Annons

Trådlös webbkamera till fågelholk?

Produkter
(logga in för att koppla)

Merlin

Aktiv medlem
Vill ha en webbkamera i holken och kunna se via datorn vad som händer. Vad finns det för kameror som funkar för detta?

Mvh
 

eskil23

Aktiv medlem
Varför trådlös? Du kommer ändå att behöva dra någon form av strömförsörjning till den. Den enklaste lösningen är antagligen en valig IP-kamera med PoE (Power over Ethernet). Då behöver du bara dra en sladd för både strömförsörjning och nätverk.

Eller hade du tänkt dig något solcellsdrivet?
 

Merlin

Aktiv medlem
Det jag menade med trådlös var alltså att jag vill att bilden ska kunna överföras i realtid till min dator.

D-link-modellerna verkar ju bra. Holken sitter på en lagård så strömförsörjningen ska inte vara nåt problem.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Vi har använt en vanlig D-link till kattuggleholken.

http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/view/network-cameras/dcs-942l-enhanced-day-night-cloud-camera

En förutsättning är förstås att wifi och elsladden räcker till trädet. Bästa sättet att fästa kameran är med silvertejp och häftstift.
Med vänlig hälsning,
--Jonas
Väcker gärna denna tråd igen. Har funderat på den lösning som du använder.
Men hittar inga bra beskrivningar på kameran. Går det att ställa fokus och vad är närgränsen?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Väcker gärna denna tråd igen. Har funderat på den lösning som du använder.
Men hittar inga bra beskrivningar på kameran. Går det att ställa fokus och vad är närgränsen?
Kattuggleholkar ska ju vara ganska höga, ca 60 cm. Då är det inga problem med närgränsen när kameran fästs i taket. Vet inte om det finns/behövs AF på dessa kamerorna. Ett tips är att lägga burspån i botten på holken, det gillar ugglorna.

Tyvärr finns det en konkurrerande holk i närheten av vår och de verkar välja den. Kattugglor har ganska stora revir så vår holk står tyvärr tom.
Lycka till och var försiktig på stegen...
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Kattuggleholkar ska ju vara ganska höga, ca 60 cm. Då är det inga problem med närgränsen när kameran fästs i taket. Vet inte om det finns/behövs AF på dessa kamerorna. Ett tips är att lägga burspån i botten på holken, det gillar ugglorna.

Tyvärr finns det en konkurrerande holk i närheten av vår och de verkar välja den. Kattugglor har ganska stora revir så vår holk står tyvärr tom.
Lycka till och var försiktig på stegen...
Har haft kameran i en småfågelholk på c:a 20-25 cm avstånd. Men när jag fick fiber och ny router så slutade det att fungera. Jag vill också ha möjlighet att lägga ut kameran på nätet. Kattuggleholk låter ju kul.
Har idag köpt en billig D-link kamera som jag skall börja testa med. Tar gärna emot tips.
 

teddycool

Ny medlem
Egen kamera

Hej,
Jag har gjort en egen variant av en raspberry pi 3 och en IR kamera. Just nu är det blåmesar som häckar i holken. Man kan se en live-ström här: http://sundback.ddns.net/ men jag spelar också in så fort det rör sig.
Projektet beskriver jag här för den som är intresserad: http://www.sundback.com/wp/projekt/holkcam/holkcam2/
Kom gärna med kommentarer och ideer! Jag kommer att göra en ny variant nästa år, det blir generation 3. Då ska jag nog prova med solceller och en strömsnålare variant av kamera.
mvh
Pär
 
ANNONS