Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Nu har du väckt min nyfikenhet. Jag skall kolla dina foton innan jag tar detta vidare.
Blir spännande ock se vad du har producerat. För det är ju det som gäller. I detta fall så har ordet mindre betydelse
Jag har inga bilder publicerade på Fotosidan (utom lite här och där i Forumet). Jag har faktiskt väldigt få bilder publicerade överhuvudtaget.

Men jag förstår vad du försöker göra. Du tror att den som inte publicerar bilder inte har någon rätt att delta i en diskussion om Terje Hellesø på Fotosidan. Det är ju helt befängt, så här tog denna skriftväxling tvärt slut.

Du får gärna svara på mina frågor i mitt förra inlägg för att höja din diskussionsnivå.
 

blixtkub

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för de vänliga orden. Inte.

Vilka inlägg av mig i den här tråden tycker du "sänker ju forumet så det blir helt ointressant"? Det vore intressant att få veta det.

Om jag skulle följa gängse rutiner så skulle jag ha anmält ditt inlägg till redaktionen, men då skulle du komma för lätt undan. Det är bättre om du får pudla lite här.

Svepande fördömanden utan någon som helst referens tycker jag inte hör hemma i en seriös diskussion.
Anmäla? Pudla? Ja herregud...
 

PMD

Aktiv medlem
Och i sakfrågan? Har du något att anföra?

Kom igen nu! Något vettigt har du väl att komma med?
 

törnan

Aktiv medlem
Har inte du min bäste herre skämt ut dig själv tillräckligt ?
Frågar du alla sk Naturfotografer samma sak ?
eller är det bara för att ni min bäste Herre vill visa sig
som det utomordentliga fåniga Troll i denna Världen !
På vilket sätt har jag skämt ut mig?
Terje fick en enkel ja eller nej fråga och gav ett (icke)svar värdigt en politiker och jag ställde frågan vad som är känsligt med att besvara en enkel fråga som endast är en snabb googling bort, det var för övrigt min första interaktion i denna tråd så jag förstår inte riktigt vad jag gjort som skulle vara skamligt.
Och nej jag frågar inte alla naturfotografer samma sak, hade det inte varit för det undvikande svaret hade jag sannolikt inte gett mig in i tråden överhuvudtaget.

Sammanfattat: Jag var genuint nyfiken på vad som anses känsligt med frågan om han driver företag eftersom det är en så enkel sak att ta reda på för var och en, hade frågan varit vad han tjänar hade jag haft full respekt för att han inte vill svara. I min värld så är det inte en känslig uppgift om man driver företag och jag var nyfiken på Terjes syn på saken, jag har ingen intention att hoppa på honom eller någon annan för den delen heller.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag såg bilden första gången utan sammanhang och trodde den var äkta. Så enkelt var det. Det fanns ingen anledning att jag skulle kontakta dig om den, jag visste inte ens att det var din bild. Det var långt senare jag fick höra att den var arrangerad och det var förstås då jag kände mig lurad.

Nog arrangerades den så att det skulle se ut som en mullvad kom upp till ytan.

Jag såg bilden för första gången i den här tråden och vet alltså inte hur jag skulle tänka om jag såg den helt utan sammanhang. Men det finns ju så mycket bilder gjorda för olika sammanhang att man alltid måste ha möjligheten i bakhuvudet att bilden inte är ”äkta”.
Den här bilden hade kunnat vara ett beställningsjobb för framsidan på en barnbok, eller en reklambild för någonting.

Ola - hur kan du känna dig lurad av en bild (vilken som helst) som presenteras helt utan sammanhang?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja inte går man runt och letar fram ett hål att lägga den i om man nu "känner ett pulserande" från den och dessutom tar lite bilder på den. Man lägger den rakt ner och går undan!
Lite lustigt blir det.
Är man naturfotograf så skall man gå undan.
O resten av trädgårdsfolket i Sverige hade klippt till direkt med en skyffel.
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag tycker att det är dags att lägga ner.
Det kommer alltid att finnas folk som vill ha ett fint ek träd att fästa repet vid.
Men, jag tycker att det är dags att ge upp och inse att, livet går vidare. Jag skiter fullständigt i
vad som har hänt. Terje har betalat sitt pris och är och förblir en av NORDENS BÄSTA FOTOGRAFER.
Det är dags för oss andra att visa vad vi kan. För att vara ärlig. GÖR NI ALLTID RÄTT? Har vi en straffskala i SVERIGE? Vet ni vad ordet "FÖRLÅTA" betyder??? Jag ryser när jag ser "HATET" efter alla dessa år.
Det är dags: Jag vill att alla skriver nu och säger vad ni vill. Skall vi hänga Terje? Skall vi förbjuda honom att fota? Skall vi ta honom till sergels torg för bespottning??
MVH/Ernst
Tack för mycket fina ord och stöd Ernst!

Jag låter inte de som håller på påverka mig i mitt liv, de flesta är för mig helt okända personer. Jag håller på med mitt och lägger huvuddelen av fokus på det jag själv håller på med.

Jag kan inte styra över hur andra reagerar på mig och mina bilder, det är inte mitt ansvar. Mitt ansvar är ju vad jag själv gör. Jag har också valt att inte påverkas eller ge plats i mitt liv till de som "håller på".

Och jag fortsätter fotografera, skriva, föreläsa och undervisa. Jag bloggar aktivt, precis som jag själv vill. Jag svarar på de frågor här i tråden som jag känner att jag vill besvara. De flesta påhopp väljer jag att ignorera, då det får stå för den som kommer med påhoppen. Om någon vill markera och profilera sig själva, så får de göra det.

Jag är den jag är - och kommer fortsätta vara det. Även långt efter att denna tråd inte finns kvar längre.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Lite lustigt blir det.
Är man naturfotograf så skall man gå undan.
O resten av trädgårdsfolket i Sverige hade klippt till direkt med en skyffel.
Är man djurvän så är man alltid försiktig. Man måste inte vara naturfotograf för att vara djurvän. Problemet med att vilja klippa till direkt med en skyffel, det problemet har jag inte.
 

Terje H

Aktiv medlem
Såvitt jag vet så räcker det med ett samtal till skatteverket så får du svaret 2 år tillbaka.

(Som kuriosa så ställs oftast de frågorna på måndag morgon till skatteverket enligt inofficiell utsago av skatteverket anställd.)
Märkligt vilka behov man eventuellt skulle ha. Bara det att eventuellt vilja ringa Skatteverket för att fråga om en persons inkomst senaste åren (om jag då inte är bank eller långivare). Jag har aldrig haft behovet att vilja kolla andra personer. Varför då?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Märkligt vilka behov man eventuellt skulle ha. Bara det att eventuellt vilja ringa Skatteverket för att fråga om en persons inkomst senaste åren (om jag då inte är bank eller långivare). Jag har aldrig haft behovet att vilja kolla andra personer. Varför då?
Därför att de har varit ute o träffat ngn under helgen o kollar upp den personens ekonomi. :)
 

tocar

Aktiv medlem
Varför tar inte det så kallade drevet slut mot Terje. Mina egna tankar är följande.
Jag tror Terje själv skapar en stor irritation och frustration hos många personer med sitt sätt att vara och bemöta folk. Folk protesterar och Terje svarar som om han vore den enda som kan fotografi och bildskapande och därmed förnedrar folk. Sen påhejad att ett antal anhängare, där många hängt med sen skandalen och stöttat Terje, det driver allt vidare.
25maj skriver Terje att han vill stänga tråden, nu skriver han att den bör vara öppen, för nu tycker han att det passar hans egna ändamål bättre.
Jag har bara backat 2sidor i forumet i min dator. På dessa sidor har Terje skrivit följande om sig själv!
/Han är en djurvän i världsklass
/har gjort bilder med starkt konstnärligt budskap
/säger att "Foto och Bildteknik" inte får använda hans bild som skärmsläckare, när han endast vill se en bild i fullformat på sin egen dator, varför skulle han välja den som skärmsläckare och behöva se varje dag. För att bilden är så bra???
/jag kan skriva, undervisa och föreläsa
/att inspirera från nybörjare till duktig på ungefär 1dag
/enkelt att summera, jag kan vad jag håller på med
Till sist:
/Jag gillar inte att skryta
Jag anser att det är upp till andra att bedöma det Terje påstår om sig själv.

Detta är ju bara en bråkdel av vad Terje skriver om sig själv. Sen undrar folk som stöttar Terje varför folk fortsätter "jaga" Terje. Om Terje ändrade attityd och blev ödmjuk skulle med all säkerhet det mesta självdö.
Han hävdar och argumenterar att jpg är bättre än raw. Terje är idag frånkörd av tekniken. Han fotar mycket med en Nikon 200D som lanserades kring 2005, om han vill jobba i kameran, vad har inte hänt från 2005 till vad man nu kan göra i en kamera.
Jag tror de flesta skiter i vad som hände från 2005 och framåt, det är Terjes attityd i trådarna som gör att allt ballar ur. Jag skall inte ändra mig som Terje, som trivs när vinden börjar vända/ STÄNG TRÅDEN !!
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jisses... man ska alltså förfölja och förstöra trådar som skulle ha kunnat bli en intressant diskussion bara för att någon i den har gott självförtroende och är stolt över sig själv...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är jag inte ensam om. Många av bilderna hyllades först och besvikelsen kom sedan när bakgrunden avslöjades.
Nu blandar du andra med dig själv.
Men inte sjutton blir du besviken över reklambilder?
Som tex när det visade sig att turken var en grek (lr vice versa) på filpaketet.
Nej måste erkänna att just denna reaktionen förstår jag mig inte på.

Lodjursbilderna, visst men det var ju en helt annan sak.
 

iSolen.se

Guest
Nu blandar du andra med dig själv.
Men inte sjutton blir du besviken över reklambilder?
Som tex när det visade sig att turken var en grek (lr vice versa) på filpaketet.
Nej måste erkänna att just denna reaktionen förstår jag mig inte på.

Lodjursbilderna, visst men det var ju en helt annan sak.
Jag tyckte bilden var fantastisk och det bidrog förstås till min senare besvikelse. Jag kunde inte föreställa mig att mullvadsbilden var fejkad. Min utgångspunkt är inte att naturbilder är fejkade på ett eller annat sätt, naturbilder och redaktionella mediabilder ska vara äkta och det tänker jag inte ändra på. Reklambilder är en annan sak.

Om vad andra tyckte om lodjursbilderna verkar du ju känna till.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Nu blandar du andra med dig själv.
Men inte sjutton blir du besviken över reklambilder?
Som tex när det visade sig att turken var en grek (lr vice versa) på filpaketet.
Nej måste erkänna att just denna reaktionen förstår jag mig inte på.

Lodjursbilderna, visst men det var ju en helt annan sak.
Vad vi vet, det kanske poppar upp nya bilder och ny information. Dokumentär och naturfoto har sina krav på äkthet, medan reklam, mode etc faller under sina regelverk. För mig är det två olika saker.

Vill påstå att det som driver tråden är att en del misstror vissa bilder och beskrivingen runt bilderna, men också Terjes förklaringar som ställer nya frågor. Den utförliga beskrivningen om mullvaden är väl hämtat från visningen på Terjes blogg 2015, men samma bild visades även i juli 2011. Sammfaller beskrivningen 2015 med 2011?

Vill man bygga ett eget varumärke runt naturfoto med de regelverk som finns, så kanske också frågorna ställs. Det är inget konstigt eller att ondgöra sig över någon, utan sunt förnuft.

Hur man sköter sin ekonomi är däremot en privatsak tycker jag.
 

gors

Aktiv medlem
Hej Terje, long time no see.

Jag har en fråga: Om du lyckades fotografera en fin bild av ett lodjur i mullsjötrakten idag, hur skulle du tänka kring att publicera bilden på din blogg?

Skulle det vara självklart att publicera? Eller skulle du dra dig för att göra det? Kanske något däremellan?
 

eskil23

Aktiv medlem
Ett jävla gnäll på somliga i den här tråden. Enligt min mening är det resultatet som räknas. Ifall man har lyckats åstadkomma bilden genom att gömma sig i lingonriset i en vecka och bajsat i plastpåse eller om man har tagit bilden i en djurpark är för min del fullkomligt egalt. Ska man bedöma själva arbetsinsatsen så är det ju ganska självklart att den som går till djurparken är den fotograf som arbetar effektivast. Ska man arbeta med uppstoppade djur får man lägga ner mer tid på att få bilden att se naturligt ut, annars kan man lika gärna gå till biologiska muséet och fota där.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ett jävla gnäll på somliga i den här tråden. Enligt min mening är det resultatet som räknas. Ifall man har lyckats åstadkomma bilden genom att gömma sig i lingonriset i en vecka och bajsat i plastpåse eller om man har tagit bilden i en djurpark är för min del fullkomligt egalt. Ska man bedöma själva arbetsinsatsen så är det ju ganska självklart att den som går till djurparken är den fotograf som arbetar effektivast. Ska man arbeta med uppstoppade djur får man lägga ner mer tid på att få bilden att se naturligt ut, annars kan man lika gärna gå till biologiska muséet och fota där.
Gäller din inställning dokumentärt foto generellt eller bara naturfoto?
 
ANNONS