Annons

skärpan hänger inte med - canon 5d mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Uppdraget är att jag ska firma ett öga, först långt ifrån och sedan zooma in hela vägen så att man ser alla detaljer i hela ögon-irisen.

Jag har Canon 5d Mark II. Fungerar det?

Jag får inte skärpan att hänga med. Någon som har något tips?

Jag har testat med ett 100mm macro och går fram mot ögat och ingenting händer med skärpan. Det blir bara suddigare och suddigare. Likaså om jag använder 24-70 och zoomar. Likaså om jag sitter i en lokal och flyttar runt kameran, skärpan hänger inte med.

Jag har inte filmat med kameran tidigare så jag vet inte riktigt hur jag ställer in.

När jag fotar så ställer jag in skärpan med tummen på AF-knappen. Men när jag filmar funkar inte det.

Jag kanske är korkad men kan någon vänlig själ förklara hur jag ska göra.

Inte nog med att jag ska filma ögat nära, när jag zoomat in hela vägen ska jag vända och se det från personens synvinkel. Alltså se det som personen ser. Vet inte riktigt hur jag ska få till det.

Tacksam för hjälp
//Bee
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Nej

Det är bara Canon 70D som har följande AF som fungerar bra vid filmning. 5DIII har vad jag vet inte följande AF vid filmning överhuvudtaget. Manuell fokus är det som gäller med den kameran om du ska zooma eller göra en åkning..
 

Bee

Aktiv medlem
Det är bara Canon 70D som har följande AF som fungerar bra vid filmning. 5DIII har vad jag vet inte följande AF vid filmning överhuvudtaget. Manuell fokus är det som gäller med den kameran om du ska zooma eller göra en åkning..
Tack för ditt svar.

Men det är ju hopplöst eftersom man bara kan titta i liveview. Jag ser inte skärpan ordentligt där. Går det att ställa in så att man ser i sökaren istället?

/Bee
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Seriösa filmare använder en dolly för att få en jämn kameraåkning.
Fokus sköts manuellt.
Normalt sett har filmobjektiv Antingen en spak direkt på objektivets fokusring, eller har de ngt slags större hjul som är kopplat till fokusringen med ett brett gummiband(specialgjorda).
Visst kan man säkert få samma effekt manuellt utan dessa prylar men det går nog åt många omtagningar.
Kanske(jag vet inte själv) det vettigaste är att tejpa på en egen spak för att efterlikna proffsen?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Timelaps?
Tejpa kameran på en cykel, leksak skateboard. .. vad som helst. .. rulla 1mm ta en bild osv
Ta ett foto med hög upplösning o låt videoprogrammet göra själva kameraåkningen. Så här bör du tom få 8K ;)

Bara förslag. ..
 

holck

Aktiv medlem
Stillbildsobjektiv är i regel inte parfocal, dvs, de behåller inte fokus om du zoomar. Du kan, i Liveview, slå om kameran att zooma in 10x. På detta sätt är det lättare att hålla fokus i schack. Annars rekommenderar jag dig att installera magic lantern som ger dig fokushjälp.

Anser du att du fortfarande har problem med att filma med kameran kanske du skulle investera i en videokamera istället.

// A
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Markera på objektivet med tejp var ögat är i skärpa långt ifrån och nära så behöver du inte kolla i displayen utan kan koncentrera dig på kameraåkningen.
Alt filma i 1080p, redigera i 720p och zooma i redigeringen.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Men det är ju hopplöst eftersom man bara kan titta i liveview. Jag ser inte skärpan ordentligt där. Går det att ställa in så att man ser i sökaren istället?

/Bee
För att se i sökaren måste du ha en spegellöskamera. Sony A7S är ett exemplel på en sådan som också är bra på film (så länge du inte gehöver panorera... eftersom sk. jello effect uppstår då).
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
För att se i sökaren måste du ha en spegellöskamera. Sony A7S är ett exemplel på en sådan som också är bra på film (så länge du inte gehöver panorera... eftersom sk. jello effect uppstår då).
Bara för att förtydliga,
Jello är inte unikt för A7s eller spegellösa kameror utan sker när du panorerar samtliga DSLRer och videokameror med rullande slutare.
Min BMPC4K har det inte och inte några äldre videokameror, annars har alla kameror som finns i butik idag det "problemet".

Men självklart kan du panorera med en A7S likväl som en Canon DSLR eller professionell videokamera, det gäller bara att tänka till lite först.
 
ANNONS