Annons

Capture one 12 fördelar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Jag har nu provat C1 i två veckor nu och det känns riktigt bra med redigeringen. Provade att importera samma katalog som jag använder i Lr men lät bilderna behålla sin ursprungliga plats. Bilderna ligger på extern HD och C1 behöver lite mer tid att läsa på sig bilderna vid uppstart av programmet. Många nyckelord/ sökord har följt med till C1 men inte till alla bilder. Biblioteket i C1 har jag inte fördjupat mig i ännu , känns med avancerat än lr. Tror jag ska prova C1 ett år ....( ihop med Adobe)
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har nu provat C1 i två veckor nu och det känns riktigt bra med redigeringen. Provade att importera samma katalog som jag använder i Lr men lät bilderna behålla sin ursprungliga plats. Bilderna ligger på extern HD och C1 behöver lite mer tid att läsa på sig bilderna vid uppstart av programmet. Många nyckelord/ sökord har följt med till C1 men inte till alla bilder. Biblioteket i C1 har jag inte fördjupat mig i ännu , känns med avancerat än lr. Tror jag ska prova C1 ett år ....( ihop med Adobe)
Trevligt! Välkommen i gänget! Här är några fler tips:

https://blog.phaseone.com/11-nifty-tips-and-tricks-for-capture-one/
https://blog.phaseone.com/11-1-tips-tricks-capture-one/
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är inte det jag läser att du skrivit, utan du jämför collections i LR med sessions i CO och enligt mig är det helt fel jämförelse eftersom de fungerar helt olika och folk som inte är vana med CO blir bara förvirrade vad du menar.

Ska du jämföra collections i LR med CO får du jämföra med hur COs katalog fungerar och den fungerar precis likadant som LRs. Du kan skapa precis likadana virtuella samlingar i CO som du kan göra i LR.

I COs katalog har du Projekt, Album, Smart albums och Grupper för att organisera bilderna. Man kan lägga bilderna i album, albumen i projekt och projekten i grupper, så ur organisationssynpunkt tillför faktiskt inte sessions något extra. Sedan har sessions andra fördelar.

Jag tror inte de som kör Capture One skulle bli förvirrade för de vet nog rätt väl att hålla isär sessioner och en monolit-katalog. Möjligen skulle väl de som kör LR kunna bli det för alla som gör det kanske inte ens tänkt tanken på att de faktiskt kan skapa sessionsliknande upplägg de med genom att lägga filerna i samma fysiska folder som de sedan skapar en explicit katalog för just det jobbet. Jag har gjort på det sättet också ibland innan jag gick över till Capture One även om det förmodligen upplevs som avvikande för de flesta som kör LR.

Jag fokuserade på det som skiljer LR och Capture One åt för en fråga var ju just vad som skiljer sig åt och sessioner i Capture One är något helt annat än det LR bjuder på. I Capture One kan du välja upplägg men det kan du inte i LR. Jag tycker det är en stor fördel med sessioner för mig. Alla delar som hör ihop ligger på samma ställe, de är fysiska filer och vill man kan man komplettera även med annat som exv. avtal med kunder m.m. om man nu vill det. LR är väldigt smidigt så länge man inte har för mycket i katalogen/databasen men om man låter LR-katalogen vara spindeln i centrum av en lätt oorganiserad och distribuerad fysisk lagring, så kan det bli verkligt struligt att migrera den dagen det händer. De problemen får man aldrig med sessioner. Bara det är ett stort skäl för mig att aldrig mer gå in i en monolit-katalog trots de fördelar med exv. återsökning som den har. LR har också stora begränsningar som "DAM"-system för det är synnerligen begränsat som ett sådant och det är strikt "single user" och bara det är ett jätteproblem vid mer avancerad användning.


I mer professionell hantering i multi-user miljöer så krävs något helt annat och som tur är finns ju det. Professionella fleranvändar-DAM-system har ju oftast en väldigt mycket mer flexibel indexering och ett helt annat stöd för XMP-metadata än det vare sig LR eller mer "single user"-tillvända RAW-konverterare har. Det här är någotatt tänka på för de som har behov att skala upp sin verksamhet. Då duger varken LR eller Capture One och de "DAM"-system som finns i dessa. Men om man kör sessionsbaserat med ett sådant system så behöver man bara peka på toppfoldrarna i lagringen så kommer ett sådant system att hitta både bilder och den XMP-metadata som skrivits in i dessa om XMP-datamodellen matchar dessa data. En proprietär RAW-konverterar katalog kommer aldrig göra någon glad i en sådan miljö. En sådan kan vara en stor begränsning den dagen man bestämmer sig för att man nog måste migrera och skala upp. Hur vanligt är inte det?
 

plenty1

Aktiv medlem
En sak som jag försöker att förstå är att ändra färg i den mask jag målat. Ex. Målat en mask som täcker ett löv och vill då ändra o justera färgen enbart på lövet ( målade masken) men liknande färger utanför masken ändras också. Trodde masken skulle begränsa området för justeringen.
Har jag missuppfattat ngt ?
 

unoengborg

Aktiv medlem
En sak som jag försöker att förstå är att ändra färg i den mask jag målat. Ex. Målat en mask som täcker ett löv och vill då ändra o justera färgen enbart på lövet ( målade masken) men liknande färger utanför masken ändras också. Trodde masken skulle begränsa området för justeringen.
Har jag missuppfattat ngt ?

Du har möjligtvis inte valt "Bakgrund" lagret istället för lagret med masken
 

unoengborg

Aktiv medlem
Du har möjligtvis inte valt "Bakgrund" lagret istället för lagret med masken
Föresten använde du "Enkel" eller "Avancerad" fliken på "Selektiv färgredigering" verktyget?

Provade lite och det fungerar inte i "Enkel" fliken men däremot i de båda övriga flikarna. Vet inte om det är tänkt att fungera på det sättet, men jag har i vart fall rapporterat det som en bug.
 

Cambo

Aktiv medlem
Tethering

Försöker aktivera live view då jag använder tethering men får inte igång funktioner som ändring av fokus mm. Har en Fujifilm 50 S och undrar om det ska göras någon speciell inställning där?
 

plenty1

Aktiv medlem
Föresten använde du "Enkel" eller "Avancerad" fliken på "Selektiv färgredigering" verktyget?

Provade lite och det fungerar inte i "Enkel" fliken men däremot i de båda övriga flikarna. Vet inte om det är tänkt att fungera på det sättet, men jag har i vart fall rapporterat det som en bug.
Använder avancerad, tänker att masken ska begränsa området mm justerar i
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nytt lager provat pensel och gradient. Ex gradient; justera himlens blå färg och då blir färger med samma nyans utanför masken justerad också.
Hmm, borde fungerat.

Fungerar för mig med en Nikon NEF fil, när jag kör cmd-B för att få gradientverktyget, drar ned gradienten lagom mycket från ovankanten, så skapas ett nytt lager med gradienten. Kolla att gradienten är där du vill ha den genom att trycka M och M igen för att ta bort den röda markeringsfärgen

Sedan är det bara gå in i "Avancerad" fliken i "Selektiv färgredigering" använda pippetten för att välja färg att ändra. Genom att dra nyansreglaget lagom mycket i önskad riktning. Lek även med Nyans , Mättnad och Ljushet ifall det behövs

Går det inte att ändra tillräckligt mycket, skapa ett nytt lager och kopiera masken från föregående lager, och gå på det på nytt med färgredigeringsverktyget.

Är himlen väldigt ljus prova att t.ex. minska exponeringen i gradienten med Exponeringsverktyget.
 

plenty1

Aktiv medlem
Hmm, borde fungerat.

Fungerar för mig med en Nikon NEF fil, när jag kör cmd-B för att få gradientverktyget, drar ned gradienten lagom mycket från ovankanten, så skapas ett nytt lager med gradienten. Kolla att gradienten är där du vill ha den genom att trycka M och M igen för att ta bort den röda markeringsfärgen

Sedan är det bara gå in i "Avancerad" fliken i "Selektiv färgredigering" använda pippetten för att välja färg att ändra. Genom att dra nyansreglaget lagom mycket i önskad riktning. Lek även med Nyans , Mättnad och Ljushet ifall det behövs

Går det inte att ändra tillräckligt mycket, skapa ett nytt lager och kopiera masken från föregående lager, och gå på det på nytt med färgredigeringsverktyget.

Är himlen väldigt ljus prova att t.ex. minska exponeringen i gradienten med Exponeringsverktyget.
Det är så jag vill att det ska vara. Får testa igen
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fick svar från Phase One angående lagerstöd för "Enkel" fliken i "Selektiv färgredigering". Det säger att det inte är supportat ännu, vi får väl se om de fixar det så småningom. Det går i vart fall att göra i "Avancerad" fliken
 

plenty1

Aktiv medlem
Kolla även så att du inte råkat sätt opaciteten på gradientlagret till 0
Nu fick jag en länk av Pass One
https://learn.phaseone.com/capture-one/12/color-editing/color-editor/?fbclid=IwAR3rBYr_fKcZQtKNIvL1Kkj1LDsgmOuxCWT4YjwSzHQEgyEqp3aqjcVY5uM

Där finns förklaringen på hur det fungerar.
Och det fungerar med mask, men under tiden man justerar ett visst område så ändras liknande färger utanför masken också men det lagras inte. Utan justeringen blir enbart i masken :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Nu fick jag en länk av Pass One
https://learn.phaseone.com/capture-one/12/color-editing/color-editor/?fbclid=IwAR3rBYr_fKcZQtKNIvL1Kkj1LDsgmOuxCWT4YjwSzHQEgyEqp3aqjcVY5uM

Där finns förklaringen på hur det fungerar.
Och det fungerar med mask, men under tiden man justerar ett visst område så ändras liknande färger utanför masken också men det lagras inte. Utan justeringen blir enbart i masken :)
Skönt att det löste sig. Har faktiskt aldrig tänkt på att allt runt utanför masken påverkas, förmodligen för att jag nästan alltid kryssar i "Visa markerat färgintervall" så att det blir gråskala. Blir lättare att se vad som på verkas på det viset
 

plenty1

Aktiv medlem
En sak som jag försöker att få till att fungera är mina nyckelord som jag skapat i LR, vissa verkar komma med men inta alla. Någon som vet om det ska fungera ?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har jag löst nyckelorden ( hoppas jag). Importerade LR catalogen..
Vad bra att det funkar för de som vill migrera. Möjligen har de micklat lite med detta sedan förra versionen. Det är ju en del som kan gå fel i en sådan XMP-metadataöverföring och finns inte exakt samma taggar på den mottagande sidan eller att man mappar källa mot destination i konverteringsprocessen så kommer det ju inte med.
 

Brix

Aktiv medlem
En fundering till er som uppgraderat från 11 till 12; jag antar att alla redigeringar och inställningar behålls när man uppdaterar programmet? Inte så kul annars :/
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En fundering till er som uppgraderat från 11 till 12; jag antar att alla redigeringar och inställningar behålls när man uppdaterar programmet? Inte så kul annars :/
Ja de "typ"följer med. De konverteras till version 12 men går givetvis att redigera i 12:an.
Så efter uppdateringen kan du inte redigera samma bild med en tidigare version av C1. Så sker vid varje C1-uppgradering.
 
ANNONS