Annons

Två funktioner i Sony A7

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag efterlyser två funktioner i Sony A7:
* Radera alla bilder. Jag hittar enbart radera alla bilder med samma datum, men har jag många bilder från olika datum blir det lite omständigt att radera varje dag för sig. Finns det ingen funktion i kameran som tar bort alla bilder på en och samma gång?
* Automatisk avstängning om oanvänd. Har flertalet gånger glömt att stänga av kameran och när jag sen vill använda den är batteriet urladdat. Finns det ingen funktion som gör att om kameran inte används att den då stängs av efter x antal minuter?

Tacksam för hjälp

Hälsar Henrik
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har visserligen ingen A7 utan en annan Sony-kamera, men eftersom man tydligt ser en homogenisering av användargränssnitten mellan E- och A-mount, så kanske jag kan vara till hjälp ändå.


På min kamera går jag in i Playback-menyn och klickar på Delete.
Där kan jag välja mellan att radera:

1) Multiple images
2) All in this Folder
3) All with this date

Ser ut som att du har valt alternativ 3). Testa med alt. 2).
Vet inte ifall det sistnämnda alternativet kräver att du måste välja Standard Form och inte Date Form (via Setup > Folder Name), som du tydligen har gjort.

Annars verkar det i ditt fall vara enklast att formattera, som Snutt föreslår. Skillnaderna mot att radera är att formattering tar bort allting, inkl. skyddade filer, men att den ger ett icke fragmentariserat minneskort och ett rent bibliotek utan brutna länkar. Brutna länkar kan ibland uppstå med tiden ifall man håller på mycket med att omväxlande radera enstaka eller alla bilder och sedan fota igen. Därför bör man formattera om minneskortet nån gång emellanåt i alla fall


Det brukar finnas någon variant av "Power Save Start Time" i Setup-menyn.

Där kan man välja att kameran ska stänga av sig efter en viss tid. Se till att din kamera inte är inställd på 30 min eller nåt, utan kanske 1 min ifall det passar dig. Du "väcker" kameran genom att trycka på någon knapp.

På tidigare kameror kunde man också välja tiden "oändligt", men det valet finns ofta inte nu längre. Istället kopplas tidsbegränsningen bort ifall man har kameran kopplad till en dator, spelar in video eller spelar upp en slide show.
.
 
Tack för svaren. Det är precis dessa funktioner jag är på jakt efter min trots er guidning hittar jag inte dessa i Somy A7an. När det gäller radera bilder finns bara två alternativ: radera bilder men då måste jag klicka på varje bild jag vill ta bort alternativt ta bort per datum. Och att ändra mappen som ni nämnde hittar jag inte.

Power save funktioner hittar jag tyvärr inte heller.

Någon som har en Sony A7 som kan guida mig?

Tack för hjälpen!

/Henrik
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Väl bekomme! Vi får väl hoppas att någon som har A7 ser detta och kan hjälpa till.

Kanske att du har svårt att hitta det jag tipsat om ifall du har valt svenska som menyspråk? Det finns säkerligen smärre skillnader i menyerna - det är ju vitt skilda kameror som du (E-mount) respektive jag har (A-mount). Tror dock inte att det är större skillnader mellan dessa båda kamerors menyer än t.ex. skillnaden mellan de danska och svenska språken... :)

Så låt oss se ifall vi kan hitta motsvarande på din A7 med användning av lite fantasi. :)

Börjar med en ett av tipsen ovan, där jag skrev:
Välj Meny > Setup > Folder Name (Setup kanske kan heta Setup, Inställningar eller nåt, och Folder Name - Mappnamn)
Där kan jag på min kamera välja:

- Date Form
- Standard Form

Välj Standard Form.


Ett annat ställe:
Meny > Playback > View Mode (här kan det kanske på svenska stå Uppspelning, Visning eller nåt)
Där finns fyra val:

- Date View
- Folder View (Still)
- Folder View (MP4)
- AVCHD vIEW

Välj Folder View (Still.)


Gå sedan i Playbackmenyn till Delete (Radera eller nåt).
Där finns två val (i min kamera):

Delete
- Multiple Img.
- All in this Folder

Välj All in this Folder.

Vet inte ifall det är nödvändigt att pilla på alla tre ställena, men nu har jag använt både livrem och hängslen, så det vore väl sjutton om du inte skulle kunna radera allt i hela mappen på en gång efter detta!

Observera, att Delete INTE raderar skyddade bilder. Vill du ha ett helt rent kort är det som du vet Format som gäller.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
--- Power save funktioner hittar jag tyvärr inte heller. ---
Är med en till visshet gränsande sannolikhet säker på att denna funktion finns någonstans i din kamera (tror den har funnits i alla Alpha-kameror jag sett). :)

Leta i Setup-meny efter något som de på svenska kanske har översatt till Miljö-inställning, Energispar-starttid eller nåt.
.
 
Tack för att ni engagerar er!

Hittade båda menyerna till slut. Bytte till engelska och då var det betydligt enklare. På svenska låg de under menyn Installation vilket inte kändes särskilt logiskt.

Dock har kameran hela tiden varit inställd på att stängas av efter 2min vilket den inte gjort. Hittade nån tråd på nätet som sa att man skulle uppdatera kameran för att denna funktion skulle fungera men den fungerar fortfarande inte. Så jag får leta vidare och se varför den inte fungerar.

Stort tack för hjälpen

/Henrik
 
Och nu hittade jag nån information om att jag skulle stänga av remote control och då fungerade även timern. Så nu är allt löst och jag är glad :)
 
ANNONS