Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus RAW codec för Windows 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

FranzEA

Aktiv medlem
Jag har, efter massivt tjat från Microsoft, installerat Windows 10. Jag tvekade, för jag var orolig för att vissa program inte skulle vara kompatibla.

Direkt så upptäcker jag att RAW codecen för Olympus ORF (Olympus Raw Format) inte fungerar med Windows 10.

Jag kollar upp och installerar den senaste codecen jag hittar online men den fungerar inte heller med Windows 10.

Har någon därute något förslag? Jag använder en Olympus E-5, om det skulle spela någon roll.

Allt fungerade fint med Windows 7 Pro. Jag får väl återgå till den.
 

bildsten

Aktiv medlem
Även jag använder Win 10 och har haft och har flera Olympuskameror. Jag har dock aldrig varit trakterad av MS olika bildvisare utan använder ett gratis/sharewareprogram som heter Faststone Image Viewer (faststone.org) för bildvisning, genomgång av bilder så väl i datorn som på kameran samt för urval av bilder som ska redigeras vidare i PS och ACR. Programmet är dessutom utmärkt att redigera jpg-bilder i och kan en massa andra konster också. Rätt inställt så visar programmet den inbäddade jpg-bilden i rawfiler från nästan alla kameror utan ätt krångla med codecs. Programmet kan upplevas som lite "yvigt" och behöver ställas in så det ser ut och uppför sej som man vill och det finns en hel del att ställa in. Jag har använt det sedan 2005 i alla versioner och det funkar i alla versioner av Windows.
 

FranzEA

Aktiv medlem
Jag ska förtydliga att jag enbart helt enkelt vill kunna se tumnaglar av ORF-filerna i Utforskaren.

Tack för tipset!

Jag har ont om tålamod gällande sånt här och vill kunna se mina bilder så jag skaffade ett tredjepartsprogram, Fast Picture Viewer, och nu fungerar allt som det ska.

Synd bara att man måste betala för något som borde fungera även när man uppdaterar sitt OS. Jag har alltid haft OS från MS och det har fungerat, först med nu Win 10 blev det stopp.
 

sjunne

Aktiv medlem
Verkar konstigt... jag har haft E-400, E-420, E-3, E-5 och nu kör jag OM-D E-M5, smärt- och problemfritt hela vägen! Du kanske ska leta efter felet någon annanstans?
 

FranzEA

Aktiv medlem
Den enda skillnaden mot när det fungerade tidigare idag var att jag installerade Windows 10. Så jag vet inte riktigt var jag ska leta i så fall.

Jag har haft E-510, E-620 och E-5 med Win XP, Win Vista och Win 7 och det har aldrig varit några problem.
 

FranzEA

Aktiv medlem
I mitt testande fram och tillbaka så avinstallerade jag både Fast Picture Viewer och Olympus RAW Codec och då helt plötsligt fungerade det.
Tydligen har Win 10 en egen inbyggd codec/visning av RAW-filer i Utforskaren som på något sätt krockar med Olympus RAW Codec. I skrivande stund fungerar det fint i alla fall.
 
ANNONS