Annons

Olympus OM-D E-M1 Mark II Orkar inte fokusera.

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Hej, min Olympus OM-D E-M1 Mark II orkar inte fokusera med 300 mm och med 40-150 mm +1,4 konverter.
Det är i C-Af läget som kameran strular. Om fokus är vid närgränsen, så klarar kameran inte att fokusera på längre avstånd. Jag måsta hjälpa till med att ställa skärpan bara lite längre bort, då kan den fortsätta mot oändligheten på egen hand.
Alla andra gluggar fungerar klanderfritt.
Kan det finnas någon inställning jag missat?
Ps: jag har senaste firmware på kamera och gluggar och jag har bytt batteri mm.
 

Josef430

Aktiv medlem
Varför inte kontakta Olympus support?

Hej, min Olympus OM-D E-M1 Mark II orkar inte fokusera med 300 mm och med 40-150 mm +1,4 konverter.
Det är i C-Af läget som kameran strular. Om fokus är vid närgränsen, så klarar kameran inte att fokusera på längre avstånd. Jag måsta hjälpa till med att ställa skärpan bara lite längre bort, då kan den fortsätta mot oändligheten på egen hand.
Alla andra gluggar fungerar klanderfritt.
Kan det finnas någon inställning jag missat?
Ps: jag har senaste firmware på kamera och gluggar och jag har bytt batteri mm.
Tel.nr.: 00800 65967873
 

apersson850

Aktiv medlem
På en Canonkamera finns en inställning som säger åt kameran att inte försöka fokusera om den är hopplöst långt ur fokus från början.
Finns kanske samma sak på en Olympus?
 

hornavan

Aktiv medlem
På en Canonkamera finns en inställning som säger åt kameran att inte försöka fokusera om den är hopplöst långt ur fokus från början.
Finns kanske samma sak på en Olympus?
Nånstans känns det som problemet har med någon inställning att göra. Har inte hört talas om det du refererar till, men forsätter kolla.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det gemensamma här är långa brännvidder och relativt små bländaröppningar. Vet inte om problemet även finns i starkt solljus eller bara om ljuset är sämre? Det senare är inte ovanligt.

Med långt tele vid närgränsen kan mtotivet vara så suddigt att kameran inte har en aningen hur den skall korrigera. Däremot som nämns kan man ställa in i flera kameramodeller hur länge den skall försöka innan den ger upp. Är den inställd på att ge upp direkt så försöker den inte ens. Problemet med svprigheten att hitta fokus då ursprungsläget är långt ifrån det önskade torde vara större med kontrast AF än med fas-AF men kan förekomma även med PDAF (fas-AF). Att behöva hjälpa till på vägen anser jag inte vara ovanligt med just kombination långt tele och begränsad ljusstyrka men ffa långa telet är viktigaste faktorn.
 

hornavan

Aktiv medlem
Det gemensamma här är långa brännvidder och relativt små bländaröppningar. Vet inte om problemet även finns i starkt solljus eller bara om ljuset är sämre? Det senare är inte ovanligt.

Med långt tele vid närgränsen kan mtotivet vara så suddigt att kameran inte har en aningen hur den skall korrigera. Däremot som nämns kan man ställa in i flera kameramodeller hur länge den skall försöka innan den ger upp. Är den inställd på att ge upp direkt så försöker den inte ens. Problemet med svprigheten att hitta fokus då ursprungsläget är långt ifrån det önskade torde vara större med kontrast AF än med fas-AF men kan förekomma även med PDAF (fas-AF). Att behöva hjälpa till på vägen anser jag inte vara ovanligt med just kombination långt tele och begränsad ljusstyrka men ffa långa telet är viktigaste faktorn.
Du har säkert rätt, fast bländare 4 och 2,8 är inte så dåligt ljusstyrka och jag har inte provat på kvällen.
Min kamera har både fasdetekterande och kontrastkännande autofokus.
Hoppas hitta en inställning där jag kan säga att kameran skall kämpa lite mer.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Du har säkert rätt, fast bländare 4 och 2,8 är inte så dåligt ljusstyrka och jag har inte provat på kvällen.
Min kamera har både fasdetekterande och kontrastkännande autofokus.
Hoppas hitta en inställning där jag kan säga att kameran skall kämpa lite mer.
Fast nämnde du inte 40-150/2,8 med TC? Uppfattade inte att det var problem även utan TC.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jo, ibland

Jag vill inte begränsa fokusområdet.
Jag vill att kameran skall klara av att ställa skärpan från närgränsen till oändligt.
Det spelar mindre roll om jag förlorar någon tiondels sekund på kuppen.
Fokusbegränsning är inte lösningen.
Ibland är faktiskt fokusbegränsning nästan nödvändigt för att hänga med, även med dyrare supertelen. Tänk på att fokusbegränsningen ofta halverar tiden (om fokus ligger vid ett ändläge eller missar skärpan och behöver gå tillbaka) som det tar innan du får fokus. När jag fotograferar rovisar på hösten, bl.a. sparvhökar som plötsligt kommer jagande på låg höjd och passerar ganska nära eller falkar/andra snabba rovisar som bara dyker upp pga att man slutat spana någon sekund, då har jag ALLTID fokusbegränsaren på samt har nästan alltid ställt om telet till att fokusera på ca 50-100 m avstånd. Denna inställning görs alltid så fort jag tagit en bildserie och väntar på nästa pippi. AutoFokus ställs in lättare och snabbare om fokus går från långt borta till nära än tvärtom.

Problemet du nämner har jag haft från och till på många kamera/objektivkombos. Värst var det på tamrons 150-600 zoomar men det blev likadant på 7D+ 500/4 speciellt med konverter. Min Olympus 300/4 + em1 mkII använder jag heller aldrig utan att använda fokusbegränsare (I objektivet eller kameran) när jag ska fotografera något som rör sig. Som du konstaterat så fungerar det dåligt att inte använda det! På alla kameror jag haft så ökar risken att det låser sig på nära håll med många hundra % om du inte använder begränsare.
 

skalman-63

Aktiv medlem
Inställningar kugghjulet, A1, AF skanner
kan du ställa in hur länge den skall kämpa på eller ge upp.

// Jörgen




Hej, min Olympus OM-D E-M1 Mark II orkar inte fokusera med 300 mm och med 40-150 mm +1,4 konverter.
Det är i C-Af läget som kameran strular. Om fokus är vid närgränsen, så klarar kameran inte att fokusera på längre avstånd. Jag måsta hjälpa till med att ställa skärpan bara lite längre bort, då kan den fortsätta mot oändligheten på egen hand.
Alla andra gluggar fungerar klanderfritt.
Kan det finnas någon inställning jag missat?
Ps: jag har senaste firmware på kamera och gluggar och jag har bytt batteri mm.
 
ANNONS