätt ha ett sätt att gå till väga med. Ibland upptäcker man en situation där man bara måsta fånga med en gång, annars kan ögonblicket gå förlorad. I så fall kan man alltid fråga efteråt om man känner att man måste. Det är så jag gör i alla fall och funkar i dem flesta situationerna.

Titta gärna i min portfolio nedan, särskild under "travel". Dessa är också tagna med 50mm på fullformat och kanske 10% av dessa har jag frågat personerna i förväg. Resterande har dock varit medvetna om att jag fotograferat dem. Jag brukar då bjuda på ett leende och tummen upp, och jag brukar få detsamma tillbaka. :)

/Carlos
www.zayaphotography.com
 

FiCa1

Aktiv medlem
1) Nej, jag frågar inte om lov- En poäng med gatufoto är att fånga ögonblick av livet och människorna i det offentliga rummet.
2) Nej, jag skulle aldrig radera en bild bara för att den fotograferade krävde det - jag har rätt att fotografera vem och vad jag vill på offentlig plats.
3) Nej, jag skulle inte avstå från att publicera ett fotografi i ett icke-kommersiellt sammanhang (utställning, hemsida, fotobok etc.), enbart för att någon avbildad person kräver det.

Enligt min uppfattning är det mycket viktigt att värna om rättigheter vi som fotografer - proffs som amatörer - har. Om vi inte gör det så blir gatufoto på sikt omöjligt att utöva. Däremot bör vi naturligtvis hantera dessa lagstadgade rättigheter med omdöme.

Välkommen att kolla gatufoto på min hemsida:
www.sawantphotography.com

/ mvh FiCa1

EDIT: Jag får inte länkfunktion här på FS att fungera-
 

Poteta

Aktiv medlem
Nu kan vi dessutom konstatera att trots att bilden är borttagen från den aktuella tråden så väljer Casimir Ansmann att [...] genom att publicera den aktuella bilden på annat ställe. [...]
/Anders
Det finns tyvärr många idiotiska grejer man kan göra utan att bryta mot lagen. Detta verkar ju vara en av dem.
 
Senast redigerad av en moderator:

phool

Aktiv medlem
Har bilden i fråga blivit publicerad trots att fotografen i fråga blev ombedd att ta bort den? Har jag förstått det rätt? :-/
 

od_foto

Aktiv medlem
Det finns en lag kring foto som säger att så länge en bild inte är kränkande osv så har man full rätt att både ta den och publicera den.

Den person som alltså har krävt detta har gjort sig skyldig till att kräva något som lagen skyddar, vår svenska tryckfrihetsförordning.

Detta borde vara end of discussion. Plåta på!
 

od_foto

Aktiv medlem
1) Nej, jag frågar inte om lov- En poäng med gatufoto är att fånga ögonblick av livet och människorna i det offentliga rummet.
2) Nej, jag skulle aldrig radera en bild bara för att den fotograferade krävde det - jag har rätt att fotografera vem och vad jag vill på offentlig plats.
3) Nej, jag skulle inte avstå från att publicera ett fotografi i ett icke-kommersiellt sammanhang (utställning, hemsida, fotobok etc.), enbart för att någon avbildad person kräver det.

Enligt min uppfattning är det mycket viktigt att värna om rättigheter vi som fotografer - proffs som amatörer - har. Om vi inte gör det så blir gatufoto på sikt omöjligt att utöva. Däremot bör vi naturligtvis hantera dessa lagstadgade rättigheter med omdöme.

Välkommen att kolla gatufoto på min hemsida:
www.sawantphotography.com

/ mvh FiCa1

EDIT: Jag får inte länkfunktion här på FS att fungera-

"Like" som man säger på Facebook. Det viktigaste här är alltså: värna om fotografernas rättigheter!
 

phool

Aktiv medlem
Det finns en lag kring foto som säger att så länge en bild inte är kränkande osv så har man full rätt att både ta den och publicera den.

Den person som alltså har krävt detta har gjort sig skyldig till att kräva något som lagen skyddar, vår svenska tryckfrihetsförordning.

Detta borde vara end of discussion. Plåta på!
Jag tycker att du har helt fel, kom ihåg att det är också lagligt med djursex dvs tidelag. Om en person ber fotografen i fråga att ta bort bilden på honom/henne så tycker jag att man ska respektera det. Det är precis sånt här som gör att det kommer nya strängare lagar mot oss fotografer. Personligen tycker jag att detta var lågt, speciellt då motivet var EN människa. Men som sagt ingen har ju brutit mot lagar, fortsätt att våldta djuren också för det är inte olagligt. Om man tar bild på en stor folkmassa så är det inte EN person som är i fokus, inte lika personligt och man är inte lika "utsatt" men en porträtt som denna är helt fel att publicera om inte modellen inte själv är med på det. End of discussion.
 

revox

Aktiv medlem
Intressant tråd, jag själv hade nog valt att vara sjysst och inte publicerat bilden om den som blivit fotograferad önskat det.

Oavsett mina rättigheter så skulle det inte kännas bra att publicera en bild med en person som utryckligen önskat att slippa vara med på bild.

(I det här fallet blir det ju dock lite konstigt eftersom hon först sagt ja....)
 

od_foto

Aktiv medlem
Att jämföra porträttfoton med tidelag är helt sjukt. Håll er till ämnet, annars förlöjligar ni bara er själva.
 

riesen1970

Medlem
Om någon verkligen ber om att få bilden raderad så ska den självklart raderas, oavsett vad lagarna säger. Det finns ingen anledning att oroa, provocera och att få folk att må dåligt i onödan. Man måste ha i åtanke att alla inte är lika roade av det här med foto. Etik och moral får inte svikta för mycket, det skadar bara skrået i förlängningen.

Visst, "luften är fri", men det handlar också om vördnad och lyhördhet!
 

phool

Aktiv medlem
Att jämföra porträttfoton med tidelag är helt sjukt. Håll er till ämnet, annars förlöjligar ni bara er själva.
Jag citerar dig återigen "Den person som alltså har krävt detta har gjort sig skyldig till att kräva något som lagen skyddar, vår svenska tryckfrihetsförordning.
" Försök att förstå att bara för att det är lagligt så är det inte rätt!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
jag hade velat veta orsaken till varför man inte vill ha det publicerat. Är det en bra anledning så kan jag hålla med att man bör respektera individen.

Jag kände en gång ett par kompisars barn, 3 år. Fullt påklädd i fåtölj som jag fick ha på min hemsida i 3 år. Sen skiljde sig föräldrarna och pappan drog tillbaka sitt tillstånd att bilden på nätet. Han sa att pedofiler kunde komma åt bilden. Det var hans anledning. Ok tyckte jag. Men sen fick jag veta att hans föräldrar och morföräldrar fick lov att ha bilden på Facebook utan min byline. Frågade honom varför och då svarade han att det är familj och de har vett att veta var man kan publicera fotot.
Jag svarade med att åter ha bilden på min hemsida. Ska tilläggas att jag alltid haft mammans tillåtelse och pappans från början innan separationen.

Så en bra förklaring till fotografen tycker jag man bör ge om man inte vill ha problem. Att bara inte vilja på offentlig plats är inte en bra anledning till en gatufotograf som faktiskt hade vett att fråga först och faktiskt fick ett ja!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 
ANNONS