Annons

Snabbt löstagbar kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)

kamsam

Aktiv medlem
Att jag kan irriteras på Canons kamerarem som hänger och slänger där man minst vill ha den vid fotografering med stativ!!

Känner någon till eller har en bra lösning på kamerarem så man med ett snabbt handgrepp lösgör från kamerahuset? Något i stil med den på1970-talets Hasselbladare?
Funderat på någotslags karbinhakar men var hitta stabila sådana som inte är tunga, skramliga och repar utrustningen?

JO
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har sneglat lite på Peak Design Slide, som verkar gå att ta loss snabbt (jag har dock inte testat den själv).
Kan dock inte riktigt bestämma mig ifall det är för störande med småstumparna som sitter kvar på kameran eller inte, haha!
 

ztenlund

Aktiv medlem
De enda jag sett där man blir av med _hela_ remmen är sådana man skruvar fast i stativgängan. Förslag välkomnas dock...
 

HenryB

Aktiv medlem
De enda jag sett där man blir av med _hela_ remmen är sådana man skruvar fast i stativgängan. Förslag välkomnas dock...
Black rapid monteras i stativgängan. Jag giller den lösningen men skall du växla mellan stativ och handhållet blir det meckigare. Kameran kommer hänga vid din höft och kräver att man greppar eller håller i kameran för att den inte skall dingla för mkt när man rör på sig.
 

Excessus

Aktiv medlem
Black Rapid har så man kan använda både snabbfästet till Arca Swiss tillsammans med remmen. På så sätt blir allt enklare.
 

Erik777

Medlem
Fotospeed F4 är en rem jag sneglat lite på, men är lite velig då den ser lite klumpig ut i fästet.
Ska klara 50 KG i låsningen (respekt) och är Arca swiss anpassad.
 

afe

Aktiv medlem
Då är det ju bättre, men bäst är så stor anläggningsyta som möjligt. Nu påverkar det ju inte själva remmens funktion, så den kan ju vara bra ändå :)
 

kunert

Aktiv medlem
Jag köpte små karbinhakar med bärrem, remmen är bara att skrota, men hakarna är små
och smidiga, bara att sätta på kameraremmen, 19:- på Clas Ohlson.
Duger dom inte, så är ju 19:- inte hela världen!

Kenneth
 

anny

Aktiv medlem
Fotospeed F4 är en rem jag sneglat lite på, men är lite velig då den ser lite klumpig ut i fästet.

Ska klara 50 KG i låsningen (respekt) och är Arca swiss anpassad.

Köpte faktiskt denna och jämförde med blackrapid hos scandinavian.

Black rapiden gled mer på gortex än denna samt arca swiss kopplingen som jag testade i butik (då jag kör manfrotto) verkade funka bra i stativ

Dock var det endast en vecka sedan men remmen känns stabil och bra
 

iSolen.se

Guest
Jag köpte små karbinhakar med bärrem, remmen är bara att skrota, men hakarna är små
och smidiga, bara att sätta på kameraremmen, 19:- på Clas Ohlson.
Duger dom inte, så är ju 19:- inte hela världen!

Kenneth
Jag hade en gång karbinhakar och de fick tyvärr inte att lita på till 100% så jag hoppas de som säljs där har någon form av säkring, typ en skruv.
 

Erik777

Medlem
Köpte faktiskt denna och jämförde med blackrapid hos scandinavian.

Black rapiden gled mer på gortex än denna samt arca swiss kopplingen som jag testade i butik (då jag kör manfrotto) verkade funka bra i stativ

Dock var det endast en vecka sedan men remmen känns stabil och bra
Trevligt.
För mig är kamera remmar som kameraväskor, man kan aldrig få för många;)
 

David F Stop

Aktiv medlem
Peak Design Slide

Att jag kan irriteras på Canons kamerarem som hänger och slänger där man minst vill ha den vid fotografering med stativ!!

Känner någon till eller har en bra lösning på kamerarem så man med ett snabbt handgrepp lösgör från kamerahuset? Något i stil med den på1970-talets Hasselbladare?
Funderat på någotslags karbinhakar men var hitta stabila sådana som inte är tunga, skramliga och repar utrustningen?

JO
Jag kan varmt recommendera Peak Design Slide. Det följer med 4 snabb-knappar och ett stativfäste (av arca typ :)). Remmen är bred och mycket bekväm och kan snabb tjusteras på båda ändarna.
När man använder stativfästet och har remmen över bara en axel så ligger objektivet tätt intill din sida eller rygg istället för att sticka ut. Mycket bra.
Finns på Cyberfoto.
 

afe

Aktiv medlem
Jag köpte små karbinhakar med bärrem, remmen är bara att skrota, men hakarna är små
och smidiga, bara att sätta på kameraremmen, 19:- på Clas Ohlson.
Duger dom inte, så är ju 19:- inte hela världen!

Kenneth
Om de inte duger kan de bli betydligt dyrare än 19:- när kameran trillar i backen ;)
 
ANNONS