Annons

Finjustering-AF i Nikon D7000 el. annat kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

BOLIN

Avslutat medlemskap
Jag har haft problem med bakfokus på en D7000. På en lokal fotoklubb "riggade" vi upp den på stativ och testade AF mot en kalibreringstavla som bekräftade kraftigt bakfokus, så vi fick finjustera AF med den inbyggda funktionen i kamerahuset - ner till -15.
När jag kontaktade Nikon sade de att det var väl mycket och att den sannolikt måste justeras i kamerahuset av tekniker. Det bekräftas även på Nikons hemsida:https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/52164/~/anv%E3%A4nda-funktionen-af-finjustering

Jag skickade in kamerahus och två av Nikons egna kvalitétsobjektiv. Innan jag skickade in utrustningen var
AF-finjustering inställd på -14 för de två objektiven. När jag fick klart för mig att tekniker hade kontrollerat dem ställde jag en mail-fråga till Nikon och frågade om de hade hittat något fel i kamerahuset som de justerat, eller om de enbart justerat det med AF-finjustering. Jag fick till svar att om det stod att de justerat AF på papperet som jag får tillbaka med kamerautrustningen så betyder det att de justerat den inuti kameran.

När den kom tillbaka läste jag att de justerat AF, vilket skulle betyda att de "skruvat" i kameran. Men jag noterade att AF-finjustering var inställd på -13 på båda objektiven. Och när jag provade att ta ett par bilder med den inställningen så blev de väl rätt skarpa, men när jag ställde ned AF-finjusteringen till 0, då blev bildkvalitén lika dålig som förr. Skärpan satt inte där den skulle.
Det kan väl inte vara meningen att varje objektiv ska justeras så mycket? Rimligen borde väl värdet ligga i närheten av 0 med några få stegs avvikelse upp eller ner?

I vart fall får man det intrycket från Nikons information, enligt länken ovan.
 

correctamundo

Aktiv medlem
Meningen och meninngen. Men det går att justera till +-20 på varje enskilt objektiv (max 20 st). Om det blir bra på -14 så är ju allt frid och fröjd. Du kunde dock ha gjort det själv så frågan är varför de tyckte du prompt skulle skicka in grejerna. Gör man därtill en global justering så får den större utväxling än +-20 på enskilda (enligt Marianne Oelund). Om det finns specifika värden sparade på ett objektiv tar kameran dock ej hänsyn till sparade globala värden.
 

eskil23

Aktiv medlem
Nej, verkstan skruvar inte i kameran såvida inte justeringen ligger utanför det intervall som går att göra direkt i kameran.
 

BOLIN

Avslutat medlemskap
AF fungerar med kamerahsu utan finjusteringsfunktion

Nej, verkstan skruvar inte i kameran såvida inte justeringen ligger utanför det intervall som går att göra direkt i kameran.
Jag fick i vart fall ett skriftligt svar att det funnits ett fel i kameran och att det var inuti kameran de justerat felfokuseringen om det stod, såsom det stod på reparationsföljesedeln, att de hade utfört justering av AF. Det skulle, enligt enligt supportavdelningen, inte enbart innebära inställningar med finjusteringsfunktionen i menyn.

I länken som jag hänvisade till står det på Nikons egen hemsida: "Vi rekommenderar att du bara använder AF-finjustering när det är absolut nödvändigt eftersom den i många situationer kan störa den vanlig fokuseringen".

"Om ditt objektiv inte fokuserar som det ska bör du skicka objektivet till Nikons servicecenter eftersom AF-finjusteringsfunktionen inte är avsedd att lösa andra optiska problem än de den konstruerats för. Om fokuseringsproblemen alltid är närvarande oavsett vilket objektiv du använder tyder detta på att kamerans inställningar är felaktiga eller att kameran skadats och att detta orsakar allmänna problem med fokuseringen. Lämna in objektivet till ett servicecenter".

Nu har jag fått en returfraktsedel för att skicka in den igen, för vid en ny kontakt med dem säger de att när den är korrekt justerad så ska finjustering-AF endast behöva användas mycket marginellt i vissa fall med något enstaka objektiv och med något enstaka steg fram eller bak, som exempel: +3 eller -2. Det skulle bli bakläxa för teknikern, enligt supportavdelningen.
 

gäddmannen

Aktiv medlem
gick denna af justering på din garanti?
eller hur mycket kosta?
har två äldre nikon kameror som behöver justeras
och vet inte om det är värt det (D200 och D90)
 

BOLIN

Avslutat medlemskap
Garantireparation

gick denna af justering på din garanti?
eller hur mycket kosta?
har två äldre nikon kameror som behöver justeras
och vet inte om det är värt det (D200 och D90)
Det gick på 1 års-garantin som gick ut samtidigt, men eftersom att det bara var en finjustering i menyn och inte ett "fysiskt" ingrepp i kamerahuset så var det inte mycket arbete bakom det.
De tar däremot tillbaka den nu, och det kan innebära ett fysiskt ingrepp och justering av sensorn som sannolikt är anledningen till att den inbyggda finjusteringsfunktionen måste justeras bakåt så mycket.

Jag har fått medhåll från Nikon: efter en justering så ska finjustering-AF ligga omkring 0 och inte som efter den s k justeringen som de gjorde på min D7000, återlämnad och justerad 13 steg bakåt (-13).
En justering kan, enligt Nikons support, ta alltifrån 1 timme till 8 timmar. För min del har de lovat att göra om arbetet utan kostnad, trots att garantin nu gått ut.
Funderar du på att justera äldre kamerahus så skulle jag nog råda dig att kontakta Nikon Service i Solna för få ett en fingervisning om vad det kan kosta.
 
ANNONS